Wolf in schaapsvacht: Mercedes 500 E, ontwikkeld door Porsche

Eind jaren 80 had Mercedes genoeg van de dominantie van BMW op de markt van sportieve berlines. Samen met Porsche ontwikkelde het merk een gemene berline die de M5 aankon en perfect voor taxi kon doorgaan.
  • Piette François
  • 24 april 2017

In 1990 onthulde Mercedes de 500 E. In de W124, de E-Klasse uit die tijd, stopte de constructeur de V8 uit de SL 500. Die vijf liter grote motor ontwikkelde maar liefst 326 pk. Meer dan het vermogen zorgde het koppel van 480 Nm voor stevige acceleraties, in combinatie met een viertrapsautomaat.

Porsche-onderstel?

Voor het chassis deed Mercedes een beroep op Porsche. Stevigere remmen, een aangepaste ophanging, tractiecontrole: de 500 E was meer dan opgewassen tegen de concurrentie. De chrono’s deden in niets vermoeden dat de 500 E 1,7 ton woog: 0-100 km/u in 6,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Deze Mercedes mocht het sportwagenrijk via de grote poort binnen.

Discretie verzekerd

Uiterlijk verschilde deze sportieve versie in weinig van de dieselaangedreven taximodellen: de wielkasten waren iets breder, de 16-duimsvelgen hadden een specifiek design en de bumpers hadden grotere luchtinlaten. Onder dit anonieme uiterlijk schuilde er een echte Autobahn-koning in deze 500 E.

Evoluties

De evoluties bleven uiteindelijk vrij beperkt: het vermogen viel in 1992 terug tot 320 pk, terwijl de auto het jaar daarop een bescheiden facelift kreeg. Die bleef vooral beperkt tot de voorkant. Tegelijk werd de 500 E omgedoopt in E 500 toen Mercedes de “E-Klasse” introduceerde. In 1995 ging de berline op pensioen, na ongeveer 10.500 geproduceerde exemplaren.

Hoeveel?

Een 500 E vinden is niet zo moeilijk. Zeker niet wanneer je in Duitsland gaat kijken. Maar kijk het exemplaar dat je hebt gevonden wel goed na, en zeker de onderhoudsgeschiedenis. Je kunt hem nog steeds bij enkele Mercedes-garages laten onderhouden, of bij onafhankelijke specialisten. Maar het prijskaartje is in beide gevallen hoog. En de V8 lust graag een stevige slok…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km