Testen

Het model van de ommekeer

Door de Zuid-Koreaanse Daewoo’s als Chevrolets te verkopen, is het imago van het Amerikaanse merk niet bepaald verbeterd. Chevrolet deed niet meer dan zijn strikje kleven op de Nubira, Matiz en andere producten van bedenkelijk allooi. De link met de Corvette of de Bel Air was totaal zoek. Maar door de wil om uit te groeien tot een massaconstructeur met een volledig nieuw gamma, veegt Chevrolet alle slechte herinneringen van tafel.
  • Piette François
  • 28 januari 2010
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Erg lage prijs
  • Geluiddemping
  • Gewillig motorblok
  • Knappe lijn
  • Ruimte binnenin
  • Beperkte optiemogelijkheden
  • Enkel met manuele vijfbak
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Vage besturing

Presentatie

De Cruze meet zich de stijl van een vierdeurscoupé aan, heel anders dan het uiterlijk van zijn voorganger Nubira. Chevrolet tekende een sportief koetswerk dat uitstekende prestaties suggereert. Het krachtige radiatorrooster, de vloeiende lijn in profiel en de gedrongen achterzijde maken hem aantrekkelijk. Die karaktertrekken kun je nog meer in de verf zetten met de juiste koetswerkkleur. Vermijd dus de grijze metaalkleur en kies bijvoorbeeld donkerblauw zodat de auto origineel en elegant overkomt.

Motor

Onze testwagen was voorzien van een 2-liter diesel die hoogstwaarschijnlijk het gros van de verkoop zal uitmaken. Deze krachtbron, die TDCi heet, bestaat in twee versies: 128 en 150 pk. Ondanks het lagere vermogen overtuigt de minst krachtige versie, zowel door zijn uithoudingsvermogen als door zijn werkingsstilte. Het koppel van 300 Nm laat een erg relaxte en soepele rijstijl toe, terwijl het verbruik redelijk blijft: gemiddeld 6,5 l/100 km.

Jammer genoeg kun je de dieselmotoren niet combineren met een automatische versnellingsbak en telt de manuele bak maar vijf verhoudingen. In bergachtige streken zijn de hernemingen niet echt explosief.

Rijgedrag

De Chevrolet Cruze rust op hetzelfde platform als de Opel Astra, maar rijdt helaas niet zo strak. Gevaarlijk wordt het nooit, maar de Cruze rijdt wat waziger en minder precies. Waarschijnlijk moeten we de oorzaak bij de Kumho-banden gaan zoeken, die eerder comfortabel dan sportief zijn. De Cruze stuurt niet zo precies als zijn Duitse neef, wat de sportieve ambities van de bestuurder tempert. In se is het onderstel wel gezond, maar de dempers en banden vergen nog wat werk.

Comfort

De boordplank doet denken aan de Opel Insignia en de… Corvette. Voor de bestuurder en de passagier tekenen zich dezelfde lijnen af. De afwerking is verzorgd, maar de gebruikte materialen halen niet het niveau van de Europese concurrentie. Stoffen inlegstukken op de boordplank en de deuren vrolijken het geheel wat op en voegen een sprankeltje originaliteit toe. Ruim is de Cruze alleszins en dat is maar goed ook gezien het formaat van de gemiddelde Amerikaan. Ondanks de vallende daklijn heb je achterin nog voldoende hoofdruimte en vinden twee volwassenen ruim plaats. De koffer slikt 450 liter en dankzij de 40/60-deelbare achterbank is de Cruze vrij functioneel.

Tijdens het rijden valt de stille motor op en ook de algemene geluidsisolatie is erg verzorgd. Een vreemd fenomeen voor een Amerikaanse auto is dat de ophanging moeite heeft met diepe putten en spoorvorming in de weg.

Prijs en uitrusting

Met een prijs van 18.499 euro is de Cruze erg competitief, zeker gezien de uitrusting. De basisuitvoering LS heeft al manuele airco, een lederen multifunctioneel stuur, in de hoogte regelbare stoelen, mistlichten, een radio-cd-mp3-speler met iPod- en mp3-aansluiting en lichtmetalen velgen. De optielijst is daarentegen erg kort: metaalkleur, leder en een gps. Voor meer uitrusting moet je de LT kiezen, die helaas alleen beschikbaar is met de 150 pk sterke motor. Dan krijgt de Cruze nog automatische lichten, een verwarmde voorruit en een automatische airco mee.

Conclusie

Samen met de kleine Spark zet de Cruze de vernieuwing van het Chevrolet-gamma in. De tijd van Daewoo’s met een andere badge is voorgoed voorbij en de Cruze mag zich zonder schamen naast de Europese concurrentie parkeren. Wat materialen en rijgevoel betreft, hinkt hij nog lichtjes achterop, maar de verhouding prijs/prestaties/uitrusting pleit helemaal in zijn voordeel. Zeker de moeite om even over na te denken.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km