Testen

Audi TT RS: de muzikale mixer

De klank van een vijfcilinder met 400 pk en 480 Nm, en 0-100 km/u in 3,7 seconden. De RS-versie van de TT is er duidelijk niet alleen voor de show. Hij brengt je ook aan het duizelen!
  • Piette François
  • 20 september 2016
  • Audi
3,8
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Effici Euml;nt weggedrag
  • Karakter/klank motor
  • Veiligheid in alle seizoenen
  • Draaicirkel
  • Hoge totaalprijs
  • Onderstuur (circuit)
  • Remmen fadinggevoelig

Audi heeft duidelijk vertrouwen in zijn model. Op de internationale presentatie waren we nog maar goed en wel uit het vliegtuig, of we zaten al meteen in de cockpit van Audi’s nieuwe speeltje, op circuit en zonder een lange uiteenzetting vooraf. Geen tijd om ons vertrouwd te maken met de auto: het gas gaat er meteen op en de eerste bocht komt eraan…

In het kort

We zullen het kort houden: de TT RS is een TT op testosteron. Zijn 2,5 liter grote vijf-in-lijn werd grondig herzien. Hij is lichter en produceert voortaan 400 pk en 480 Nm (van 1.700 tot 5.850 tpm), die via een S-Tronic-automaat met dubbele koppeling naar de vier wielen worden gestuurd. Als optie biedt Audi de uitstekende Magnetic Ride-adaptieve demping aan, net als keramische remmen vooraan.

Punch en sound

Op het bochtige circuit kan de TT RS zijn kwaliteiten prima tentoon spreiden, net als… zijn minder goede punten. Laat ons beginnen met het goede nieuws: de karaktervolle motor is het kloppende hart van deze Audi. Hij biedt sensationele hernemingen in lage toeren, klimt ongelooflijk in de toeren en klinkt fantastisch, een staccato met metalen accenten. Terwijl haspelt de versnellingsbak de verzetten bliksemsnel af, en vult hij de vijfcilinder meesterlijk aan. Een pareltje!

Grip

Op het veeleisende circuit van Jarama, in de buurt van Madrid, kwam het natuurlijke onderstuurde karakter van de TT RS duidelijk bovendrijven. In tegenstelling tot zijn verre neef, de Porsche 718 Boxster (en dus ook de 718 Cayman), heeft de TT geen centrale motor.

Net als zijn voorgangers gaat zijn neus een beetje breed in de bochten, terwijl bij het hernemen de vierwielaandrijving de voorkeur niet echt aan de achteras lijkt te geven. De auto heeft een efficiënt, gezond en geruststellend weggedrag, waardoor iedereen een sterke tijd kan neerzetten zonder zich in het zweet te werken. Doorgewinterde piloten zullen dan weer op hun honger blijven zitten bij het te “beleefde” weggedrag en de brave achteras. Maar positief is dat je het ESP volledig uit kunt schakelen.

Onderweg

Hou je van een geweldige klank, dan bedient de TT RS je op je wenken. In de roadster-versie weerkaatst het gehuil van de motor tegen de rotswanden. Om kippenvel van te krijgen. Audi biedt optioneel ook een sportuitlaat aan, die met een druk op de knop het volume versterkt. Als hij op het circuit al explosief is, is hij op deze kleinere banen ronduit atomisch. Dankzij het koppel en de aandrijving kan je eender welke bocht als een raket uit komen…

Op circuit vonden we het bochtengedrag misschien te braaf, maar op bergwegen is hij uiterst betrouwbaar! De TT RS kleeft aan de bodem en verteert de bochten met gemak: de supersnedige vooras kan je bij het inrijden van de bocht op de millimeter plaatsen, en dankzij de vierwielaandrijving geraken de 400 paarden moeiteloos aan de grond. Wordt de bocht scherper? Hef je voet op en de achterkant neemt de bocht voor jou. Je rijgt de bochten tegen een hallucinant tempo aan elkaar, je maag wordt in alle betekenissen van het woord geprikkeld en je wilt het al snel rustiger aan doen.

Keramische remmen?

Als optie kan je op de TT RS vooraan keramische remschijven bestellen. Die is natuurlijk bijzonder prijzig, maar helaas bijna verplicht op sportauto’s. Zelfs in deze configuratie is de uithouding van de standaardremmen geen sterk punt. We geven wel mee dat we de remmen niet gespaard hebben. Toch lijken remmen van bijvoorbeeld Porsche of Jaguar het op dat vlak beter te doen.

Comfort

Audi biedt vier rijmodi, van comfort tot sport via een personaliseerbare modus. We gebruiken die laatste om terug naar ons vertrekpunt te rijden. De motor klinkt dan bijzonder gedempt, de versnellingsbak schakelt naar de hoogste versnelling en de ophanging is bijzonder comfortabel. Op die manier kan je perfect ettelijke kilometers afmalen. Aan boord van de roadster zijn er met het dak naar beneden desondanks windgeluiden te horen boven 100 km/u.

Prijs

De exclusieve Audi RS-modellen zijn uiteraard topsporters. Verwacht dus geen goedkopere prijzen dan de referenties in het segment. De TT RS is krachtiger dan de Porsche 718 Boxster S en Cayman S, en kost dus iets meer: € 68.900 voor de coupé en € 71.200 voor de roadster. In tegenstelling tot zijn Duitse neven biedt hij wat meer standaarduitrusting, zoals de S-tronic-automaat en de vierwielaandrijving.

Besluit

Deze mini-R8 biedt verbluffende prestaties en een efficiënt weggedrag. Er zijn uiteraard sportwagens die iets speelser zijn of stevigere remmen hebben. Maar daar zit er bijna geen tussen die zo homogeen is in dagelijks gebruik. De hoge prijs is misschien moeilijk te verteren, maar je betaalt dan ook voor een kleine supercar…

Kruip zelf achter het stuur!

Wil je deze Audi TT RS zelf eens testen? Dat kan! Op woensdag 9 augustus 2017 lanceren we een Facebookwedstrijd. De winnaar daarvan wint een testrit met de Audi TT RS tijdens het Automotive Luxury Event. Mis deze gelegenheid trouwens niet: schrijf je je in met de code VRO2017, dan krijg je op de Meguiar’s-stand een kleine attentie wanneer je je ticket en de code laat zien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km