Testen

Met heilige zegen

Als één magische naam de autowereld doet beven, dan is het wel Ferrari. Helaas blijft het steigerende paard voor de meesten onder ons niet meer dan een droom. Of toch niet? De meester uit Maranello werkt samen met Abarth, met als resultaat een pittig autootje dat veel betaalbaarder is dan de grote en mythische GT’s.
  • Piette François
  • 22 november 2011
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Exclusiviteit
  • Hels motorgeluid
  • Interieursfeer
  • Krachtige en sportieve motor
  • Prestigieuze naam
  • Restwaarde
  • Schattig uiterlijk
  • Esp niet uitschakelbaar
  • Ferrari-prijzen
  • Niet voor iedereen beschikbaar
  • Strakke ophanging
  • Trage versnellingsbak

Niet voor iedereen weggelegd

Laten we maar meteen het pijnlijkste onderwerp aansnijden: van deze speciale serie wordt maar een beperkt aantal exemplaren gebouwd. Er zijn vier koetswerkkleuren, met elk hun eigen productievolume: 1.199 rode, 99 stuks van de blauwe en de grijze en 299 gele. In België en Luxemburg zijn 62 exemplaren beschikbaar. Ligt je chequeboekje al klaar? Hoewel deze Abarth uiteraard veel minder kost dan de sportievelingen uit Maranello, is de prijs toch explosief gestegen. Reken op pakweg het dubbele van een gewone Abarth of bijna 43.000 euro. Door zijn zeldzaamheid zal deze auto wel waardevast zijn.

Verleiding

Zijspiegelkappen in koolstofvezel, grijze 17-duimsvelgen, luchtinlaten achteraan: het zijn maar enkele van de zichtbare esthetische aanpassingen. Voeg er nog de stickers, een dubbele streep op het dak en vier uitlaatpijpen aan toe en je krijgt een aantrekkelijk bommetje. Moeilijk om hieraan te weerstaan. Maar de aanpassingen zijn niet alleen esthetisch.

Bijna 200 paarden

De Abarth 500 levert sowieso al een mooi vermogen van 135 pk. Beeld je even in: 135 paarden in een Fiat 500. De versie esseesse doet er nog een schep bovenop met 160 paarden in de stal. En het houdt niet op: deze speciale serie Tributo Ferrari levert maar liefst 180 volbloeden. De kleine 1.4 is voorzien van een turbo en levert zijn maximumvermogen bij 5.750 tr/min en een koppel van 230 Nm bij 3.300 tr/min. Achteraan staat een Monza-uitlaat met vier pijpen (voor elke cilinder één) in voor de soundtrack. Voor de versnellingsbak is er geen keuze: het is een gerobotiseerde vijfbak.

Kuipstoelen en de hele tamtam

In het interieur gaat het feest gewoon door, met Abarth Corsa by Sabelt-kuipstoelen. Ze zijn bekleed met leder en gemaakt van koolstofvezel, waardoor ze 10 kg minder wegen dan de traditionele zetels. De rondleiding gaat voort met een klein lederen sportstuur, instrumenten geïnspireerd op de bolides met steigerend paard, schakellepels en aluminium pedalen. We krijgen zin om te rijden!

Vroem vroem

We draaien de sleutel om, de startmotor aarzelt even en dan volgt een explosie. De kleine viercilinder is nog niet op temperatuur door de ochtendkoude en ademt luid door de herwerkte uitlaat. Niet te missen. We zetten de versnellingsbak in de automatische stand en geven een dot gas.

In een industriezone laten we de auto op temperatuur komen en stellen we vast dat hij, ondanks het lawaai en de gerobotiseerde versnellingsbak, even gemakkelijk rijdt als een Fiat 500 TwinAir. Een goede zaak. Laten we het even over de versnellingsbak hebben. Zijn beheer is voor verbetering vatbaar, zeker in de stad, en de schakelwissels verlopen iets te traag. Door de nieuwe versnellingsbakken met dubbele koppeling zijn we tegenwoordig schakelbewegingen tegen lichtsnelheid gewoon. Nog een punt van kritiek is de ophanging. Bij de eerste verkeersdrempel lijkt het alsof je de vering in de garage vergeten bent. Let op voor je valse tanden.

Vraouuuuuuuuuuuum!

Nu dit kleine beest zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt en zich een kleine weg aandient, zit er maar één ding op: de sportmodus inschakelen en gas geven. Onmiddellijk wordt de besturing directer, duwt elke druk op het gaspedaal je steviger in de zetel en gaat onze gele testwagen onophoudelijk schreeuwen. Boven 3.000 tr/min wordt hij echt woest en trekt hij als een duivel. Even op de rechter schakellepel duwen en hij schakelt brutaal (lees: sportief), om weer in de toeren te klimmen.

In de verte duikt een bocht op. Ik duw op het rempedaal, de achterkant breekt een beetje uit, ik stuur in en duw het gas weer in. Zonder morren regelt de TTC (Torque Transfer Control) de zelfblokkerende differentiëlen, wordt het koppel tussen de voor- en achterwielen verdeeld en zijn we weer vertrokken. Verduiveld, wat een auto. Je moet wel opletten want de kleine wielbasis maakt hem heel speels. Maar maak je niet ongerust: het ESP kan nooit volledig uitgeschakeld worden en blijft altijd waken.

Conclusie

De Abarth Tributo Ferrari is ondanks zijn ronkende naam zeker niet de beste sportwagen van het moment of je favoriete auto om over het circuit te scheuren. Maar dat maakt niet uit, want het is moeilijk om onder de stadswagens een leuker collector’s item te vinden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Abarth.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km