Ford vertrok van een wit blad papier voor deze nieuwe Fiesta. De bestseller moet het opnemen tegen stevige concurrentie, dus Ford belooft meer luxe en meer technologie.

Francois Piette
VROOM Expert
03/07/2017
4,0
VROOM score
4
4
4
2,5
5
5
4
4

Voor- en nadelen

  • Enthousiast weggedrag
  • Hoogtechnologische uitrusting
  • Pittige motoren
  • Rijhulpsystemen
  • Afwerkingsdetails
  • Hoge instapprijs
  • Hoofdruimte achteraan (met panoramadak)
  • Vignale overhaast afgewerkt

Met een Volkswagen Polo die in het nieuw werd gestoken om aan de top van het segment te blijven, moet de concurrentie zich tot de tanden wapenen om zijn deel van de koek op te eisen. Ford zet zijn succesmodel dus op een hoger trapje. Wie een instapmodel zoekt, wijkt dus beter uit naar de Ka+, de pretentieloze maar uitstekende stadsvijfdeurs.

Gegroeid

Zowat alle auto’s worden groter, inclusief stadswagens. De Fiesta is op zijn beurt 7 centimeter langer en overschrijdt de grens van de 4 meter (4,04 meter). Voor het design nam Ford niet teveel risico’s, met looks die bij iedereen in de smaak vallen en een sportieve touch. Die sportiviteit is trouwens meer dan alleen maar schijn, maar daarover meteen meer. De Fiesta kan je trouwens nog steeds als drie- en vijfdeurs bestellen.

Topversie

Het is een algemene vaststelling bij heel wat constructeurs: klanten zijn niet langer tevreden met het basismodel en kiezen regelmatig voor duurdere uitvoeringen. Ford schonk dus de nodige aandacht aan zijn topversies: Titanium, ST-Line voor de sportievelingen en zelfs een Vignale-versie voor de ultieme luxe. Dat uitrustingsniveau heeft niet alleen een volledige uitrusting, maar ook een specifiek radiatorrooster, een verzorgder afgewerkt interieur en een uitgebreide dienst na verkoop. Ford kondigt ook nog twee andere versies aan voor 2018: de ST-versie met 200 pk en de crossover Active, een première voor de Fiesta.

Rijhulp

Ford zorgde natuurlijk ook voor heel wat technologie. De Volkswagen-groep pakt graag uit met heel wat rijhulp, dus de boodschap is om de achtervolging niet te lossen. Ford zit nog perfect in het wiel met een indrukwekkend palet: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, een Active Park Assist-semi-automatische parkeerhulp met hulp voor loodrecht parkeren, verkeersbordherkenning, intelligente verlichting, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto (Cross Traffic Alert), een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, vermoeidheidswaarschuwing, rijstrookherkenning,…

Welkom aan boord

In het interieur leverde Ford duidelijk heel wat inspanningen om de Fiesta aantrekkelijker en technologischer te maken. Gedaan met de knoppenzee op het dashboard, die plaats maakte voor een makkelijk en volledig aanraakscherm (Apple CarPlay en Android Auto staan op het programma). Afhankelijk van het uitrustingsniveau is het scherm verkrijgbaar in drie groottes (4,2 duim, geen touchscreen, 6,5 duim en 8 duim). Zelfs de boordcomputer in het instrumentenpaneel is in kleur uitgevoerd. Voor de audiofielen: als optie is er een uitstekende stereo van 675 watt van Bang & Olufsen.

En toch…

De Fiesta is intuïtief, gul uitgerust en ruim: hij biedt met 303 liter en een dubbele laadvloer voldoende kofferruimte. De achterbank is neerklapbaar en vergroot het volume tot 984 liter. Kers op de taart: de neergeklapte achterbank vormt een vlakke laadvloer. Toch is niet alles positief: ondanks de inspanningen om het model een meer premium uitstraling te geven, blijven er enkele harde plastics zichtbaar. Een terugkerende kritiek bij Ford.

Vignale: een slag in het water?

De Vignale-afwerking omhult het dashboard in leder, voorziet zetels met specifieke stiknaden, een verchroomd radiatorrooster en uiteraard een uitgebreide uitrusting. Toch verbergen die cosmetische ingrepen de afwerkingsdetails niet, integendeel: de harde plastics in de deuren en onderaan het dashboard springen daardoor nog meer in het oog. De zetels zijn dan weer iets te hard om comfortabel te zijn, en het panoramadak in twee delen klinkt leuk, maar zorgt voor een beperkte hoofdruimte achteraan. Niet onze favoriete uitrustingsversie dus…

Sprankelende motoren

Ford biedt heel wat benzinemotoren aan: een atmosferische 1.1 van 70 en 85 pk en een 1.0 EcoBoost van 100, 125 en 140 pk. De 1.5 TDCi-dieselmotor is er in twee vermogensversies: 85 en 120 pk. Tijdens de eerste test konden we de 1.0 EcoBoost van 140 pk proberen en de 1.5 TDCi van 120 pk. Alleen de EcoBoost 100 kan worden gekoppeld aan een (zestraps)automaat.

Achter het stuur

De Fiesta laat zich uiteraard het meest smaken achter het stuur. We probeerden eerst de EcoBoost 140 in ST-Line-uitvoering met verlaagde ophanging, en die reed geweldig. Hij kan het moeiteloos opnemen tegen grotere sportievelingen. Alles draagt bij tot het rijplezier: een levendige, bruisende en gewillige motor, met een entertainende driecilindersoundtrack, de bediening van de uitstekend gespreide zesversnellingsbak, en vooral het chassis.

Sambadanser

De ingenieur die het huzarenstukje presteerde om een filterend comfort te combineren met een geweldige koetswerkstabiliteit, stabiliteit aan hoge snelheden en sierlijkheid wanneer je het gas lost in de bocht, verdient van ons meteen promotie. Het talent van de Fiesta om de achterkant te laten meekomen werkt al snel verslavend voor wie er ervaring mee heeft. Wie dat niet heeft, hoeft zich niet te laten afschrikken: de Fiesta zorgt niet voor verrassingen als je er netjes mee rijdt.

Soepeler, maar niet minder leuk

De Titanium-versie met de TDCi van 120 pk ontgoochelde evenmin: de geluiddemping is vlekkeloos, ondanks de dieselmotor. Het blok zelf duwt stevig door tot ongeveer 3.500 tpm, waardoor je dus steeds de snelheidsmeter in het oog houdt. Het chassis is soepeler dan dat van de ST-Line, maar niet minder aangenaam: wat onderstuurd bij het inrijden van de bocht, daarna glijdt de Fiesta over de vier wielen om licht overstuurd uit te optimistisch genomen bochten te komen. Het comfort mag er bovendien ook wezen.

Prijzen

Met een vanafprijs van € 15.050 (driedeurs, Trend, 1.1i 70 pk) is de Fiesta niet meer zo volks als vroeger. Een Titanium-uitvoering met EcoBoost van 100 pk en manuele versnellingsbak (de beste combinatie) kost je € 18.650 zonder opties. De ST-Line met EcoBoost 140 heeft een prijskaartje van € 21.250. Voeg € 500 toe voor een vijfdeursversie. De absolute topversie is de Vignale TDCi 120 als vijfdeurs, voor € 23.850. En dan zijn er nog heel wat opties… Gelukkig lijken de motoren relatief zuinig. Dat hopen we te bevestigen tijdens een langere test.

Besluit

Hij is groter, beter uitgerust, makkelijker en intuïtiever. Maar is de brave, kleine Fiesta premium geworden? Nee: de afwerkingskwaliteit laat nog steeds wat steekjes vallen. Maar dat maakt Ford goed met een uitstekend argument: onvergelijkbaar rijplezier.

Verwante artikels

Nieuwe artikels

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.