Testen

Latin fever !

De lancering van een nieuwe Alfa Romeo is altijd al iets aparts geweest. In tegenstelling met de meeste constructeurs presenteren de Italianen niet elk jaar een nieuw model en bovendien zijn de verwachtingen van de liefhebbers van het merk, telkens erg hoog gespannen. Hun laatste boreling, de MiTo, is compleet nieuw en is niet zomaar de vervanger van een ander model, maar krijgt een eigen plaats in het gamma. Met zijn vloeiende lijnen knipoogt hij duidelijk naar de knappe 8C Competizione, terwijl hij zich in B-segment tegenover een zekere Mini opstelt. Tijd voor een test van de 1.4 TB benzine.
  • Piette François
  • 29 september 2008
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Aangename versnellingsbak
  • Geslaagde motoren
  • Knappe lijn
  • Personalisatieprogramma
  • Rijpositie
  • Sfeer van het interieur
  • Snedige voortrein
  • Geen handgrepen
  • Hoge kofferdrempel
  • Somsminder goede aampassing carrosserie
  • Springerige ophanging
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Vernieuwingsplan

In 2010 wordt Alfa 100 jaar. Tegen die tijd willen de Italianen 4 nieuwe modellen de baan opsturen. De MiTo is de eerste in de rij en Alfa Romeo voorziet een jaarproductie van 70.000 exemplaren, waarvan er 1700 naar België verscheept worden.

Uitgediept verpersoonlijkingsprogramma

Alfa heeft niets aan het toeval willen overlaten en de presenteert een erg knap uitziende MiTo. Wat design betreft blijven de Italianen toch de echte kampioenen. Het was trouwens het team van de 8C dat de MiTo tekende en dat die van wanten weten hadden we al kunnen bewonderen. En om je eigen MiTo van die van de buurman te kunnen onderscheiden heeft het team maar dadelijk een heel gamma goodies ontworpen. Van de omranding van de lichten tot een complete bestickering van de auto, keuze te over.

Turbo all over !

Bij een Alfa is de motor het “hart” van de wagen. Buiten de basismotor zijn alle motoren drukgevoed. In België start het gamma met een atmosferische 1.4 van 78 pk en 120 Nm. Om het de klavertje vier te mogen dragen is dit wat toch te krap. Een top van 165 kmh en een sprint van 0 tot 100 in 12,3 seconden zijn niet om van achterover te vallen. De 1.4 turbo spreekt al heel wat meer aan. Zijn 155 pk ( 150 pk kunnen ook) zorgen voor een top van 215 kmh, terwijl je in 8 seconden van stilstand naar 100 kan stormen. De 1.6 JTD levert 115 of 120 pk en 320 Nm. De prestaties zijn de naam Alfa waardig. Zo pers je er 198 kmh uit en accelereer je in 9,9 seconden van 0 tot 100.

DNA

De MiTo krijgt als eerste de DNA-selector en dat zelfs op zijn hele gamma. Met de DNA kan je als het ware de auto aan je humeur aanpassen. De “D” duidt op dynamisch, de “N” op normaal, terwijl de “A” voor All Weather staat. Met de selector pas je de stuurbekrachtiging, de motorreactie (overboost), het gaspedaal en de VDC (ESP bij Alfa) aan. Later komt daar nog de ophanging en de DDCT (dubbele koppeling) bij.

En in 2009…

Midden volgend jaar wordt het MiTo-gamma nog wat uitgebreid met de komst van de Eco. Deze zal hoogstwaarschijnlijk de 1.3 Multijet van 90 pk onder de kap krijgen, waarbij de uitstoot 114 gr/km zal bedragen. Maar er staat ook nog een GTA op stapel! Deze mythische benaming wordt op de MiTo weer tot leven gewekt en krijgt daarbij een 1.8 l van 230 pk tussen de wielen geschoven. Gelukkig zorgt Alfa dadelijk voor een elektronisch sperdifferentieel, want al dat vermogen moet over de voorwielen naar het asfalt geleid worden. En blijkbaar zijn de ingenieurs van Alfa er redelijk gerust in, want ze laten al weten dat de hernemingen vergelijkbaar zijn met…die van de 8C Competizione!

Bij de speciale uitrusting van de GTA bemerken we nog gecontroleerde dempers en zelfs een adaptieve ophanging. Verder zien we nog de Multi-Airtechnologie en de gerobotiseerde Dual Clutch-bak.



Aan het stuur

We kregen de kans om even met de 1.4 TB te rijden. Goed nieuws is dat de afwerking goed verzorgd lijkt te zijn, hoewel we hier en daar nog enkele missers zagen opduiken. De algemene indruk is echter verzorgd, ondanks dat er hier en daar wat hard plastic gebruikt wordt. De sfeer binnenin is echter geslaagd en heeft zelfs een sportief tintje. De rijpositie is prima en je bent dus goed geplaatst om de MiTo goed aan te voelen.

Op weg dan maar. De kleine 1.4 TB heeft behoorlijk wat pit en stuwt de MiTo krachtig vooruit. Zijn sportieve klank roept leuke herinneringen op, terwijl je in de stad van een opmerkelijke soepelheid kan genieten. Maar op buitenwegen kan je de cavalerie aanspreken en je sportieve hart wat ophalen. Je moet er wel voor zorgen dat de naald van de toerenteller boven de 4000 toeren blijft, want dan ontbindt de “kleine” al zijn duivels. En die kunnen nog mooi zingen ook! Vanaf 5500 omw neemt het geweld wat en is het tijd om de gemakkelijk schakelende zesbak door de perfect gespreide gangen te sturen.

Tot dan niets dan goed eigenlijk. Maar het lijkt er op dat het chassis nog wat fijner afgesteld moet worden. Het geheel staat op een vrij stijve ophanging en op kleinere wegen heeft hij de neiging om wat te huppelen. Ook heeft de demping het moeilijk om op oneffen oppervlak de bewegingen van de koets in goede banen te leiden en voelt de stuurinrichting wat vaagjes aan rond het middelpunt. Maar al bij al vormt dit alles geen onoverkomelijk probleem en na een tijdje van bocht tot bocht te hebben gesneden begin je de Alfa wel te mogen. Die voortrein stuurt wel erg scherp.

De interieurruimte is erg correct en hij doet het beter als de Mini. De koffer is voldoende groot, maar hem beladen is niet zo eenvoudig wegens de te hoge laaddrempel.

Prijzen

De prijzen van de MiTo liggen lager als die van de Mini. Voor de kleinste van 78 pk vraagt Alfa 15.000 €, terwijl je voor de Diesel Distinctve 20.000 € moet neertellen. Er is keuze tussen twee uitrustingsversies. De Progression bezorgt je reeds 6 luidsprekers, radio MP3, boordcomputer, volledig opdeelbare achterbank. Maar voor de Distinctive of opties als airco, een stuur in leder, lichtmetalen velgen enz, moet je toch wat dieper in de geldbuidel te tasten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km