Testen

Mercedes GLC Coupé: afgevinkt

De herschikking van Mercedes’ modelgamma zorgde ervoor dat de Duitsers nog een nichemodel konden afvinken. Naast de GLE Coupé, op basis van de GLE-terreinwagen, is er nu ook de GLC Coupé, op basis van de GLC-SUV. En één blik zegt genoeg: de Mercedes GLC Coupé gaat de concurrentie aan met de BMW X4. Met welke wapens strijdt hij?
  • Bervoets Wim
  • 06 juli 2016
  • Mercedes-Benz
1,9
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beloftevolle hybride
  • Geslaagde lijn
  • Hoog comfortniveau
  • Rijplezier
  • Gewicht
  • Hoofdruimte achteraan
  • Prijs inclusief opties
  • Uiteindelijke prijs met opties

De Duitsers vertrokken voor de Coupé niet van een wit blad: de “gewone” GLC werd als vertrekpunt genomen. Het resultaat? Een 8 centimeter langere en 4 centimeter lagere crossover-coupé dan de SUV. 4,73 meter lang, 1,60 meter hoog en 1,89 meter breed. Maar vooral ook: een rijklaar gewicht dat schommelt tussen 1.785 kilogram voor de benzine en 2.040 kilogram voor de hybride.

In één blik

Om de GLC Coupé te herkennen, hoef je geen twee keer om te kijken: het radiatorrooster wordt door alle coupés gebruikt, en de schuin aflopende daklijn hint ook naar de stijlambities van dit model. Achteraan ziet hij er beter uit dan de wat bolle look van zijn grote broer, de GLE Coupé. En hoewel de looks van dergelijke crossover-coupés de meningen verdelen, durven we gerust stellen dat de Mercedes-designers een geslaagd ontwerp hebben afgeleverd.

Binnenin

Binnenin probeert Mercedes de sportieve ambities door te trekken: het hoge dashboard, dat vertrouwd oogt voor wie al met een GLC of C-Klasse reed, kan optioneel nog sportiever worden aangekleed met de AMG Line. Voorin is het plaatsaanbod royaal, achteraan is de hoofdruimte net iets krapper voor de kruin van volwassen passagiers. De laadruimte? 500 liter met de achterbank rechtop, 1.400 liter met de rugleuning neergeklapt. Een weekend weg met vier passagiers vormt dus geen probleem!

Sportief? Sportief!

De Duitse ingenieurs stelden de GLC Coupé iets anders af dan de GLC om het sportieve karakter te beklemtonen. Het stuur werd iets directer, en de Duitsers kozen ervoor om standaard een sportophanging te monteren. Via het “Dynamic Select”-systeem kies je bovendien standaard ook uit vijf rijparameters (gaande van “Eco” over “Sport” tot een individueel instelbare setting).

Stip je op de optielijst het “Dynamic Body Control”-systeem aan, dan kan je de instellingen van de schokdempers ook regelen, van sportief tot comfortabel. Daarboven is er nog de optionele “Air Body Control”-luchtvering, die je ook kan instellen van sportief tot comfortabel. De 4Matic-vierwielaandrijving is bovendien standaard op elk model.

Onder de kap

Mercedes geeft de aftrap voor de GLC Coupé met twee dieselmotoren en een benzinemotor. De GLC 220d en GLC 250d (beide 2.2 viercilinders van 170 pk en 204 pk) enerzijds, en de GLC 250 (2.0 viercilinder van 211 pk) anderzijds. Een AMG-versie mag uiteraard ook niet ontbreken: de Mercedes-AMG GLC 43 beschikt over een V6-biturbo van 367 pk.

Een speciale vermelding geven we nog aan de GLC 350e, de hybride die een benzinemotor en elektromotor combineert tot 320 pk, en de motoren die het gamma later komen aanvullen: de 200d- en 350 d-dieselmotor (136 en 258 pk), en de 300-benzinemotor (245 pk). Alle motoren, behalve de hybride, zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat. De hybride stelt het met een zeventraps.

Onderweg

De eerste motor die we aan de tand voelen, is de 250d-dieselmotor van 204 pk. Die heeft een maximumkoppel van 500 Nm, dat vanaf 1.600 tpm paraat staat. Op het bergachtige testparcours helpt dat de GLC Coupé flink vooruit: de motor is romig, en klinkt voldoende gedempt. De optionele luchtvering van onze testauto vindt de perfecte balans tussen comfort en sportiviteit. Over sportiviteit gesproken: de GLC Coupé stuurt best aangenaam op bochtige wegen. Er valt dus wel wat rijplezier te beleven achter het stuur. Minpunt? De remmen hebben op het testparcours wat moeite met het hoge gewicht van de Mercedes.

Hybride

Nadien krijgen we nog een kort testparcours met de GLC 350e plug-inhybride voor de wielen. Die is naast de klassieke stekker voorzien van enkele andere oplaadmogelijkheden, zoals het recupereren van energie bij het remmen, of het opladen via de verbrandingsmotor. Verder probeert hij zo hybride mogelijk te “denken”, waarbij we het weerstandspunt in het gaspedaal nog het slimst vinden. Dat punt waarschuwt de bestuurder dat hij teveel gas geeft en dat de klassieke motor wordt ingeschakeld als hij nog harder doorduwt. Het gecombineerde koppel van 560 Nm zorgt ervoor dat de 350e ook in de bergen krachtig accelereert, en verbazend lang elektrisch blijft rijden.

Prijs

Officiële prijzen voor de Mercedes GLC Coupé, die vanaf de herfst te koop is, zijn er nog niet. De Belgische invoerder houdt rekening met een meerprijs van ongeveer € 3.600 bovenop de prijs van een GLC. Reken er dus op dat een GLC Coupé minstens € 50.000 kost. Mercedes biedt daarvoor wel heel wat veiligheidsuitrusting, zoals een aanrijdingswaarschuwing, vermoeidheidsdetector en achteruitrijcamera. Ook comfortitems zoals kunstleder, sleutelvrij starten en een elektrisch bedienbare kofferklep zijn standaard.

Voeg je echter nog wat leuke opties toe (zoals een navigatiesysteem, elektrische zetelbediening, een schuifdak, enzovoort), dan lijkt het ons niet gek dat de totaalfactuur boven de € 60.000 zou uitkomen. Maar daar kijken we bij Mercedes, net als bij andere Duitse premiummerken, al niet meer van op.

Besluit

De combinatie tussen een SUV en een coupé is voor veel merken een moeilijke oefening. Maar ben je voor het concept gewonnen, dan heeft Mercedes met de GLC Coupé een interessant model in de aanbieding. Een model met geslaagde looks bovendien, en dat koppelt aan comfortabel én dynamisch rijplezier.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km