Het BMW-gamma is er niet eenvoudig op geworden. Zoek je een 3-Reeks met een achterklep, dan zijn er verschillende mogelijkheden: 3-Reeks GT, 3-Reeks Touring en deze 4-Reeks Gran Coupé. Die laatste is de meest sportieve maar ook de minst praktische uit het rijtje. Na de sportieve 440i gaan we voor de versie voor het “grote publiek”: de 420d met viercilinder dieselmotor.

Francois Piette
VROOM Expert
10/08/2017
3,8
VROOM score
4
3
4,5
3
4
4
4
3,5

Voor- en nadelen

  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Excellente automaat
  • Hightechmultimediasysteem
  • Performante motor
  • Praktische kofferklep
  • Feedback stuurbekrachtiging
  • Finale prijs is duur
  • Geluiddemping motor
  • Soms zuinige standaarduitrusting
  • Wat krappe instap achterin

Net als Russische poppetjes heeft de 3-Reeks ook verschillende varianten. Deze 4-Reeks Gran Coupé slaagt erin de veelzijdigheid van een vijfdeurs te combineren met de sportiviteit van een coupé. Zijn lijnen lijken ook onveranderlijk: hij kreeg recent een facelift maar je hebt al een vergrootglas nodig om de verschillen op te merken. Die bevinden zich trouwens vooral rond de koplampen.

Niets veranderd

In het interieur wordt de traditie voortgezet. En dat is wellicht een van de grootste opmerkingen voor deze BMW: het dashboard en sommige bedieningsorganen lijken identiek aan die van tien jaar oude modellen. Audi gaat bijvoorbeeld volledig voor een modern digitaal instrumentenpaneel; BMW houdt het bij een klassieke opstelling.

Ook goed nieuws

De presentatie oogt dan wat verouderd, de ergonomie is uitstekend. De lage rijhouding zit dit sportieve model als gegoten. Het multimediasysteem kreeg een update: het is intuïtiever en vollediger en is uitermate connected met je telefoon. Met een specifieke app kan je bijvoorbeeld je auto vanop afstand in de gaten houden.

Echt praktisch?

Met zijn achterklep is de 4-Reeks Gran Coupé effectief praktischer dan een klassieke 3-Reeks, onder meer wanneer je grotere voorwerpen moet vervoeren. Het koffervolume van 480 liter is vergelijkbaar met dat van zijn rechtstreekse concurrent, de Audi A5 Sportback. Met de achterbank neergeklapt (wat helaas geen vlakke laadvloer oplevert) stijgt het volume tot 1.300 liter, meer dan zijn rivaal. Heb je grote kinderen, dan denk je beter twee keer na: de toegang tot de plaatsen achteraan is niet breed en de hoofdruimte minder royaal.

Motor

Deze 420d heeft uiteraard niet het charisma van de 440i die we eerder testten. Geen romige zes-in-lijn van drie liter onder de kap, maar een viercilinder turbodiesel van twee liter. Afhankelijk van je fiscale voorkeur levert die 163 pk en 380 Nm of 190 pk en 400 Nm. Ons exemplaar was gekoppeld aan een achttrapsautomaat.

Onderweg verloopt alles natuurlijk minder poëtisch dan bij de romige zescilinder. Het taxigeluid valt minder te verzoenen met de lijnen van de auto. Maar ook al klinkt hij luid, de motor heeft energie te over in alle toeren. De versnellingsbak vult hem perfect aan: levendig (en zelfs brutaal voor de liefhebbers) en zacht. BMW geeft een tijd van 0 tot 100 km/u op in 7,5 seconden en een topsnelheid van 240 km/u.

Evenwichtig

Bij BMW resulteert het vooruitzicht op een dynamische rijstijl altijd in een jeukende rechtervoet. In dat geval zal je eerst het kunstmatige stuurgevoel opmerken. Maar gelukkig is de natuurlijke balans van de auto ideaal en de motor koppelrijk genoeg om scherpe bochten met een lichte strekking van je rechtervoet aan te kunnen. Makkelijk, gezond en evenwichtig.

En het comfort?

De zetels zijn vrij van kritiek, net als de rijhouding. De geluiddemping vonden we minder: de dieselklanken sluipen het interieur te sterk binnen. De 19-duimsvelgen knibbelen ook aan het dempingscomfort en de geluiddemping voor rolgeluiden. Jammer, want de demping lijkt correct in de comfort-rijmodus.

Prijs en uitrusting

BMW biedt al een 418d met 136 pk aan vanaf € 39.449. Een 420d kost € 42.399 en zelfs € 44.689 als je kiest voor de automaat. Reken nog eens op € 10.000 aan opties om je auto correct uit te rusten. Het veiligheidsarsenaal is volledig als je bijbetaalt: fileassistentie dankzij een adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, parkeerassistentie (via het stuur),… Aan de pomp was onze 420d met automaat zuinig: 5,6 l/100 km. Al haalden we dat gemiddelde vooral dankzij snelwegverkeer.

Besluit

De veelzijdige, sexy en aangenaam rijdende 4-Reeks Gran Coupé is een uitstekend alternatief voor de klassieke 3-Reeks. Inclusief handige achterklep en rijplezier van de beste modellen van het merk. Jammer dat BMW de motor niet meer gedempt heeft…

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.