Mercedes-Benz
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
De ingrediënten om veel geld op te leveren bij een veiling? Hoe ouder hoe liever, graag ook een indrukwekkende geschiedenis, en als er weinig exemplaren geproduceerd zijn, is het helemaal bingo. Al die vakjes kan je afvinken bij deze Ferrari 166 MM/212 Export “Uovo”.
Het verhaal van deze bijzondere Ferrari begint in 1950 bij de Italiaanse gebroeders Marzotto. De vier broers waren getalenteerde racepiloten, met enkele overwinningen in de legendarische Mille Miglia op hun naam. Maar belangrijker: ze waren goede klanten van Enzo Ferrari.
De gebroeders Marzotto namen hun Ferrari 166 MM op 2 februari 1950 in ontvangst. De Marzotto’s zetten de Ferrari meteen aan het werk: eerst de Targa Florio, daarna opnieuw de Mille Miglia, waar de auto onfortuinlijk crashte.
Het jaar erop wilden de Marzotto’s meer. De broers zochten naar een lichter en aerodynamischer resultaat. Dat vonden ze niet, zoals toen vaker gebeurde, bij koetswerkbouwer Touring, maar bij koetswerkbouwer Fontana en de latere beeldhouwer Franco Reggiani. Het resultaat? De “Uovo”, Italiaans voor “ei”.
De Uovo was voor die tijd ongezien: hij had wat weg van een jachtvliegtuig uit die tijd, maar dan uiteraard zonder de vleugels. Dat was geen toeval, want Reggiani kreeg een opleiding in de luchtvaartindustrie. Het koetswerk bestond uit lichtgewicht aluminium, waardoor deze Ferrari zo’n 150 kilogram lichter was dan gelijkaardige Ferrari’s uit die tijd. De voorruit bestond uit kristal – dat gaf geen “vervelende reflecties”, aldus de Marzotto’s – en stond zo recht mogelijk. De chauffeurszetel stond op aanraden van Enzo Ferrari zo ver mogelijk naar achter om de achterkant goed te voelen bewegen, maar het resultaat was behoorlijk wat overstuur. De motor zelf kwam uit een Ferrari 212 Export.
De jaren erop zetten de Marzotto’s de Ferrari 166 MM/212 Export “Uovo” regelmatig bij races in, waaronder nog enkele keren bij de Mille Miglia. In 1953 trokken de broers met hun auto naar Mexico voor de Carrera Panamericana.
Uiteindelijk gingen ze terug naar Italië zonder aan de race deel te nemen, maar de Ferrari bleef wel ginder. De auto wisselde enkele keren van eigenaar en belandde uiteindelijk in de Verenigde Staten. Begin jaren 80 verscheepte de toenmalige eigenaar de Uovo naar Groot-Brittannië voor een volledige restauratie. Enkele jaren nadien belandde hij bij de huidige eigenaar, die hem terug naar thuisland Italië bracht en er alleen mee buitenkwam voor speciale gelegenheden en tentoonstellingen in het Ferrari-museum.
De Ferrari 166 MM/212 Export Uovo gaat op 18 augustus onder de hamer bij RM Sotheby’s in het Amerikaanse Monterey. Daar verwachten ze dat hij 5 tot 7 miljoen Amerikaanse dollar zal opleveren…
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
De nieuwe Ford Explorer 2024 is gearriveerd. En met grote trom: Ford lanceert de commercialisering van zijn elektrische SUV na een indrukwekkende wereldtournee. Actieradius, prijs, opladen… We weten nu alle details over de nieuwe elektrische SUV van Ford!