Wolf in schaapsvacht: Alfa Romeo 155 Q4, de verkeerde Alfa

In 1992 verving Alfa Romeo de verouderde 75 door de gloednieuwe 155. Die veroorzaakte opschudding bij de puristen: hij was niet langer achterwiel- maar voorwielaangedreven. Toch voorzag Alfa een V6 en een Q4, die het sportieve DNA van het model moest beklemtonen.

  • Piette François
  • 10 augustus 2017

De 155 leende zijn platform bij de Fiat Tipo, maar zijn motoren ademden passie. Naast de klassieke viercilinders met dubbele ontsteking van 126 tot 143 pk was er ook de romige V6 uit de GTV6. Die 2.5 produceerde 166 pk met een geweldige soundtrack, maar kon moeilijk mee met de Teutoonse armada. Daarvoor had Alfa Romeo de Q4 in petto.

Verkeerde signalen

Een klavertje vier op de achterklep en de naam van het merk op de motor deden de puristen geloven dat het om een rasechte Alfa Romeo ging. Het merk gaf hem bovendien vierwielaandrijving. Die evenaarde weliswaar niet het karakter van de vorige achterwielaandrijvers, maar was wel aantrekkelijker dan de voorwielaandrijving van de andere modellen.

Toch deed deze Q4 de merkliefhebbers schrikken: het technische gedeelte werd namelijk overgeheveld van de Lancia Delta Integrale HF. De tweeliter viercilinder turbo produceerde namelijk 190 pk bij 6.000 tpm en een maximumkoppel van 291 Nm vanaf 2.500 tpm. Met vierwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak zette de 155 Q4 stevige prestaties neer: 0-100 km/u in 7 seconden en een topsnelheid van 223 km/u. Eerbare prestaties, maar net iets trager dan die van… de Peugeot 405 T16. Op de weg ontgoochelde de 155 Q4 niet echt, maar zijn hoge gewicht zorgde niet bepaald voor een levendig weggedrag.

Vandaag

Tussen 1992 en 1995 werden er slechts 2.701 exemplaren geproduceerd, dus de 155 Q4 is een zeldzame verschijning in de zoekertjes. Je vindt ze meestal voor € 10.000 tot € 15.000. Hun prijs is de laatste jaren dan ook stevig toegenomen. Nog niet zo lang geleden vond je ze namelijk nog voor minder dan € 5.000. Let wel op: de auto heeft specifieke zorg nodig, te beginnen met het regelmatig vervangen van de distributieriem (tussen 3 en 5 jaar).

In het algemeen laat je best niet meer dan 5.000 kilometer tussen oliewissels. En vergeet de olie van de versnellingsbak niet. De turbo vraagt ook een specifiek gebruik (laat hem afkoelen voor je de motor aflegt). De afwerking en elektronica zorgen soms voor problemen. Kijk dus goed na of alle accessoires werken voor je een Q4 koopt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km