Testen

Kind uit het oosten

Net als een mediaster, gooit de Logan alle overtuigingen op de automarkt door mekaar. Deze Frans-Roemeense auto trekt de kaart van "wedden dat het goedkoop kan". Hoe? Door vooral gebruik te maken van stukken van oude Renault modellen en het overbodige achterwege te laten. Kortom, een zuinige auto, voor zuinige mensen.
  • Piette François
  • 23 april 2006
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Onklopbare prijs
  • Ophanging
  • Ruimte binnenin
  • Wegligging
  • Geluidsniveau en vibraties
  • Opening van het kofferdeksel
  • Prestaties
Hij werd aangekondigd, voor wie het wou horen, als en « praktische auto, niet te klein en niet te duur ». Dit kon niet zomaar gezegd worden zonder het zelf na te gaan. Even voorstellen! Met zijn lengte van 4250 mm is hij bestemd voor vijf personen en hun koffers. Zijn uiterlijk is niet noodzakelijk sexy, maar lelijk is hij ook niet. Hij heeft een klassieke lijn dat robuust overkomt. Reis door de tijd Binnenin de Logan krijg je de bizarre indruk dat je in een auto zit uit de jaren 90. Het wordt snel duidelijk dat de ontwerpers gebruik gemaakt hebben van de stukken voor de oude Renault modellen. De bediening van de claxon zit aan de zijkant van de hendel voor de knipperlichten, net zoals in die goede oude tijd. Het dashboard is een vermakelijke mengeling van oude en moderne tellers. De gebruikte materialen zien er stevig uit en zijn netjes geassembleerd. De zetels zijn comfortabel, al ontbreken ze wat aan de nodige steun. Wat zeker opvalt, is de ruimtelijkheid van de Logan. Die uitdaging heeft hij ongetwijfeld overwonnen. Benzine of Diesel Voor wat er onder de motorkap moet komen, kan er gekozen worden tussen twee benzinemotoren (1.4 en 1.6), en een common rail dieselmotor van 1.5 liter. Voor onze test kregen we de kleinste van de drie, de 1.4 MPI van 75 pk (55kW) en de 1.5 dCi van 70 pk (50kW). Welke motor er ook gebruikt word, de Logan blijft lawaaierig. De 1.4 maakt het even bont als de 1.5 dCi, deze laatste brengt het er uiteindelijk nog beter van af. Onaangename vibraties inbegrepen. Dit is hoogst waarschijnlijk het domein waar de ingenieurs het meest hebben op bespaard ten opzichte van de duurdere auto’s. Net genoeg De 1.4 MPI neemt de viercilinder over uit de K7 familie, die eerder ook al voor de Clio II werd gebruikt. Toch werden enkele onderdelen aangepast om de kosten te drukken. Hij moest ook aangepast worden om te voldoen aan de Euro IV normen. Deze motor zorgt voor een vermogen van 75 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 112 Nm bij 3000 tr/min. De Logan 1.4 MPI is in staat om een topsnelheid van 162 km/u te halen, en kan van 0 tot 100 km/u in 13 seconden. De eerste drie versnellingen zijn eerder kort, de vierde en vijfde iets langer, om brandstof te besparen. Globaal gezien is dit een geslaagde combinatie, en met een gemiddeld verbruik van 6.8 liter is hij ook aan de zuinige kant. In het stadsverkeer, en aan een levendig ritme, kan dit al snel oplopen tot boven de 9 liter…opgepast dus. Want soms is het nodig om terug te schakelen om wat extra energie op te wekken. Besparen De prestaties van de turbodiesel zijn duidelijk minder aantrekkelijk. Deze 1461 cm³ van 50 KW bij 4000 tr/min heeft het moeilijk om de 155 km/u te halen, en heeft 15 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te halen. Gelukkig is het koppel bij laag regime al beschikbaar, vanaf 1700 tr/min is er 160 Nm te gebruiken. Het gaat nog steeds om een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen, hier wordt voor de bediening gebruik gemaakt van kabels om de vibraties in het bedwang te houden. Wat het verbruik betreft is deze diesel de duidelijke winnaar, met een gemiddeld verbruik van 4.7 liter, in het stadsverkeer loopt dit op tot 5.8 liter. Heerlijk Als we het geluid van de mechanica even terzijde laten, moet het gezegd zijn dat de wegligging van de Logan ongelooflijk is. In dat opzicht is de Logan een moderne auto. De Dacia gaat zonder probleem om met eender welk wegdek, en hun oneffenheden. Vooraan maakt hij gebruik van de pseudo McPherson’s van de Clio, en de omvormbare H as van de Modus achteraan. De bodemvrijheid, van 155 mm, maakt het zaakje ook wat gemakkelijker. In zijn genen Deze auto heeft Roemeense roots, en zijn eerste doelgroep zijn de omringende landen. De ontwerpers hebben er dus voor gezorgd dat hij de chaotische toestand van het wegennet van die landen zonder probleem aankan. Het verrassend comfort aan boord van deze auto maakt dat duidelijk. Uiteraard is hij niet gemaakt voor een sportief ritje, de gebruikte banden komen hier niet me overeen. Tot slot, maakt de redelijk hoge bodemvrijheid het voor de Logan moeilijk om veel zijwind onopgemerkt voorbij te laten gaan. Om dit alles tot stilstand te brengen heeft men beroep gedaan op schijfremmen vooraan, tamboers achteraan en standaard ABS. Eenvoud De Logan zit niet propvol met elektronica. Voor de ABS en de motor wordt er toch wel een beetje gebruik van gemaakt, maar geen cruise-control in, noch een automatische ontsteking van de koplampen bijvoorbeeld… . Zelf de koffer moet met de sleutel geopend worden. Je moet dus de motor stil leggen en uitstappen om gebruik te kunnen maken van de 510 liter van de koffer. Wel oppassen voor het hoofd, het kofferdeksel heeft de neiging om de elastiek uit te hangen wanneer hij openstaat. Stuurbekrachtiging aangeraden De stuurbekrachtiging wordt met de dieselmotor standaard geleverd. De 1.4 MPI, daarentegen, heeft daar nog steeds geen recht op. Dit is wel aan te raden, en in optie is hij beschikbaar voor de redelijke prijs van 400 euro. Deze stuurbekrachtiging is trouwens aangenamer dan de, elektrische, stuurbekrachtiging van de Renault Clio en Modus. In optie is er ook een radio beschikbaar, airco en een elektrisch “pack” (elektrische ruiten vooraan en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening). Balans Deze half oude, half moderne auto verrast door zijn ongelofelijke wegligging. Zijn chassis kreeg de nodige aandacht. De besparingen werden mogelijk door hier en daar elementen van Renault te recycleren. Het geluidsniveau binnenin de Logan blijft spijtig genoeg storend. Toch kan de eigenaar van de Logan zich tevreden stellen. Aan die prijs (7500 euro op basis van de benzine, en tot 12500 voor een volledig uitgeruste diesel versie), krijgt men waar voor zijn geld. Bovenop kan gebruik gemaakt worden van het, uitgebreide, dealernet van Renault. Er is dus wel altijd een Logan in de buurt. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km