Vergeten model: Opel RAK 2, de raketauto

90 jaar geleden, in mei 1928, kroop de kleinzoon van de Opel-oprichter achter het stuur van een auto met… 24 vastebrandstofraketten. Dankzij de RAK 2 haalde Fritz von Opel 238 km/u.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 mei 2018
  • Divers

Om de 90ste verjaardag van het record van kleinzoon Fritz von Opel in de verf te zetten, haalde het merk het verhaal van “Rocket Fritz” terug boven. De man had het lef om de 24 raketten aan te steken die zijn prototype voortstuwden tot 235 km/u. Dat gebeurde in mei 1928 voor een publiek van meer dan 3.000 man.

Infernaal trio

Het verhaal begon eigenlijk in de herfst van 1927. Fritz von Opel wilde zich actief bezighouden met het onderzoek naar raketmotoren na een ontmoeting met de Oostenrijkse astronoom Max Valier. Friedrich Sander, een fabrikant van lichtkogels op vaste brandstof, werd ook gevraagd om in het project te stappen.

100 km/u

De samenwerking tussen Valier, Sander en von Opel wierp zijn eerste vruchten af in maart 1928. De eerste prototypes van de raketauto werden in het grootste geheim gelanceerd op de testpiste van Opel in Rüsselsheim. Op 11 april haalt de Opel RAK 1, met Opel-ingenieur en -racepiloot Kurt Volkhart achter het stuur, 100 km/u in amper 8 seconden. Het prototype had twaalf “Sander”-raketten met ongeveer 40 kilogram aan explosieven.

Berlijn

De eerste test verliep vlot, maar het team wilde hogere snelheden halen. De testpiste in Rüsselsheim was in die tijd niet geschikt voor snellere tests, dus werd er uitgeweken naar het circuit van Avus, in Berlijn, dat twee lange rechte stukken had.

560 kilogram en geen motor

Het eerste prototype werd onder handen genomen, en het resultaat was de RAK 2. Met 4,88 meter was hij langer dan zijn voorganger, de aerodynamica werd herbekeken, en de vleugels werden breder voor meer stabiliteit. De RAK 2 kreeg vooral… 24 raketten. Die produceerden in totaal 6 ton stuwkracht, terwijl de RAK 2 zelf amper 560 kilogram woog.

Spektakel

Deze keer besliste Fritz von Opel zelf achter het stuur te kruipen. Hij zette een heuse show op voor de recordpoging eind mei 1928 in Berlijn. Er waren 3.000 aanwezigen: journalisten, beroemdheden, atleten en politici. “Ik druk het ontstekingspedaal in en de bulderende raketten achter me slingeren me naar voren ... Ik druk het pedaal nogmaals in, en dan nog eens en – ik lijk wel bezeten – een vierde keer. Naast mij verdwijnt alles ... De snelheid geeft me een fantastisch gevoel. Ik denk aan niets meer. Ik handel puur op instinct, terwijl oncontroleerbare krachten achter me wild tekeergaan”, liet “Rocket Fritz” later optekenen.

Rakettijdperk

Met de raketauto haalde Opel een snelheid van 238 km/u. Het tijdperk van de raketauto was officieel aangebroken. Het team rond von Opel begon daarna raketaandrijvingen te ontwikkelen voor verschillende andere voertuigen (draisine, motor, vliegtuig) tot de economische crisis van 1929.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km