Land Rover
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
90 jaar geleden, in mei 1928, kroop de kleinzoon van de Opel-oprichter achter het stuur van een auto met… 24 vastebrandstofraketten. Dankzij de RAK 2 haalde Fritz von Opel 238 km/u.
Om de 90ste verjaardag van het record van kleinzoon Fritz von Opel in de verf te zetten, haalde het merk het verhaal van “Rocket Fritz” terug boven. De man had het lef om de 24 raketten aan te steken die zijn prototype voortstuwden tot 235 km/u. Dat gebeurde in mei 1928 voor een publiek van meer dan 3.000 man.
Het verhaal begon eigenlijk in de herfst van 1927. Fritz von Opel wilde zich actief bezighouden met het onderzoek naar raketmotoren na een ontmoeting met de Oostenrijkse astronoom Max Valier. Friedrich Sander, een fabrikant van lichtkogels op vaste brandstof, werd ook gevraagd om in het project te stappen.
De samenwerking tussen Valier, Sander en von Opel wierp zijn eerste vruchten af in maart 1928. De eerste prototypes van de raketauto werden in het grootste geheim gelanceerd op de testpiste van Opel in Rüsselsheim. Op 11 april haalt de Opel RAK 1, met Opel-ingenieur en -racepiloot Kurt Volkhart achter het stuur, 100 km/u in amper 8 seconden. Het prototype had twaalf “Sander”-raketten met ongeveer 40 kilogram aan explosieven.
De eerste test verliep vlot, maar het team wilde hogere snelheden halen. De testpiste in Rüsselsheim was in die tijd niet geschikt voor snellere tests, dus werd er uitgeweken naar het circuit van Avus, in Berlijn, dat twee lange rechte stukken had.
Het eerste prototype werd onder handen genomen, en het resultaat was de RAK 2. Met 4,88 meter was hij langer dan zijn voorganger, de aerodynamica werd herbekeken, en de vleugels werden breder voor meer stabiliteit. De RAK 2 kreeg vooral… 24 raketten. Die produceerden in totaal 6 ton stuwkracht, terwijl de RAK 2 zelf amper 560 kilogram woog.
Deze keer besliste Fritz von Opel zelf achter het stuur te kruipen. Hij zette een heuse show op voor de recordpoging eind mei 1928 in Berlijn. Er waren 3.000 aanwezigen: journalisten, beroemdheden, atleten en politici. “Ik druk het ontstekingspedaal in en de bulderende raketten achter me slingeren me naar voren ... Ik druk het pedaal nogmaals in, en dan nog eens en – ik lijk wel bezeten – een vierde keer. Naast mij verdwijnt alles ... De snelheid geeft me een fantastisch gevoel. Ik denk aan niets meer. Ik handel puur op instinct, terwijl oncontroleerbare krachten achter me wild tekeergaan”, liet “Rocket Fritz” later optekenen.
Met de raketauto haalde Opel een snelheid van 238 km/u. Het tijdperk van de raketauto was officieel aangebroken. Het team rond von Opel begon daarna raketaandrijvingen te ontwikkelen voor verschillende andere voertuigen (draisine, motor, vliegtuig) tot de economische crisis van 1929.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.