Citroen
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De Sagaris was de zwanenzang van het merk. Dit brutale beest was het laatste model van het merk voor het failliet ging. En waarschijnlijk ook de beste moderne TVR. Hij was veel meer gefinetuned dan de andere modellen, en daardoor minder intimiderend om te rijden. Maar dat is uiteraard relatief…
We kennen weinig auto’s die er zo brutaal uitzien als deze Sagaris. Het wilde karakter springt onmiddellijk in het oog door zijn unieke gimmicks: een motorkap met welvingen en inkepingen, een uitstulping in het dak voor de chauffeur, een doorschijnende achtervleugel en fascinerende zijdelingse uitlaten. Het interieur is klassiek voor TVR: een beroerde ergonomie, haastige afwerking, looks van een lunapark en een vage lijmgeur.
Begin jaren 2000 verving TVR de oude Rover-V8 door een zelfgemaakte zescilinder-in-lijn. Een originele… en gedurfde keuze. Het blok van 4 liter produceerde meer dan 400 pk met een onweerstaanbaar gedonder. Het onstuimige karakter boven 4.500 tpm maakte er een echt competitiebeest van, zeker omdat hij geen last had van inertie. Hij was gekoppeld aan een ruwe manuele vijfversnellingsbak.
Met een gewicht van slechts 1,1 ton gaf de zescilinder de Sagaris vleugels: een topsnelheid van 300 km/u en 0-100 km/u in minder dan 4 seconden. Spectaculaire cijfers, maar je moest er het hoofd koel bij houden.
Als we zeggen dat deze TVR makkelijker te besturen was dan de andere modellen uit het gamma, is dat uiteraard bijzonder relatief: de achterkant wil nog steeds uitbreken bij de minste gelegenheid, de motor is bijzonder agressief en de bediening van de versnellingsbak vergt heel wat spierkracht. Maar het chassis, dat rechtstreeks van racebolides kwam, is veel makkelijker in de omgang.
De Sagaris reageerde dus minder brutaal dan een TVR Tuscan, en veel progressiever. Zonder enige vorm van rijhulp – zelfs geen ABS – moest je je aandacht bij de Sagaris houden. Vooral omdat de passieve veiligheid van de auto… onbestaand was. Er was zelfs geen airbag! Een auto voor de grote jongens dus, die het hoofd koel konden houden en over snelle reflexen beschikten.
Hier beginnen de problemen… De zes-in-lijn is al even agressief als fragiel. Een standaardmotor haalde zelden 30.000 km! Het goede nieuws is dat je hem vandaag veel betrouwbaarder kunt maken. Het slechte nieuws is dat je daarvoor naar Groot-Brittannië moet en je daar een gepeperde rekening wacht: reken op ongeveer € 10.000. De afwerking is bedroevend en er zijn bijna altijd elektrische problemen. Je koopt een TVR dus niet op dezelfde manier als een Japanse hybride. Je moet er dus echt in geloven. Jaarlijkse onderhoudskosten schommelen tussen € 2.000 en € 5.000.
Nu wordt het nog moeilijker. De TVR Sagaris werd in een beperkte oplage gebouwd, dus er zijn niet veel exemplaren. Ook niet in hun thuisland! Je hoeft dus niet te zoeken naar een linksgestuurd exemplaar, want die zijn al helemaal zeldzaam. Je kunt het stuur laten ombouwen of leren rijden met het stuur rechts. Niets onoverkomelijks.
De zeldzaamheid heeft uiteraard een invloed op de prijs. Op dit moment staan er wereldwijd ongeveer zes te koop. De prijs? Ongeveer € 75.000. Heel wat meer dan de nieuwprijs van € 60.000.Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?