Wolf in schaapsvacht: Peugeot 505 Turbo, achterwielaandrijver met Porsche-inspiratie

De Peugeot 505 is meer dan een transportmiddel in de uithoeken van Afrika. Hij kan ook zijn tanden laten zien, bijvoorbeeld tegenover de Duitse berlines uit zijn tijd.

  • Piette François
  • 03 oktober 2017

In 1979 stuurde Peugeot de 504 eindelijk op pensioen, na een carrière van… 11 jaar. Het nieuwe model zag er behoudensgezind uit vergeleken met zijn concurrenten, met klassieke lijnen en achterwielaandrijving. Maar het merk mikte ook hogerop, waar toen al Duitse berlines domineerden. Daarvoor deed het een beroep op Porsche, dat heel wat ervaring had op vlak van drukvoeding. Het doel: een turbo.

Chrysler-blok

Om het tegen de Teutoonse zescilinders op te nemen bood Porsche vanaf 1982 een Turbo-versie aan, met een 2.2 viercilinder van Chrysler-origine die hier 150 pk produceerde. Het resultaat overtuigde, maar de auto miste wat temperament. Begin jaren 80 stond alles bij Peugeot in het teken van bescheidenheid. Dat zag je ook aan de sobere stijl. Toch waren de prestaties niet bescheiden: 0-100 km/u in minder dan 9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Respectabel voor die tijd.

Van 160 naar 200 pk

Doorheen de jaren kreeg het model enkele evoluties, te beginnen met een vermogensstijging naar 160 pk in 1984. In datzelfde jaar bood tuner Danielson een PTS-kit aan die het vermogen deed stijgen naar 200 pk. 0-100 km/u duurde nog maar 7,5 seconden en de topsnelheid bedroeg 220 km/u. Deze zeldzame kit werd maar heel sporadisch geïnstalleerd. In juli 1985 volgde de facelift, met nieuwe koplampen en een krachtige motor van 180 pk. In die gedaante zette hij zijn carrière voort tot 1989. In de tussentijd verscheen er nog een V6-versie aan de zijde van de Turbo, met PRV-motor uit de 604, die meer gericht was op comfort. Met de inruil van de 505 voor de 605 beëindigde Peugeot zijn achterwielaangedreven hoofdstuk.

Vandaag

Jarenlang waren deze Peugeots bijna niets waard. Tot voor kort vond je exemplaren in perfecte staat voor € 5.000. Vandaag moet je daar bijna € 10.000 bijtellen… Een model met de Danielson-kit kost zelfs nog meer. In onderhoud zijn deze Peugeots verrassend betrouwbaar. Geen wonder dus dat je ze overal in Afrika ziet. Alleen roest kan je eventueel zorgen baren, net als de beschikbaarheid van bepaalde onderdelen die Peugeot uiteraard niet meer produceert.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km