Testen

BMW 650i Cabriolet: Subtiel doseren

Halfweg tussen een Porsche 911 en een Mercedes S-Klasse Coupé heeft de BMW 6-Reeks altijd een mooi evenwicht tussen sport en comfort weten te bewaren. Het is een echte Gran Turismo, die onlangs een facelift kreeg. Maar is het leven aan boord er ook mooier op geworden? 

  • Piette François
  • 13 oktober 2015
  • BMW
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Betoverend geluid
  • Comfort / mogelijkheid tot reizen
  • Leuk weggedrag
  • Motor / uitstekende versnellingsbak
  • Afwerkingdetails (interieur)
  • Behoorlijk gewicht om speels te rijden
  • Beperkte plaats achterin
  • Iets te weinig karakter?

De esthetische nieuwigheden zijn moeilijk te spotten op het eerste gezicht. De grille is aangepast, net zoals de bumpers. Je hebt nu de keuze uit andere kleuren voor het koetswerk en LED-verlichting, maar dat maakt ‘m niet een volledig nieuwe wagen.

Klassieke uitstraling

Het interieur zal de kenner van de 6-Reeks (die al terug gaat tot in 1976) erg vertrouwd over komen. Het dashboard is digitaal geworden, maar het herneemt de vertrouwde uitstraling. De knoppen van de radio en de airco lijken echter doorslagjes van wat je op een 114d terug vindt. Gelukkig is het leder alomtegenwoordig, krijg je een gigantisch multimediascherm en zijn er her en der hoogwaardige inserts die het interieur een warmere uitstraling geven. BMW biedt ook betere stoelen en aangepaste verfraaiingen voor het interieur.

Heerlijk

Onder de motorkap heeft onze 650i een dikke V8 biturbo van 4.4 liter. Die ontwikkelt 450 pk en een maximaal koppel van 650 Nm! Dat zijn indrukwekkende prestaties die de Beierse boot van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden lanceren. De hernemingen zijn al even spectaculair. De V8 is erg krachtig en legt de praters even het zwijgen op wanneer je volgas herneemt. De motor aarzelt niet, ook niet vanaf lage toerentallen.

Is het een echte sportwagen? Neen. De uitlaat brengt een verfijnd geluid ten berde dat als muziek in de oren klinkt, maar het is nooit een brulboei. Geen gorgelende, racy sound dus, ook niet als je de naald van de toerenteller hoog opjaagt. De V8 verkiest bovendien de lage en middelste toerentalregionen. Tegen de rode zone aan vallen er nog weinig extra pk’s te halen. Ondertussen blijkt de automatische versnellingsbak een juweeltje. Wat we vragen, voert hij ook netjes, correct en snel uit. Een toonvoorbeeld dus, maar eentje dat ons iets meer geschikt lijkt voor de lange ritten dan voor een constant sportieve rijstijl.

Sereen rijgedrag

Het rijgedrag ligt in het verlengde van de kwaliteiten van de motor en de versnellingsbak. Trefzeker, strak en efficiënt. Natuurlijk is de 6-Reeks geen pluimgewicht en zijn kilo’s laten zich - heel soms - voelen op het moment dat het rechterpedaal te snel naar beneden gaat als de bestuurder te enthousiast een scherpe bochtensectie aanvalt. Niet dat de 6-Reeks niet over de nodige dynamische kwaliteiten beschikt: sturen en remmen zijn erg goed afgestemd en het evenwichtige chassis laat toe om er sportief tegen aan te gaan, maar het verfijnde geheel dat de sensaties deels uitvlakt, moedigt deze rijstijl niet aan.

Comfort

De GT-Express… Comfort is de 6-Reeks op zijn lijf gesneden en wie lange ritten voor de boeg heeft, wordt door de BMW echt verwend. Kies voor de Comfort-rijmodus - meteen ook degene die het beste bij hem past - en laat de soepele vering zijn werk doen. De bruuske kantjes van het rijden ebben weg en je kunt je overgeven aan de talrijke gadgets aan boord. Met het dak neergeklapt blijven de turbulenties binnen de perken en kun je genieten van het geluid van de V8. Enkel de passagiers achteraan vonden het te lawaaierig en de ruimte daar te klein.

Prijs

De natuurlijke en vloeiende rijstijl die de 6-Reeks zich graag aanmeet, is ook goed nieuws voor het verbruik. Een V8 biturbo benzinemotor heeft van nature uit al wat dorst, maar het is perfect mogelijk om het verbruik op 12 l/100 km te houden. Ons gemiddelde van 11,6 l/100 km is daar het beste bewijs van want we hebben van tijd tot tijd de mechaniek danig aan het werk gezet.

De aankoopprijs bevindt zich aan de andere kant van de 100.000 euro. De verkoopprijs van een BMW 650i Cabriolet begint aan 106.800 euro. Duur? Ja, uiteraard, maar wees je er van bewust dat het om een 2+2 cabriolet gaat met een V8 biturbo van 450 pk die bovendien al erg goed uitgerust is. In het GT-koninkrijk zijn dergelijke tarieven schering en inslag. Alles is relatief.

Conclusie

Ten opzichte van zijn concurrenten, waarvan de ene meer de sportieve en de andere meer de comfort-kaart trekt, blijft de 6-Reeks het juiste evenwicht aanbieden. Het is een wagen die zich weet aan te passen aan alle omstandigheden en hij wordt er opmerkelijk polyvalent door. Beheerst en bescheiden op de autosnelwegen, sportief op de bergcols en zachtjes in het centrum van de stad. Hij nodigt je uit om er gelijk waar op uit te trekken. Je kan gerust andere wagens vinden die of strakker, comfortabeler of gretiger uit de hoek zullen komen, maar ze zullen niet zo homogeen zijn als de BMW 6-Reeks.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km