Testen

te schattig

De Copen bestaat bij ons sinds 2004, maar op de eerste versies zat het stuur aan de verkeerde kant en zat er een turbo onder de motorkap. Sympathiek, maar niet gemakkelijk om zijn mannetje te staan met dat soort exotisme. Daihatsu stelt hem nu voor met het stuur aan de juiste kant en een 1.3 motor.
  • Piette François
  • 07 juni 2006
  • Daihatsu
Voor- en nadelen
  • Aangepaste motor
  • Stuur aan de goede kant
  • Unieke stijl
  • Zetels
  • Koffer
  • Moeilijke toegankelijk voor grote mensen
  • Schokdemping
Op het eerste zicht is er aan deze kleine coupé cabrio niets veranderd. Behalve de plaats waar ze het stuur hebben geplaatst. We hebben nu dus een versie die toelaat om op een normale manier rechts te kunnen rijden. De Daihatsu Copen liet het echter niet enkel bij die verandering. Hij krijgt ook een nieuwe motor. Gedaan met de turbo motor van 659 cm³, hij krijgt nu een atmosferische motor van 1298 cm³. Die is goed voor 86 pk (64 kW) aan 6.000 toeren per minuut voor deze kleine japanner van 850 kilo. Niet gewoon Bij Daihatsu zijn ze nog steeds niet gewoon, zo blijkt het althans, om een auto te bouwen dat de sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 10 seconden (9.5 om precies te zijn) te bouwen. De vertegenwoordiger van Daihatsu vraagt ons om voorzichtig te zij want “je zit snel aan 160 km/u”. De Copen heeft trouwens een topsnelheid van 180 km/u. De Copen is eerder gedwee, en het optrekken verloopt zachtjes, geen reden dus om een doorsnee bestuurder af te schrikken. De voorwielen hebben het soms moeilijk om de rechtervoet vlotjes te volgen. Bij het remmen wordt het ABS systeem redelijk snel ingeschakeld. Het gaat hier dus niet echt om een sportwagen. In de zon De standaard sportzetels zitten gemakkelijk, lederen Recaro zetels zijn in optie verkrijgbaar, en dragen bij om volop te kunnen genieten van de minste zonnestralen. Met het dak toe is het soms een beetje benauwd. Het dak openen kan niet eenvoudiger, stoppen, twee hendeltjes losmaken, een druk op de knop, en de mechaniek zorgt voor de rest. In 20 seconden is de klus geklaard. Zonnebril, petje, en momenteel en sjaal…en we zijn weg. Nog enkel de ramen dicht en we kunnen direct gebruik maken van de vrijheid van een cabrio dank zij de standaard verwarmde zetels en windzeil, wat toelaat om niet te hoeven wachten op de zomerse hitte om van de auto te kunnen genieten. Uiteindelijk zijn we goed van de wind beschermd. Momo Met het Momo stuur in de hand profiteren we volop van de behendigheid van deze kleine Copen. Klein, want hij is niet langer dan 3.4 m en 2.2 m breed. Hij is echt schattig, en met zijn ronde ogen en achterspoiler laat hij niet onverschillig. De bestuurder kan schakelen aan de hand van een versnellingspook dat voorzien is van chroom, en zo de vijf versnellingen aanspreken van deze versnellingsbak dat perfect is afgesteld op de motor. Karting We hadden graag wat meer pit gehad, maar de Copen schrikt niet af van een energiek ritje. Het chassis doet zeker niet onder, in tegendeel, uitgerust met een korte ophanging van het sporttype plakt deze Copen werkelijk op de baan. Dit heeft wel als nadeel dat de minste oneffenheid gevoeld wordt, en dat hij soms een beetje gaat huppelen. En dat is vermoeiend. Dan is er dat gevoel van verbuiging, als de weg er echt slecht bij ligt. Nochtans laat Daihatsu ons weten dat het chassis verstevigd werd. Bovendien werd de Copen ook nog eens verstevigd om een eventueel ongeval te kunnen weerstaan. De rolbeugels achter de zetels zijn er om de inzittende te beschermen mocht de Copen over kop gaan. Alleen voor vrijetijdsbesteding Zijn “karting” geest belet de Copen om hem doordeweeks te gaan gebruiken. De koffer sterkt dat idee aan. Met het dak gesloten maakt hij plaats voor slechts 252 liter kofferruimte. Eens het dak in de koffer wordt opgeborgen blijft er niet meer dan 14 liter over. Nipt genoeg om de wettelijke kit en een paraplu in op te bergen. Kortom, je kunt er niets in kwijt. Akkoord, hij heeft wel een handschoenenkastje en centraal opbergvak dat afgesloten kan worden. Maar dat brengt geen soelaas. Bovendien zijn de opbergvakken in de deur ook al minimalistisch. Licht reizen is dus de boodschap. Niet vergeten dat de Copen een echte kleine auto is. Zelf als is men kleiner dan de middelmaat is het al een beetje krap. Niet voor basketbalspelers dus. Zoveel is duidelijk, want ook het instappen is niet dat eenvoudig. Maar, zoals eerder vermeld, zijn charme laat alles behalve onverschillig. Verborgen opening Wat ook aangenaam is aan de Copen is het verbruik, 6 liter gemiddeld. Met een tankinhoud van 40 liter kan dus heel wat afstand afgelegd worden. Eens de tank leeg, moet de hendel gevonden worden om het luik te openen om hem vol te kunnen gooien…en die zit in dat centrale opbergvak. Net zoals de knop om het dak te openen. Ongewone plaats! Maar dit toont wel de anticonformistische spirit van deze auto aan. Een stuk “speelgoed” van 19.500 euro, met een doordachte en eerder volledige strandaard uitrusting.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Daihatsu.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km