Wolf in schaapsvacht: BMW M5 E28

De impact die deze auto bij zijn presentatie had was ongezien: 286 pk in een gezinswagen. Door de motor van de M1 onder de kap te stoppen van zijn 5-Reeks, creëerde BMW een legendarische precedent.

  • Piette François
  • 14 juli 2017

In juni 1981 presenteerde BMW de 5-Reeks met codenaam E28. Met zijn zescilinder-in-lijn die tot 184 pk produceerde en zijn sportieve weggedrag werd de Beier de meest dynamische berline op de markt. Maar daar waren ze in München niet tevreden mee: zij zagen er meer potentieel in. In 1984 volgde de M535i, met 3,5 liter grote motor. Het vermogen van 218 pk zorgde voor een sportief argument.

Meer is beter

Een jaar later deed het merk nog beter ,met de motor van zijn M1 onder de kap van de berline. De zescilinder-in-lijn van 3,5 liter kreeg een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas en 24 kleppen, waardoor hij 286 pk produceerde. Op die manier zette de eerste M5 ongeziene prestaties neer: 0-100 km/u in 6,5 seconden en een topsnelheid van 245 km/u. Sneller kon je in die tijd bijna alleen met een Ferrari of Porsche.

De atletische prestaties werden aangevuld met een luxueuze afwerking. De auto’s werden met de hand gebouwd en kregen onder meer elektrische zetels, klimaatregeling, een geüpgradede stereo, leder,…

Vandaag

De E28 M5 was duur en kwam op het einde van de modelcarrière van de toenmalige 5-Reeks. Hij werd dus geen groot succes: er werden minder dan 2.200 exemplaren geproduceerd. Daarom betaal je vandaag tussen € 20.000 en 30.000 voor een exemplaar in goede staat. De minder krachtige (252 pk) Amerikaanse versies, die grotere bumpers kregen, kosten minder.

De M5 is betrouwbaar als hij goed onderhouden is, en is de archetypische asfaltvreter. Dat verklaart de vaak astronomische kilometerstanden van modellen die je vandaag op de markt vindt. Maar dat hoeft niet erg te zijn als het onderhoud volgens het boekje is gebeurd. De zescilinder is robuust, maar moet nauwgezet worden onderhouden, en liever niet door de eerste de beste garagist. Kijk zoals steeds het koetswerk grondig na, net als alle elektronische snufjes.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km