Sinds zijn lancering in 2013 is de 308 een belangrijk model voor Peugeot. Maar de concurrentie blijft niet stilzitten. In het C-segment kreeg de meedogenloze concurrentie zoals de Golf bijvoorbeeld recent nog een facelift. Dus kan Peugeot niet achterblijven.

Bruno Wouters
VROOM Expert
23/06/2017

Voor- en nadelen

  • Aangenaam weggedrag
  • Aantrekkelijke i-cockpit
  • Overtuigende nieuwe puretech en bluehdi 130
  • Bescheiden esthetische evolutie
  • I-Cockpit verdeelt meningen
  • Nog trage automaat

Sinds zijn debuut werden er al meer dan 760.000 exemplaren gebouwd en kreeg hij heel wat prijzen, waaronder de Auto van het Jaar. De 308 komt uit in een cruciaal segment, dat eind april goed was voor 650.000 auto’s en eind dit jaar twee miljoen moet behalen. Het C-segment neemt niet minder dan 38% in van de 67 miljoen verkochte auto’s die elk jaar wereldwijd worden verkocht.

Peugeot heeft de wind in de zeilen met succesvolle modellen als de 208 (een verkoopstijging van 9% in 2016) en vooral de SUV’s 2008, 3008 en 5008, waar de bestellingen voor binnen blijven lopen. De update van de 308 is gericht op vier thema’s: interieur- en exterieurdesign, efficiëntie, rijbeleving en de kwaliteitsindruk. Peugeot wil zich daarmee positioneren als de meest kwalitatieve massaconstructeur.

Discrete exterieurupdate

Laat ons beginnen bij de restyling. De 308 herken je nog steeds. Het pre-faceliftmodel droeg zijn leeuwenlogo op de motorkap, het nieuwe model zet het centraal in het radiatorrooster. De motorkap kreeg een nieuw ontwerp, het radiatorrooster werd verticaler geplaatst en hij kreeg twee nieuwe bumpers (afhankelijk van het uitrustingsniveau). Er zijn ook subtielere wijzigingen: led-dagrijlichten voor alle modellen, de drie lichtgevende strepen in de achterlichten blijven nu permanent verlicht, en het tankklepje is voortaan rechthoekig om AdBlue te integreren. Er zijn tot slot ook nieuwe velgen, van 16 tot 18 duim.

Het interieur evolueert nauwelijks, en het digitale instrumentenpaneel van de 3008 maakt zijn opwachting bij de 308 niet. Die behoudt zijn atypische en verdelende i-Cockpit. Wij kunnen die persoonlijk wel smaken, maar niet iedereen is ervan overtuigd. De enige nieuwigheid: het nieuwe touchscreen. Dat reageert sneller en bedient de navigatie, klimaatregeling en connectiviteit. MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay zijn uiteraard beschikbaar. Jammer dat de grootte van het scherm niet evolueerde en beperkt blijft tot 7 duim. Andere concurrenten bieden vaak (optioneel) 9 duim aan.

Onder de kap

De meest interessante wijzigingen bevinden zich ondehuids: de 308 krijgt de laatste generatie rijhulp mee en maakt aanspraak op twee nieuwe dieselmotoren. De beschikbare rijhulp (standaard, optioneel of in packs) bevat onder meer een aanrijdingswaarschuwing, automatische noodremhulp, rijstrookassistentie, een vermoeidheidswaarschuwing, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, 180-graden-achteruitrijcamera en parkeerhulp.

Onder de motorkap wordt het motorgamma dus verder aangevuld. Enkele minder efficiënte motoren zullen de komende maanden verdwijnen. De 2.0 BlueHDi van 180 pk is voortaan gekoppeld aan een nieuwe Aisin-achttrapsautomaat.

Peugeot geeft de 308 de dieselprimeur van de 1.5 BueHDi met 130 pk die het samen met Ford ontwikkelde. Die motor zou 4 tot 6% minder verbruiken en 10 pk meer produceren dan de 1.6.

Lang leve de 130

De motor is een uitstekende keuze in de 308. Met de zesversnellingsbak reageert de auto levendig en zet de Peugeot zijn uitstekende chassis in de verf. Op de bergwegen van ons testparcours toonde hij zich bijzonder dynamisch, met een precieze en snedige vooras. Kers op de taart: het comfort blijft bewaard, ondanks de 18-duimsvelgen en laagprofielbanden. De wegen in Beieren bevinden zich natuurlijk in betere staat dan bij ons…

De 2.0 BlueHDi 180 met de nieuwe automaat overtuigt iets minder. De 140 kilogram extra op de vooras voegen weinig rijplezier toe. Rij je iets rustiger, dan spreidt de charmante 308 zijn royale koppel en gebruiksgemak van de automaat tentoon. Al staat dat wat verder verwijderd van het sportieve en efficiënte chassis.

We probeerden ook de nieuwe 1.2 PureTech 130, die gekoppeld was aan een zesversnellingsbak. Ook hij presteert beter en verbruikt minder. Het rijplezier is verzekerd met een levendige en gewillige motor, die veel soepeler is en meer vergeeft dan een dieselmotor, dankzij zijn uitgebreidere bruikbare toerental. Een geslaagde motor voor wanneer je weinig kilometers doet en dus geen diesel nodig hebt.

De 308-modellen die we konden proberen, hadden allemaal het Driver Sport Pack, waarvan de mapping het gaspedaal responsiever maakt, het stuur wat steviger doet aanvoelen en de schakelovergangen van de automaat versnelt. Ook de klank van de motor wordt versterkt. Indrukwekkend realistisch en expressief, maar wat teveel van het goede en vermoeiend op de lange duur.

Met jaargang 2017 overtuigt de 308 nog steeds. Zijn geslaagde lijn wordt er niet minder of zwaarder op, zijn uitrusting werd uitgebreid, en de nieuwe motoren bewijzen dat je niet meer vermogen nodig hebt. Rijgedrag en rijplezier blijven bovendien bewaard. Goed gedaan dus.

Verwante artikels

21/09/2017 Scoop: BMW X3 M

Nieuwe artikels

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.