Testen

Citroën C3 Aircross: praktisch, speels en atypisch

In de tweede helft van dit jaar wordt er een heus offensief van compacte SUV’s op ons losgelaten. Hoe onderscheid je je als constructeur dan van de rest? Citroën heeft een idee…

  • Piette François
  • 28 september 2017
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Exotische stijl
  • Interieursfeer
  • Moduleerbaarheid/ruimte
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Uitstekend comfort
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Hoofdruimte achteraan (met panoramadak)
  • Minder dynamisch dan voordien
  • Stroeve bediening versnellingsbak
  • Zetels te verbeteren

Het segment van de compacte SUV’s, ook wel B-SUV’s genoemd, is ongezien aan het boomen. Dat is geen nieuws natuurlijk, want dat zeggen we al geruime tijd. Na de Kia Stonic en Opel Crossland X getest te hebben en in afwachting van onze eerste tests van de Hyundai Kona en VW T-Roc weten we al dat deze modellen inzetten op een eigen persoonlijkheid. Bij Citroën willen ze daarin nog een stapje verder gaan…

Speels en comfortabel

Iedereen wil robuust en dynamisch uit de hoek komen. Bij Citroën staat “dynamisch” (voorlopig) nog tussen aanhalingstekens, want de Fransen beklemtonen liever het rijcomfort. Terug naar de Citroën-roots dus. Robuust is hij als SUV zeker, maar tegelijk heeft hij ook een speels karakter, met een vrolijk atypische stijl.

Samengevat

De C3 Aircross is de C3 Picasso van 2017. Die laatste kende een geslaagde carrière met een half miljoen verkochte exemplaren. Maar vandaag maken monovolumes plaats voor SUV’s. Citroën wilde toch het beste van twee werelden door de moduleerbaarheid van die eerste te combineren met de stijl van de tweede. Het resultaat? Een lengte van 4,15 meter, een hoogte van 1,64 meter met dakrails, de looks van een stads-SUV dankzij plastic koetswerkextensies en niet minder dan 90 kleurcombinaties dankzij koetswerkkleuren, dakkleuren en packs voor de buitenkleuren.

Moduleerbaar

In het interieur komt Citroën zijn belofte alvast na, en hoef je de oude C3 Picasso niet te missen. De ruimte is genereus, zowel voorin als achterin. Alleen de hoofdruimte achteraan is problematisch voor grotere passagiers als je het optionele panoramadak hebt aangevinkt. De achterbank is praktisch opgevat: verschuifbaar over 15 centimeter en in twee delen (40/60) neerklapbaar, de rugleuning is verstelbaar in vijf posities. Kers op de taart: de rugleuning van de passagierszetel vooraan klapt neer om makkelijker lange voorwerpen te vervoeren.

Speelse sfeer

Voeg daar een ruime koffer aan toe (van 410 tot 520 liter en zelfs 1.289 liter met de achterbank neergeklapt) en vooral een speelse sfeer. De concurrentie probeert je aandacht te trekken met bestudeerde looks die een strenge sfeer ademen, maar de C3 Aircross doet vrolijk voort. Kleurrijke inzetstukken, verschillende materialen en de presentatie van het geheel zien er origineel uit. Misschien is het niet naar ieders smaak en zullen de harde plastics premiumliefhebbers ontgoochelen, maar Citroën durft tenminste een gewaagde gok te nemen.

Volledige uitrusting

De C3 Aircross is de meest recente Citroën-telg en krijgt heel wat uitrusting, van een achteruitrijcamera via een panoramisch schuifdak tot verschillende rijhulpmiddelen (inclusief intelligente snelheidsregelaar gekoppeld aan de verkeersbordherkenning) en zelfs een head-updisplay. Jammer dat het multimediasysteem niet responsiever is en het scherm geen hogere resolutie heeft. Ook de ergonomie is niet optimaal, waardoor je in de menu’s moet gaan zoeken om eenvoudige dingen te doen zoals de temperatuur aan te passen.

Motorgamma

De benzinemotoren zullen bij ons het populairst zijn. Dat komt goed uit, want dat aanbod is het grootst: de 1.2 driecilinder heeft verschillende vermogensversies: 82 pk (atmosferisch), 110 pk (turbo, met optionele automaat) en 130 pk. De 1.6 BlueHDi is de dieseloptie, met 100 of 115 pk. De motoren drijven uitsluitend de voorwielen aan, maar er is een intelligente tractiecontrole die je helpt op licht avontuurlijk terrein.

Hoe rijdt hij?

Tijdens onze eerste test konden we twee uiteenlopende versies proberen: de 1.6 BlueHDi met 115 pk en manuele versnellingsbak en 1.2 PureTech met 110 pk, automaat en M+S-banden, de avontuurlijkere van de twee. De eerste verrast meteen: Citroën legt de klemtoon op rijcomfort, maar de demping is steviger dan in de gewone C3. Het knaagt niet teveel aan het comfort maar houdt koetswerkbewegingen in bochten beter onder controle. Het weggedrag blinkt niet uit in dynamiek, maar de Aircross kan zich eerbaar verdedigen.

Ons viel vooral de goede geluiddemping en de soepele dieselmotor op, die van laag in de toeren overtuigend herneemt. Een goede zaak, want de versnellingsbakbediening is niet optimaal, onder meer bij het terugschakelen tussen vierde en derde. Een laatste minpunt ligt misschien aan de lengte van ondergetekende (1m88), maar het zitcomfort kan beter.

De benzine klinkt natuurlijk anders, maar is eveneens goed gedempt en laat zich alleen hoger in de toeren horen. In de stad is de combinatie tussen de PureTech en de automaat opmerkelijk soepel en makkelijk. Bochtigere wegen en oneffen wegdek zijn dan weer minder zijn sterke kant: het koetswerk rolt meer en de automaat laat de motor in hogere toeren werken. Het gebrek aan koppel laat zich hier voelen. De M+S-banden en de lichtere vooras vormen een combinatie die op vlak van grip en rijplezier beter kan.

Prijzen

Er zijn drie uitrustingsniveaus (Live, Feel en Shine), met prijzen van € 15.755 (1.2 82 pk, Live) tot € 23.055 voor de Shine 1.6 BlueHDi 115. De CO2-uitstoot ligt tussen 100 en 126 g/km.

Besluit

Geen doorsneeproducten: Citroën wil anders zijn. De C3 Aircross is geen heel riskante gok, want hij komt uit in een segment dat in volle ontwikkeling is. Toch verrast hij met zijn gedurfde stijlkeuzes en speelse kantjes. Een echt Citroën-product: intelligent, comfortabel en aangenaam. Hij gaat een veelbelovende carrière tegemoet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km