Volkswagen: 30 elektrische voertuigen tegen 2020

Volkswagen kiest voor de radicale ommekeer. Om het negatieve imago na dieselgate van zich af te schudden, kiest de Duitse groep resoluut voor e-mobiliteit. Opmerkelijk: de Duitsers zien nog steeds toekomst in de dieselmotor.
  • Bervoets Wim
  • 15 mei 2017

Efficiënter en productiever werken in combinatie met een elektro-offensief tegen 2020, een miljoen elektrische auto’s per jaar en marktleider in e-mobiliteit tegen 2025 en marktleider in de mobiliteit van de toekomst tegen 2030. Dat zijn de drie krachtlijnen van Volkswagens ambitieuze toekomstplan.

Investering van miljarden

In Wolfsburg klinkt het ambitieus: “Tegen 2020 zal de Volkswagen-groep 30 elektrische voertuigen op de markt hebben”. De afgelopen jaren investeerde de constructeur al drie miljard euro in het ontwikkelen van voertuigen op alternatieve brandstoffen. De volgende vijf jaar wordt dat bedrag verhoogd naar negen miljard euro. Eind 2018 moeten de eerste resultaten van die investering zichtbaar worden, wanneer er tien extra elektrische modellen op de markt zullen verschijnen.

Marktleider tegen 2025

Tegen 2025 willen we de nummer één zijn op het vlak van elektrische mobiliteit”, aldus Matthias Müller, CEO van de Volkswagen-groep. Tegen datzelfde jaar wil VW ook een miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen, zo liet het merk eerder al weten. Dat zien de Duitsers breder dan alleen de productie van auto’s: zo willen ze ook inzetten op het ontwikkelen van mobiliteitsdiensten, zoals autodelen.

Transformatie compleet

Na 2025 zal de auto-industrie volledig hertekend zijn”, aldus CEO Müller. “Volkswagen zal dan getransformeerd zijn van een autoconstructeur naar een wereldleider als mobiliteitsaanbieder.” Toch wil VW blijven inzetten op de klassieke verbrandingsmotoren: “Ze zijn een deel van de oplossing en geen deel van het probleem”.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km