Testen

Mazda 3 1.5 SkyActiv-D: klein maar dapper

De Mazda 3 stelde het tot voor kort met slechts één diesel: de 2.2 viercilinder van 150 pk. Te zwaar volgens velen, dus nu komt er ook een 1.5 onder de kap. Die is 105 paarden sterk en moet de instapper worden die het model verdient!
  • Bervoets Wim
  • 07 juli 2016
  • Mazda
2,2
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Evenwicht comfort/rijdynamiek
  • Interieurruimte (ook achteraan)
  • Stille motor
  • Verzorgde afwerking
  • Motor mist wat pit
  • Optiebeleid
  • Rolgeluiden

Dat brengt het totale motoraanbod van de Mazda 3 op vijf. Er zijn namelijk drie benzinemotoren: een 1.5 van 100 pk en een 2.0 van 120 of 165 pk. Daarnaast zijn er nog twee diesels: de 2.2 van 150 pk, en de nieuwe 1.5 van 105 pk.

De rekening gemaakt

Het economische plaatje klopt alvast voor de Japanners. Ondanks het feit dat er in het C-segment (waar de Mazda 3 in uitkomt) nog slechts 44 procent diesels worden verkocht, tegenover 58 procent vorig jaar, was de vraag van de leasingmarkt en van particulieren namelijk groot genoeg. Zij vonden de 2.2-motor van 150 pk vaak teveel van het goede. Bovendien noteerde de Belgische Mazda-invoerder 60 procent meer inschrijvingen in de eerste helft van dit jaar tegenover de eerste helft van vorig jaar. De ruimte voor de extra motor is er dus.

SkyActiv

De 1.5 dieselmotor, die we al kennen uit de Mazda 2 en de CX-3, gebruikt dezelfde SkyActiv-technologie als in de andere modellen: de lage compressieverhouding van de motor zorgt onder meer voor een lagere uitstoot aan stikstofoxide en dus een schonere motor. Bovendien zorgt de New Natural Sound Smoother voor minder trillingen en minder motorgeluid, dankzij een gegroefde pin tussen de cilinderzuiger en de drijfstang.

Instapper

De 1.5 SkyActiv-D levert zijn volle vermogen van 105 pk af bij 4.000 tpm. Het maximumkoppel, 270 Nm, staat paraat tussen 1.600 en 2.500 tpm. Met de manuele zesbak levert dat een sprint van 0-100 km/u op in 11 seconden en een topsnelheid van 185 km/u. Er is ook een zestrapsautomaat beschikbaar. Die doet een fractie langer over de oefening: 11,6 sseconden. Zijn topsnelheid bedraagt 181 km/u. Geen astronomische prestaties, maar dat hoeft ook niet: de 1.5 is een echte instapmotor.

Binnenin

Onze testwagen was de vierdeursversie. Diens koffer is iets ruimer dan de vijfdeurs (419 liter tegenover 364 liter), en biedt op de achterbank ruim plaats aan twee volwassenen. Een derde volwassene kan erbij, maar die zit iets minder comfortabel. Het afwerkingsniveau van de Mazda 3 is op peil, en we zijn ook te vinden voor de intuïtieve bediening van het infotainmentsysteem via een draaiknop, zoals bij BMW en Audi.

Onderweg

Het eerste wat bij onze korte testrit opvalt, is de werkingsstilte van de motor. De New Natural Sound Smoother-techniek die Mazda daarvoor toepast, werkt uitstekend. Drijf je de toerenteller echter op voorbij de 2.000 tpm, dan wordt het klassieke dieselgeluid iets meer hoorbaar. Dat gebeurt in de praktijk niet zo vaak, want in de lage toeren voelt deze Mazda 3 zich het comfortabelst. De acceleraties en hernemingen zijn keurig, maar we vermoeden dat de 1.5 diesel met vier passagiers en bagage wat pit tekort zal komen. Het enige minpunt? De rolgeluiden mochten ook iets meer gedempt zijn.

Bochtenwerk

De Japanners weten hoe ze een chassis moeten bouwen. De Mazda 3 stuurt aangenaam en relatief direct, en de manuele zesbak doet het voortreffelijk. Hij draait zijn hand dus niet om voor wat bochtenwerk. Wie daardoor vreest dat de ophanging nodeloos hard of sportief zal zijn, doet dat onterecht: de afstelling is een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit. Zacht wanneer het moet, kort wanneer het kan.

Veiligheid

Mazda voorziet standaard heel wat veiligheidssnufjes, zoals een noodremhulp, een vertrekhulp op hellingen, een snelheidsregelaar, een noodremhulp voor stadsverkeer, en een bandendrukcontrolesysteem. Die kunnen nog verder worden aangevuld met rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing, enzovoort.

Prijs

De Mazda 3 1.5 SkyActiv-D van 105 pk begint vanaf € 22.540. Daarmee zit je in het uitrustingsniveau Skydrive, en krijg je standaard onder meer automatische klimaatregeling met twee zones en een infotainmentsysteem met touchscreen. Jammer dat de optielijst beperkt is, en je dus naar andere uitrustingsniveaus moet voor zaken zoals parkeersensoren, regensensoren, enzovoort.

Mazda geeft ten slotte nog een gemiddeld verbruik op van 3,8 l/100 km. Wij klokten op een kort testparcours met stadsverkeer, secundaire wegen en snelwegen af op 5,7 l/100 km. Een stuk meer dan wat Mazda opgeeft, maar doe je regelmatig snelwegen, dan moet het verbruik nog wel met enkele tienden kunnen dalen.

Besluit

De Mazda 3 had qua dieselmotoren alleen de 2.2 en miste dus nog een echte instapmotor. De 1.5 SkyActiv-D speelt die rol met verve. Verder blijft deze Mazda een uitstekende outsider in het C-segment die als geen ander comfort en rijdynamiek kan verzoenen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km