Wolf in schaapsvacht: Volkswagen Passat R36, met V6 en 300 pk!

Wie “Volkswagen” en “R” in één zin opnoemt, heeft het waarschijnlijk over de Golf R of diens voorganger, de R32. Maar nog niet zo lang geleden gebruikte VW de letter R ook bij de Passat.
  • Bervoets Wim
  • 10 mei 2017

Het was op het salon van Frankfurt in 2007 waar Volkswagen voor het eerst uitpakte met de Passat R36. Een hertekende voor- en achterbumper, specifieke 18-duimsvelgen, iets donkerdere achterlichten, een lagere ophanging en een dubbele uitlaat waren de al bij al discrete aanwijzingen dat er onder de motorkap iets speciaals huisde: een 3,6 liter grote atmosferische zescilinder, die 300 pk en 360 Nm produceerde.

Volkswagen Individual

De Passat R36 was verkrijgbaar als vierdeurs en als break, en was een product van Volkswagens toenmalige Invidiual-afdeling. De “R” in die naam werd destijds al eerder gebruikt voor de Golf, die zowel in generatie vier als vijf een beroep deed op een atmosferische zescilinder, vooraleer te downsizen vanaf de volgende generatie.

Geweldige klank

In de Passat R36 zorgde Volkswagen Individual opnieuw voor vuurwerk: 0-100 km/u duurde dankzij de standaard DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling slechts 5,8 seconden en de topsnelheid bedroeg 250 km/u. De standaard vierwielaandrijving zorgde bovendien voor een bijzonder efficiënt weggedrag. Maar zijn voornaamste wapen? Dat was zijn muzikale klank.

Vandaag

De Passat R36 was vooral een manier voor Volkswagen om te laten zien dat het ook andere snelle wagens kon bouwen dan alleen de Golf GTI. Bij ons was hij dus een bijzonder zeldzame verschijning op onze wegen, en zal je hem dus niet vaak in de zoekertjes aantreffen. Je hebt dus meer kans bij onze oosterburen om een exemplaar op de kop te tikken. In Duitsland vind je een Passat R36 met een relatief hoge kilometerstand voor ongeveer € 15.000. Betere exemplaren zullen je € 20.000 tot € 25.000 kosten. Als het onderhoud nauwkeurig is gebeurd, zullen de motor en vierwielaandrijving weinig tot geen problemen opleveren. Al lust de V6 wel een stevige slok…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km