Vergeten model: Opel Lotus Omega, de supercarkiller

Zijn prestaties kwamen in de buurt van supercars uit die tijd, maar hij kon vier personen en bagage vervoeren. Welke auto? De geweldige Opel Lotus Omega.
  • Piette François
  • 08 december 2016

Vandaag vind je sportiever berlines in zowat elke showroom. Dat was 25 jaar geleden anders, toen Lotus in 1990 de brave Opel Omega ombouwde tot een fenomeen waar nog jaren over gepraat werd. De Opel Omega moest op die manier niet onderdoen voor de BMW M5 en Mercedes 500 E, integendeel.

De cijfers

De BMW M5 uit die tijd deed een beroep op een zescilinder van 3,6 liter die 315 pk produceerde. De Lotus Omega beschikte ook over een 3.6 zescilinder, maar kreeg een dubbele turbo. Het vermogen en het koppel gingen daardoor pijlsnel naar omhoog: 376 pk en een monsterkoppel van 557 Nm bij 4.200 tpm. De motor was gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak.

Supercarprestaties

De prestaties waren gewaagd aan die van supercars uit die tijd: een topsnelheid van 284 km/u, 0-100 km/u in 5,8 seconden en een kilometer vanuit stilstand in 24,5 seconden. De M5 kon alleen maar het hoofd buigen…

Delicaat temperament

De zuivere achterwielaandrijver zonder rijhulp (op ABS na) vereist het nodige talent en een gezonde dosis voorzichtigheid. De reacties kunnen heel brutaal zijn en het natuurlijk onderstuurd karakter kan opeens omkeren wanneer je rechtervoet te zwaar blijft. Niet voor ieders handen geschikt dus.

Vandaag

Tussen 1990 en 1994 werden er 950 exemplaren geproduceerd, dus de Lotus Omega is zeldzaam. Maar hij is zeker niet onvindbaar! Als je ook in het buitenland zoekt, moet je relatief makkelijk een mooi model kunnen vinden. Reken op ongeveer € 30.000 voor een model in mooie staat. Aarzel echter niet om meer uit te geven, want deze auto terug in topstaat brengen, is een stevige investering. Een eenvoudig onderhoud is al niet hetzelfde als dat van een standaardmodel: de banden, motor, ophanging en andere onderdelen zijn niet alleen complexer, maar moeten ook heel wat meer krachten ondergaan.

De betrouwbaarheid van het model is ook niet uitzonderlijk: de koeling van de motor is vaak een gevoelige plek. Vooral de laatste cilinder wil nogal makkelijk te warm worden. Specifieke onderdelen zijn zeldzaam en duur, terwijl het onderhoud de nodige knowhow van een vakman vergt, met het budget dat daarmee gepaard gaat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km