Vergeten model: Renault Fuego, de auto van de marginalen?

De Renault Fuego kreeg lange tijd een marginaal imago toegeschreven, en werd door verzamelaars vaak over het hoofd gezien. Hij werd getuned, mishandeld en voorzien van wansmakelijke stickers en beëindigde zijn carrière daardoor vaak weinig glamoureus. Een verdiend lot?
  • Piette François
  • 27 juli 2017

Renault presenteerde zijn nieuwe coupé op het salon van Genève in 1980. Het ontwerp was voor die tijd modern, met een zwarte lijn langsheen het koetswerk en een opmerkelijke achterklep. De Fuego volgde de coupés R15 en R17 op, en gebruikte de Renault 18 als technische basis. De ophanging vooraan kwam van de R20 diesel. Daar struikelden de eerste kritieken over: met trommelremmen achteraan en bescheiden motoren met carburator had de Fuego niet dezelfde pit als zijn voorgangers.

Betaalbaar? Ook niet

De specificaties klonken dus weinig opzwepend, temeer omdat de Renault bij zijn lancering beschikbaar was met benzinemotoren met… 64 tot 96 pk. De prestaties konden de blitse looks dus niet echt volgen. Maar ondanks die lauwwarme kenmerken en een hoge prijs verkocht hij van bij het begin goed. Om daarna helaas snel terug af te zwakken…

Noodingreep

Renault probeerde het imago van de Fuego daarom dynamischer te maken, met een nieuwe tweeliter benzine van 110 pk (1981) en zelfs een 2.1 turbodiesel (1983). Die laatste maakte van de Fuego de snelste diesel in zijn tijd, met een topsnelheid van 175 km/u. Maar de verkoop? Die volgde nog steeds niet…

In 1984 verscheen de tweede generatie Fuego, met een hertekende stijl en een herwerkt dashboard. Die kreeg een echte topversie, met een Turbo-versie met viercilinder turbobenzine van 1,6 liter en 132 pk. De looks waren schreeuwerig, met grote “TURBO”-stickers, BBS-velgen en een interieur in velours. De uitrusting ging er ook op vooruit, maar tevergeefs: coupés werden massaal ingeruild voor GTI’s en eind 1985 werd de productie stopgezet. Een opvolger kwam er nooit.

Vandaag

Met meer dan 265.000 geproduceerde exemplaren is de Fuego niet zeldzaam. Goed om weten: het model kende een meer succesvolle carrière in Argentinië, waar hij tien jaar lang geproduceerd werd (1982-1992). Vandaag zijn Fuego’s nog makkelijk te vinden, maar ze zijn vaak ernstig aangetast door tuning, roest, ongevallen, enzovoort. Reken op € 4.000 voor een mooi exemplaar. Wil je een turbo, dan moet je geduld oefenen en meer betalen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km