Volkswagen
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Is dit de Dikke Bertha onder de auto’s? Audi definieert de A6 3.0 TDI biturbo niet als een sportwagen, maar deze diesel niet misstaan in de autosport. Hij ziet er bezadigd uit, maar heeft de motor van een tank die alles wegveegt.
Laten we eerlijk zijn, de diesel heeft zijn adelbrieven al enige tijd verdiend, al heb ik nooit echt begrepen wat adellijkheid te zien heeft met de brandstofsoort. Maar sinds Audi (alweer Audi) met dieselmotoren de eerste plaatsen veroverde in de 24 uren van Le Mans is er geen enkele reden om diesels te schuwen in sportieve seriewagens. Zo vind je zelfs een TDI in de mooie en verfijnde TT. Een dieselmotor die overigens goed klinkt.
Hier is er geen sprake van een schamele viercilinder. Voor het topgamma en om BMW in te halen in de vermogenswedloop verfijnde Audi zijn 3.0 TDI. Zo werd drukvoeding met twee turbo’s geplaatst voor een vermogen van 313 pk en vooral een ‘vrachtwagenkoppel’ van 650 Nm bij … 1.450 tr/min. Maar de Beierse concurrent diende Audi al van antwoord met een 380 pk sterke motor die – typerend voor deze tijd – afkomstig is van de M-afdeling. Crisis of niet, de vermogenswedloop gaat voort.
Dit dieselwapen heeft zelfs geen S- of RS-logo. Audi positioneert hem simpelweg als een diesel bovenin het gamma. Mispak je echter niet: in 5,3 seconden wordt deze Audi naar 100 km/u gekatapulteerd. Een prestatie van een echte sportwagen. De hernemingen zijn absoluut duivels: een duwtje op het gaspedaal en de horizon komt razendsnel dichterbij terwijl je rug gemasseerd wordt door de zetel.
De kers op de taart is de modus Launch Control voor een kanonstart, kwestie van de laatste twijfel weg te nemen. De reserves bij lage toerentallen zijn onuitputtelijk, maar de motor blijft aanvallen tot 5.000 tr/min.
Wie een diesel verwart met een landbouwvoertuig betwijfelt misschien of dit wel een echte sportwagen is. Om de puntjes op de i te zetten, werkte Audi aan het geluid van de motor en plaatste het een luidspreker in de uitlaten die het geluid van de mechaniek benadrukt. Natuurlijk is het niet zo kristalhelder als een V6 benzine. Maar dit rauwe gegrom heeft iets indrukwekkends: kijk maar naar de blik van de verbijsterde toeschouwers. Via de multimedia-interface kun je deze A6 ook discreter doen klinken.
Verbind een krachtige motor, een feilloze achttrapsautomaat en een Quattro-transmissie zoals we die graag zien, en je krijgt een bijzonder doeltreffend resultaat. Ondanks een gewicht van twee ton heeft deze A6 Avant een veilig weggedrag en reageert hij vlot, veel minder lomp dan de vorige A6 Avant. Een summum van stabiliteit en wendbaarheid gezien het gewicht.
Zoals elke goede Audi, biedt deze A6 Avant een vorstelijk comfort (dankzij de adaptieve ophanging), een hallucinante afwerking, een geavanceerde multimedia-interface, materialen van zeer goede kwaliteit, een uitzonderlijke geluiddemping, enzovoort. Een goede vermelding is er ook voor de functionaliteit, de koffer is ruim genoeg. Dat wordt allemaal gecombineerd met een andere traditie van het huis: een stevige prijs en veel (dure) opties. Gelukkig is de motor zuinig: 6,8 l/100 km met een gewone rijstijl. Met zoveel kracht onder de rechtervoet volstaan lage toeren om vlot met het verkeer mee te kunnen.
Hij mag dan wel over vierwielaandrijving en een automaat beschikken, nagenoeg onmisbare uitrusting in deze prijsklasse staat op de optielijst: een snelheidsregelaar, een elektrische kofferklep, een lederen interieur, xenonkoplampen, een antiverblindingsspiegel, enzovoort. De prijs bedraagt 59.850 euro en nog bijna 6.000 euro meer voor de aantrekkelijke S-Line-afwerking. Audi kondigt een CO2-uitstoot van 169 g/km aan.
Het comfort van een limousine, de functionaliteit van een break, de prestaties van een sportwagen, de veiligheid van een SUV en het verbruik van een compacte auto: deze A6 3.0 TDI biturbo is uitzonderlijk veelzijdig. De prijs zal het enthousiasme bij velen bekoelen, maar dat betaal je nu eenmaal voor dit soort topauto in zijn genre. Een aanrader.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?