Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Renault presenteerde zijn nieuwe coupé op het salon van Genève in 1980. Het ontwerp was voor die tijd modern, met een zwarte lijn langsheen het koetswerk en een opmerkelijke achterklep. De Fuego volgde de coupés R15 en R17 op, en gebruikte de Renault 18 als technische basis. De ophanging vooraan kwam van de R20 diesel. Daar struikelden de eerste kritieken over: met trommelremmen achteraan en bescheiden motoren met carburator had de Fuego niet dezelfde pit als zijn voorgangers.
De specificaties klonken dus weinig opzwepend, temeer omdat de Renault bij zijn lancering beschikbaar was met benzinemotoren met… 64 tot 96 pk. De prestaties konden de blitse looks dus niet echt volgen. Maar ondanks die lauwwarme kenmerken en een hoge prijs verkocht hij van bij het begin goed. Om daarna helaas snel terug af te zwakken…
Renault probeerde het imago van de Fuego daarom dynamischer te maken, met een nieuwe tweeliter benzine van 110 pk (1981) en zelfs een 2.1 turbodiesel (1983). Die laatste maakte van de Fuego de snelste diesel in zijn tijd, met een topsnelheid van 175 km/u. Maar de verkoop? Die volgde nog steeds niet…
In 1984 verscheen de tweede generatie Fuego, met een hertekende stijl en een herwerkt dashboard. Die kreeg een echte topversie, met een Turbo-versie met viercilinder turbobenzine van 1,6 liter en 132 pk. De looks waren schreeuwerig, met grote “TURBO”-stickers, BBS-velgen en een interieur in velours. De uitrusting ging er ook op vooruit, maar tevergeefs: coupés werden massaal ingeruild voor GTI’s en eind 1985 werd de productie stopgezet. Een opvolger kwam er nooit.
Met meer dan 265.000 geproduceerde exemplaren is de Fuego niet zeldzaam. Goed om weten: het model kende een meer succesvolle carrière in Argentinië, waar hij tien jaar lang geproduceerd werd (1982-1992). Vandaag zijn Fuego’s nog makkelijk te vinden, maar ze zijn vaak ernstig aangetast door tuning, roest, ongevallen, enzovoort. Reken op € 4.000 voor een mooi exemplaar. Wil je een turbo, dan moet je geduld oefenen en meer betalen…
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...