Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Dat brengt het totale motoraanbod van de Mazda 3 op vijf. Er zijn namelijk drie benzinemotoren: een 1.5 van 100 pk en een 2.0 van 120 of 165 pk. Daarnaast zijn er nog twee diesels: de 2.2 van 150 pk, en de nieuwe 1.5 van 105 pk.
Het economische plaatje klopt alvast voor de Japanners. Ondanks het feit dat er in het C-segment (waar de Mazda 3 in uitkomt) nog slechts 44 procent diesels worden verkocht, tegenover 58 procent vorig jaar, was de vraag van de leasingmarkt en van particulieren namelijk groot genoeg. Zij vonden de 2.2-motor van 150 pk vaak teveel van het goede. Bovendien noteerde de Belgische Mazda-invoerder 60 procent meer inschrijvingen in de eerste helft van dit jaar tegenover de eerste helft van vorig jaar. De ruimte voor de extra motor is er dus.
De 1.5 dieselmotor, die we al kennen uit de Mazda 2 en de CX-3, gebruikt dezelfde SkyActiv-technologie als in de andere modellen: de lage compressieverhouding van de motor zorgt onder meer voor een lagere uitstoot aan stikstofoxide en dus een schonere motor. Bovendien zorgt de New Natural Sound Smoother voor minder trillingen en minder motorgeluid, dankzij een gegroefde pin tussen de cilinderzuiger en de drijfstang.
De 1.5 SkyActiv-D levert zijn volle vermogen van 105 pk af bij 4.000 tpm. Het maximumkoppel, 270 Nm, staat paraat tussen 1.600 en 2.500 tpm. Met de manuele zesbak levert dat een sprint van 0-100 km/u op in 11 seconden en een topsnelheid van 185 km/u. Er is ook een zestrapsautomaat beschikbaar. Die doet een fractie langer over de oefening: 11,6 sseconden. Zijn topsnelheid bedraagt 181 km/u. Geen astronomische prestaties, maar dat hoeft ook niet: de 1.5 is een echte instapmotor.
Onze testwagen was de vierdeursversie. Diens koffer is iets ruimer dan de vijfdeurs (419 liter tegenover 364 liter), en biedt op de achterbank ruim plaats aan twee volwassenen. Een derde volwassene kan erbij, maar die zit iets minder comfortabel. Het afwerkingsniveau van de Mazda 3 is op peil, en we zijn ook te vinden voor de intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem via een draaiknop, zoals bij BMW en Audi.
Het eerste wat bij onze korte testrit opvalt, is de werkingsstilte van de motor. De New Natural Sound Smoother-techniek die Mazda daarvoor toepast, werkt uitstekend. Drijf je de toerenteller echter op voorbij de 2.000 tpm, dan wordt het klassieke dieselgeluid iets meer hoorbaar. Dat gebeurt in de praktijk niet zo vaak, want in de lage toeren voelt deze Mazda 3 zich het comfortabelst. De acceleraties en hernemingen zijn keurig, maar we vermoeden dat de 1.5 diesel met vier passagiers en bagage wat pit tekort zal komen. Het enige minpunt? De rolgeluiden mochten ook iets meer gedempt zijn.
De Japanners weten hoe ze een chassis moeten bouwen. De Mazda 3 stuurt aangenaam en relatief direct, en de manuele zesbak doet het voortreffelijk. Hij draait zijn hand dus niet om voor wat bochtenwerk. Wie daardoor vreest dat de ophanging nodeloos hard of sportief zal zijn, doet dat onterecht: de afstelling is een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit. Zacht wanneer het moet, kort wanneer het kan.
Mazda voorziet standaard heel wat veiligheidssnufjes, zoals een noodremhulp, een vertrekhulp op hellingen, een snelheidsregelaar, een noodremhulp voor stadsverkeer, en een bandendrukcontrolesysteem. Die kunnen nog verder worden aangevuld met rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing, enzovoort.
De Mazda 3 1.5 SkyActiv-D van 105 pk begint vanaf € 22.540. Daarmee zit je in het uitrustingsniveau Skydrive, en krijg je standaard onder meer automatische klimaatregeling met twee zones en een infotainmentsysteem met touchscreen. Jammer dat de optielijst beperkt is, en je dus naar andere uitrustingsniveaus moet voor zaken zoals parkeersensoren, regensensoren, enzovoort.
Mazda geeft ten slotte nog een gemiddeld verbruik op van 3,8 l/100 km. Wij klokten op een kort testparcours met stadsverkeer, secundaire wegen en snelwegen af op 5,7 l/100 km. Een stuk meer dan wat Mazda opgeeft, maar doe je regelmatig snelwegen, dan moet het verbruik nog wel met enkele tienden kunnen dalen.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.