Testen

Nissan Qashqai 2017: vertrouwensband

Tien jaar domineert hij al de markt die hij zelf mee creëerde: die van de compacte crossovers. Vandaag is de concurrentie talrijker dan ooit. De Qashqai heeft dus recht op een opfriskuur. Maar is die voldoende om de concurrentie de baas te kunnen?

  • Piette François
  • 29 juni 2017
  • Nissan
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Indrukwekkende geluiddemping
  • Levendige dCi 130
  • Toegenomen kwaliteit
  • 4x4 alleen met 1.6 dCi 130
  • DIG-T 163 hol in lage toeren
  • Hoofdruimte achterin (panoramisch dak)
  • Kleine technologische achterstand (bv. multimedia)

Tien jaar geleden deed Nissan iets quasi ongeziens: het ruilde het klassieke formaat van zijn compacte berlines in en verving zijn Almera door een crossover. Een riskante zet volgens het management, maar een schot in de roos. De Qashqai als stads-SUV overtuigde gezinnen, dynamische leasingrijders en gepensioneerden. Maar intussen bleef de concurrentie niet met gekruiste armen zitten en wilden zij ook hun deel van de koek, aangetrokken door de verkoopcijfers van deze Japanse crossover.

Meer concurrentie dan ooit

Het segment blijft groeien, en constructeurs investeren er dus massaal in. De Peugeot 3008, VW Tiguan, Seat Ateca, Hyundai Tucson enzovoort zijn allemaal uitstekende alternatieven. De Qashqai moest zichzelf dus opnieuw uitvinden om op de voorgrond te blijven. Dat deed Nissan in 2014 met een gloednieuw model. Dit jaar krijgt hij een facelift.

Discrete evolutie

De Qashqai jaargang 2017 herken je vooral aan zijn nieuwe radiatorrooster (met voortaan een grote “V”). De constructeur hertekende ook de bumpers, en de lichtblokken krijgen voortaan een C-vormige led-signatuur. Voor de volledigheid zijn er ook twee nieuwe koetswerkkleuren.

Kwalitatiever en Tekna+

De evoluties aan de buitenkant zijn dan wel discreet, het interieur kent daarentegen een duidelijke evolutie. Vooral op vlak van kwaliteit, met betere materialen, een afgeplat stuur en nieuwe bedieningsorganen. De kwaliteitssprong is het meest merkbaar in het nieuwe uitrustingsniveau “Tekna+”. Dat maakt aanspraak op lederen zetels en een panoramisch dak dat het interieur in het licht doet baden. Voor muziekliefhebbers is er een nieuwe Bose-stereo. Volgens Nissan allemaal wijzigingen die de klanten suggereerden.

Technisch niets veranderd? Toch wel!

Het motorgamma is identiek gebleven: Nissan biedt als benzine de 1.2 DIG-T van 115 pk (een bestseller bij ons) en 1.6 DIG-T van 163 pk. Als diesel zijn er de 1.5 dCi van 110 pk en 1.6 dCi van 130 pk. Goed om weten: alleen die laatste is beschikbaar met vierwielaandrijving. Niets nieuws dus? Toch wel: de geluiddemping en ophanging werden verbeterd voor meer comfort en meer dynamiek. Nissan belooft ook meer feedback van het herziene stuur.

Merkbare evoluties

Onderweg vallen meteen de inspanningen van de ingenieurs op om het geluid te dempen: meer dan de motor lijken vooral de rol- en windgeluiden opmerkelijk gefilterd te worden. Alleen dat al zet de Qashqai een trapje hoger dan voordien. De benzinemotoren zijn mooi gedempt, terwijl de dieselmotoren natuurlijk aanweziger klinken, maar nooit storend.

Lang leve de diesel

Tijdens deze eerste test konden we de 1.6 DIG-T 163 en 1.6 dCi 130 proberen. We weten dat de markt tegenwoordig steeds meer open staat voor benzinemotoren, maar volgens ons is de diesel hier de meest homogene keuze. De 1.6 dCi mist wel wat koppel helemaal onderin de toeren, maar komt daarna levendig en energiek uit de hoek.

Vergeleken met de 130 dieselpaarden lijken de 163 hengsten in de benzineversie ons wat mak. In lage toeren mist de 1.6 DIG-T spierkracht, die pas vrijkomt bij 3.000 tpm. Met dit soort comfortabele auto laat het toch wat te wensen over. Over comfort gesproken: de nieuwe afstelling van de ophanging filtert oneffenheden opmerkelijk goed, zonder de rijdynamiek te benadelen. Integendeel: bochten neemt hij in hoog tempo, ondersteund door het aangename stuur. Vermijd wel brutale manoeuvres: de rijhulp wijst je meteen terecht.

Details

Voor de rest is er niets veranderd. De ruime Qashqai ziet zijn hoofdruimte achteraan wel verminderd met het panoramisch dak. De kofferruimte is eerlijk maar breekt geen records, met “slechts” 430 liter.

Veiligheid up-to-date?

Nissan breidde de veiligheidsuitrusting uit voor dit nieuwe model: verkeersbordherkenning, noodremhulp met voetgangerherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, een 360-gradencamera en dodehoekwaarschuwing zijn allemaal beschikbaar.

Semi-autonoom rijden

De Japanners beloven zelfs een ProPilot-systeem als semi-autonome rijhulp. Dat controleert het stuur, de remmen en het gaspedaal en helpt je bij files en op de snelweg. Het systeem is alleen beschikbaar op versies met automaat (CVT in dit geval) en pas beschikbaar vanaf het voorjaar van 2018. De adaptieve snelheidsregelaar volgt ook nog niet meteen op andere modellen.

Multimedia

Dit is een van de minpunten bij de Qashqai. De klanten wilden een krachtiger audiosysteem, waar de ingenieurs en specialisten van Bose zich op hebben toegelegd, maar ze hadden geen tijd voor een nieuw multimediasysteem. Het huidige systeem lijdt onder een verouderde weergave, beperkte mogelijkheden en mist Apple CarPlay en Android Auto-connectiviteit. Dat komt, zo werd ons verzekerd, maar daarvoor moeten we nog geduld uitoefenen.

Prijzen

De gefacelifte Qashqai zal in september bij de dealers staan met een vanafprijs van € 22.590. Nissan verwacht veel van dit model, dat trouwens vooral verkocht wordt aan een ouder mannelijk doelpubliek (een gemiddelde leeftijd van 51 jaar). In tegenstelling tot wat je zou denken is de 1.2 DIG-T 115-benzinemotor de meest verkochte versie, ruim voor de dCi 110. De vernieuwde interesse in benzine is dus geen fabeltje…

Besluit

Voor deze facelift luisterde Nissan aandachtig naar de feedback van zijn klanten. Het resultaat mag er zijn: de Qashqai blijft een van de aangenaamste crossovers van het moment. Maar de evoluties volgen elkaar snel op, en om bij te blijven moet je erop anticiperen: op vlak van veiligheidsuitrusting en multimedia heeft de Qashqai een kleine achterstand. De updates volgen (ProPilot in het voorjaar van 2018 voor de versies met automaat), maar vragen geduld. Alles hangt dus af van je prioriteitenlijstje… en je geduld.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km