Vergeten model: Renault Super 5 GT Turbo, het alternatief

Door een GTI-versie van zijn Golf te maken, zette Volkswagen een heus modefenomeen in gang. Heel wat constructeurs wilden namelijk ook een deel van de koek.
  • Piette François
  • 14 februari 2017

Er was uiteraard Peugeot, dat een sensationele GTI-versie van zijn 205 bouwde. Bij Renault lachten ze eerder groen. Er moest stevig geantwoord worden, en er werd dus werk gemaakt van een sportieve variant van de R5. Het eerste resultaat verscheen in de fabriek in Dieppe: de R5 Alpine.

Turbo!

In 1981 had Alpine moeite om de toppers in zijn segment te volgen. Zijn motor mocht dan wel briljant en nerveus zijn, hij miste verfijning. Maar Renault was ook actief in de Formule 1, en de Fransen gingen daarmee tegen de stroom in: ze ruilden de atmosferische motoren in voor een kleine V6 turbo. Daarmee kreeg de kleine R5 de nodige finesse en een link met de F1. Het resultaat: de Renault 5 Alpine Turbo.

Super 5 GT Turbo

Toen de tweede reeks van de Renault 5 verscheen, de Super 5, werd de Turbo-versie uiteraard voortgezet. De productie liep van 1985 tot 1991 en het model kreeg een facelift en een vermogensupgrade in 1987. In 1991 liep de productie van de Super 5 GT Turbo na 160.000 exemplaren ten einde. Het duurde nog tot de vierde generatie van de Clio RS voor er opnieuw een turbo zijn opwachting maakte in een kleine Renault.

Van makke poes naar klauwende tijger

De turbo transformeerde de motor volledig. De 1.4 viercilinder produceerde 115 (en later 120) pk en garandeerde dus uitstekende prestaties. Het ontbrak de motor ook niet aan temperament, met een klassiek motorkarakter: bedaard in lage toeren, en brutaal wanneer de turbo begon te werken. Het weggedrag had niet de briljante levendigheid van de 205 maar werd ook efficiënter gemaakt. Met zoveel kwaliteiten werd de R5 GT Turbo al snel een succes. Aan de toog konden de discussies niet meer beslecht worden tussen deze R5 en de 205 GTI. Al lijkt deze laatste vandaag het pleit gewonnen te hebben.

Vandaag

De R5 GT Turbo mag dan wel de nodige prestaties en het nodige karakter gehad hebben, hij straalde nooit hetzelfde uit als zijn grote rivaal, de 205 GTI. Die kwam het rijk der klassieke hot hatches via de grote poort binnen, maar de R5 GT Turbo moet zich nog steeds van een zijingang bedienen. Toch zijn er heel wat liefhebbers die zijn kwaliteiten naar waarde weten te schatten, wat zijn relatief stevige prijs verklaart. Reken op € 7.000 voor een correct exemplaar. Verdubbel dat bedrag voor een vlekkeloze auto. Maar vergelijk dat met de prijzen van een 205 GTI of Golf GTI in showroomstaat, en het valt al bij al nog mee. Vergeet de motor en de turbo niet wanneer je rijdt, door hem rustig warm te rijden en nog even geduld te hebben wanneer je aankomt, door de motor niet meteen uit te schakelen maar nog even te laten draaien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km