Testen

Mazda MX5 vs MG Midget 1977 (2/2)

Een roadster is per definitie een auto waarbij rijplezier een hoofdrol speelt. Vier wielen, een gewillige motor, twee stoelen, weinig gewicht en een dak dat afgenomen kan worden zijn essentiële ingrediënten. Deze eerder spartaans uitgevoerde wagentjes getuigen meestal van een ongelooflijk simpel ontwerp waar enkel rijden centraal staat. Zelfs van de eerste auto’s werden dergelijke versies gebouwd en ook heden ten dage hangt men daarbij hetzelfde basisconcept aan. Daarom hebben we twee modellen tegenover elkaar gezet die, ondanks hun 30 jaren verschil in ouderdom, de zelfde filosofie aanhangen. Zowel de Mazda MX5 als de MG Midget vormden voor velen de toegang tot deze aparte wereld…
  • Piette François
  • 16 oktober 2008
  • MG
MG Midget
  • Sensaties
  • Veeleisend onderhoud
  • Weggedrag
Mazda MX-5
  • Rijplezier
  • Effici Euml;nt weggedrag
  • Opbergvakken
  • Rijpositie (grote personen)

Weggedrag

Ook op dit gebied zijn er werelden van verschil. De ophanging van de Midget gaat zelfs tot de jaren vijftig terug en dat voel je! Uiteraard zijn de starre achteras en de bladveren niet zo efficiënt als de vier onafhankelijk opgehangen wielen van de Mazda. Maar wat sensaties betreft ben je hier aan het goede adres.

De Mazda is een echte kart en erg progressief wat betreft zijn reacties. De stuurinrichting is direct en levendig en laat je toe om de auto mooi in de bocht te plaatsen. Je hoeft als het ware maar naar de bocht te kijken en de Miata draait er al in. Erg plezierig. Je kan erg ver gaan met de Miata, behalve dan op slechte wegen, waar de demping het moeilijk heeft om de koets in bedwang te houden.

De MG…gedraagt zich…anders! Op vochtige of hobbelige wegen mag je de term “grip” bijna vergeten. Kasseien mijdt hij als de pest want dan wordt sturen een synoniem van corrigeren. De stuurinrichting is natuurlijk niet bekrachtigd, maar is toch niet te zwaar bij stilstand en werkt vrij direct. Toch voelt de auto goed uitgebalanceerd aan en dat is vooral te danken aan de goede geleiding van de starre achteras. Toch is het oppassen geblazen bij dwarsvoegen en kuilen. Het enige wat je dan kan doen is wachten tot je wielen weer grip krijgen en hopen dat er ondertussen niets misgaat. Het gaat gepaard met wat gekraak  en gestamp, maar uiteindelijk gaat dat ook weer over. De efficiëntie is natuurlijk niet te vergelijken met wat een klein stadswagentje tegenwoordig zelfs kan, maar de MG heeft de verdienste om je ongelooflijke sensaties te bezorgen aan de meest redelijke snelheden. Je rijbewijs zal je dankbaar zijn. Vergeleken met hedendaagse producten zijn de remmen die naam maar net waardig. Anticiperen wordt hier het sleutelwoord.

En het comfort ?

Buiten de zitpositie voor de grote jongens onder ons is het comfort in de Mazda behoorlijk. De geluiddemping is, zeker met de hardtop, goed en enkel de motor komt soms wat luidruchtig over. De verwarming werkt nagenoeg perfect, zelfs met open dak. Wel zijn de bergruimtes wat te beperkt en zijn ze nog klein ook. Bij een sportieve wagen zijn de stoelen van groot belang en bij de Miata ben je goed bedienden lijken zelfs langere ritten haalbaar.

Die lange ritten zijn voor de MG niet weggelegd. Of je moest een goede kinesist achter de hand houden. Het rijcomfort op zich valt nog mee, maar de rijpositie is erg vermoeiend. De erg gladde stoelen geven bovendien weinig of geen steun. Terwijl de geluidsisolatie…eerder symbolisch is! Met de doffe grom in de uitlaat, het gefluit van de overbrenging, de windgeluiden, het gerammel van de kap en geklapper en gedaver van alle zijden geven je oren het gauw op. Je zit overigens voortdurend in de wind. Zelfs met gesloten kap giert de wind constant om je oren. Begrijpelijk als je ziet dat tussen de kap en de vensters…centimeters speling vrij blijven. Wat er dus voor zorgt dat bij elke bui de auto ook voor watercultuur kan gebruikt worden. De verwarming is ook geen grote hulp…buiten dat hij helpt om de motor te koelen.

Prijzen en onderhoud

Voor 21.690 € mag je jezelf de gelukkige eigenaar noemen van een basis MX-5 met een 1.8 en soepel dak. Met de zelfde uitrusting kost de 2 liter je 1800 € meer en dat is een te overwegen meeruitgave. De krachtigere motor laat je immers toe om het uitstekende chassis nog beter te exploiteren. Voor 2600 € kan je een hardtop bestellen maar dat lijkt ons vrij duur.

De Midget 1500 wordt door verzamelaars op 6000 € geschat en dat lijkt ons erg correct. Uiteraard mag je bij de oude Brit niet dezelfde betrouwbaarheid verwachten als bij de Mazda, die de naam heeft als een Zwitsers horloge te draaien. Zoals het voor een Engelse roadster hoort verliest de MG altijd olie, duikt er steeds ergens weer wat roest op, vraagt hij om de 5000 km het nodige onderhoud en eisen sommige onderdelen erg preciese zorgen. Reken er dus maar op om geregeld een grondige blik op het koelcircuit en de ontsteking/carburatie te moeten gooien. Gelukkig vind je makkelijk stukken en zijn ze bovendien vrij goedkoop. De oude Austin-motoren hadden de reputatie om onverwoestbaar te zijn, maar de Triumph 1500 van ons testexemplaar heeft een veel minder goede reputatie.

Hoge toerentallen verteert hij niet al te best en het onderhoud moet scrupuleus uitgevoerd worden! En dan is er nog de electriciteit… Hierover kunnen ondertussen boeken geschreven worden en ook ons testexemplaar heeft sinds de aanschaf zijn kuren gehad. Alles werkt, dat wel. Maar niet op het gewenste moment en haast nooit tegelijkertijd. Ruitenwissers die in plaats van de richtingaanwijzers beginnen te werken of een claxon die opklinkt terwijl je even met de lichten wou knipperen. Bedenk het maar en een MG doet het graag voor jou. Een elektrisch schema en een multimeter horen dan ook tot de boorduitrusting. Maar goed, de Midget 1500 werd nooit op het Europese continent geïmporteerd , de Amerikaanse versie was minder krachtig maar had het stuur links en … een derde ruitenwisser! Oudere Midgets met chromen bumpers kunnen tot 10.000 € of zelfs meer waard zijn.

Het verbruik is een verrassing: beide roadster slurpen evenveel benzine naar binnen! Met 8 liter per honderd ben je bij beiden goed bediend.

Conclusie

Andere tijden zorgen niet altijd voor andere zeden. Het recept van beide wagens is hetzelfde en zorgt steevast voor een glimlach op de mond van de bestuurder. Noem het egoïstisch, maar het enige doel van een dergelijk wagentje is om je rijplezier te bezorgen. De Mazda is erg efficiënt en makkelijk te besturen terwijl hij de betrouwbaarheid zelve is. Met de MG maak je een reis naar het verleden! De efficiëntie is, net als het comfort, de naam niet waardig maar de grijns die er op je gezicht komt te liggen is onbetaalbaar….. Zijn leeftijd en de techniek vragen een aandachtige chauffeur en een doorgedreven onderhoud maar daarvoor geeft hij je wel een hoop rijplezier voor terug.

Twee werelden, twee verschillend rijdende auto’s en toch eenzelfde doel: plezier, plezier,….

MG

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km