Vergeten model: Mercedes CLK GTR, onvoorstelbaar bruut!

Om zijn racebolide in te mogen schrijven in het FIA GT1 was Mercedes verplicht om een straatversie te ontwikkelen van zijn racewagen. Het resultaat was verbijsterend!

  • Piette François
  • 11 april 2017

In 1997 brengt Mercedes deze wegversie op de markt. De regelgeving verplicht een productie van minstens 25 exemplaren. De mechanische basis is bijna identiek aan die van de raceversie, maar Mercedes brengt wel een minimum aan verfijning in de auto: leren interieur, airco, bergvakjes en zelfs een trekkrachtcontrole!

Grotere cilinderinhoud

Voor meer gebruiksgemak ziet de V12 zijn cilinderinhoud groeien van 6,0 naar 6,9 liter. Het vermogen van 619 pk en het koppel van 775 Nm worden naar de achterwielen versluisd via een sequentiële zesbak. Over het geheel hangt een stevig raceparfum, met de bijhorende prestaties: 100 km/h staat na 3,8 seconden op de teller en de topsnelheid is afgeklokt op 344 km/h. Bij het rijden blijkt de auto zeldzaam brutaal… maar daar gingen we sowieso al van uit.

Cabriolet!

Uiteindelijk liepen er 20 CLK GTR coupés van de band. Om het minimumquotum te halen, lanceert Mercedes nog de ‘productie’ van 6 roadsters. Maar om eerlijk te zijn werd er daarvan slechts één nieuw verkocht. Goed om weten: de Sultan van Brunei kocht twee modellen (een coupé en een roadster), allebei met het stuur rechts. Maar wie echt het meest unieke stuk zoekt, moet voor de Super Sport-versie gaan, waarvan slechts 5 exemplaren zijn gebouwd met de 7.3-V12 die AMG ook leverde aan… Pagani, voor de Zonda! Die stuurt 664 pk en 785 Nm naar de achterwielen.

Vandaag

Voor wie interesse heeft voor het model, vallen we maar meteen met de deur in huis: je moet zowel erg rijk, erg competent aan het stuur en erg geduldig zijn! Met een productie van slechts een dertigtal exemplaren vind je er natuurlijk niet veel zoekertjes van op het internet. De gemiddelde prijs? 2 miljoen euro, met een erg grote foutenmarge. Dat is bijna redelijk als je rekening houdt met de exclusiviteit en met de prestaties van de bolide. Voor het onderhoud wensen we de (toekomstige) eigenaars veel goede moed: reken er niet op dat de plaatselijke Mercedes-boer raad weet met dit monster.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km