Testen

Peugeot 5008: de eenvolumer is voorbijgestreefd!

Het is nog maar eens bevestigd! Net zoals Renault met zijn Espace en Scenic keert ook Peugeot de uit de gratie gevallen eenvolumer de rug toe ten voordele van de veel hoger ingeschatte SUV, een type dat vandaag overal ter wereld aanslaat! En aangezien Peugeot toch nieuwe markten wil aanboren, komt dat goed uit…
  • Wouters Bruno
  • 07 maart 2017
  • Peugeot
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Erg goed weggedrag
  • Knap interieurontwerp
  • Overtuigende 1.2-benzinemotor
  • Geen vierwielaandrijving verkrijgbaar
  • Plaatsen in de koffer maar beperkt bruikbaar
  • Soms opdringerige klank van de 1.2

De ene 5008 verjaagt de andere en de nieuwkomer heeft aan de oude enkel zijn modelnummer te danken en zijn positionering in het C-segment. Voor de Franse constructeur is de bedoeling duidelijk: hogerop klimmen, internationaal succes verwerven en zich ambitieus opwerpen als leider onder de zevenzits-SUV’s van het C-segment. Met 26 miljoen verkochte SUV’s in 2016 waarvan 4 miljoen alleen al in de Europese markt begrijpen we dat een dergelijke taart er verrukkelijk uitziet.

Peugeot richt zijn pijlen voortaan op het genre met niet minder dan vijf SUV’s in zijn gamma: de 3008, het meest populaire nieuwe model sinds de 206 (!) en de bestverkochte auto van Frankrijk, bewijst dat het oordeelkundig was om de eenvolumer te laten vallen ten voordele van de SUV! Er is geen discussie mogelijk: met de wereldwijde ambities van Peugeot voor zijn nieuwe model moest de 5008 een SUV worden, en hij wordt identiek voor alle continenten, met twee productiesites: China voor de plaatselijke markt en Rennes voor de rest van de wereld.

Ruime SUV

De 5008 waagt zich dus op zijn beurt aan de sprong en gebruikt daarvoor alle mogelijke middelen: met een wielbasis van 284 centimeter zou hij geen probleem mogen ondervinden om zijn passagiers warm te ontvangen zonder daarom te groot te worden: 464 centimeter, of 11 centimeter meer dan de vorige 5008 en 19 centimeter meer dan de 3008 waar hij nauw van is afgeleid. Van de eenvolumer behoudt hij echter de mogelijkheid om zeven personen verdeeld over drie zitrijen te ontvangen. Hij herneemt ook de heilige formule van de drie identieke, onafhankelijk verschuifbare stoelen met instelbare rugleuning in het midden, met daarachter twee klapstoeltjes (die ook kunnen worden verwijderd en die slechts 11 kilo per stuk wegen) die de derde rij vormen.

Ook op praktisch vlak kan hij met een eenvolumer wedijveren, met een neerklapbare rugleuning voor de voorste passagiersstoel zodat voorwerpen tot 320 centimeter lang kunnen worden vervoerd. De koffer van 700 liter groeit tot 780 liter (of 100 liter meer dan de vorige 5008) wanneer de derde zitrij is verwijderd. En de SUV-stijl doet niets af aan de binnenruimte: + 11 millimeter elleboogbreedte voorin, + 60 millimeter knieruimte op de middelste rij en zelfs + 21 millimeter hoofdruimte op de derde zitrij! Het EMP2-platform dat hij met de 308 en de 3008 deelt geniet de weldaden van de moderne wereld en maakt de 5008 daardoor bijna 100 kilo lichter.

i-Cockpit

Peugeot houdt vast aan zijn i-Cockpit, die soms nochtans fel wordt bekritiseerd. Kort samengevat staat die term voor een piepklein stuurtje zoals in een racewagen en een hogerop geplaatst instrumentenbord waar je over het stuur heen naar moet kijken in plaats van onder de stuurvelg. Mij persoonlijk bevalt het perfect, zowel voor de rijhouding als voor de afleesbaarheid van het instrumentenbord. Tijdens mijn vorige test, van een Duitser met een sterke reputatie, moest ik kiezen tussen een instrumentenbord waarvan de bovenste rand door de stuurvelg werd verborgen of een stuur dat veel te hoog stond om het rijden nog aangenaam te maken…

Al vanaf het eerste uitrustingsniveau ruilt het instrumentenbord de klassieke wijzerplaten in voor een digitaal dashboard van 12,3 duim. Op de middenconsole staat een aanraakscherm van 8 duim aangevuld met erg mooie pianotoetsen met metaallook voor een directe toegang tot bepaalde functies. Het lichte en geïnspireerde dashboard dat doorloopt op de deurpanelen draagt bij tot een aangename sfeer aan boord en tot een mooie kwaliteitsindruk. Knap werk, dat contrasteert met het trieste classicisme dat elders zo vaak overheerst!

Standaard of als optie kan de 5008 heel wat uitrusting bieden: panoramisch schuifdak, verwarmde en masserende voorstoelen, Focal-hifisysteem, 38 liter aan her en der verspreide bergvakken in het interieur, een inductief laadpaneel voor smartphones, een vlakke laadvloer wanneer de stoelen zijn neergeklapt, een handenvrije kofferklep, full-ledkoplampen,…

ADAS

Ook het ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) ontbreekt niet: een trekkrachtcontrole die instelbaar is volgens vijf programma’s in functie van de gripomstandigheden en een afdaalhulp die de terreincapaciteiten verbeteren van deze SUV die enkel met twee aangedreven wielen verkrijgbaar is. Verder omvat het pakket nog een automatische noodrem met botswaarschuwing, een actieve spoorassistent, vermoeidheidsdetectie, automatische grootlichten, verkeersbordherkenning, adaptieve snelheidsregelaar met Stop-functie, dodehoekwaarschuwing, parkeerassistent en 360 gradencamera,…

De connectiviteit werd evenmin vergeten: Mirror Screen-functie compatibel met Android en Apple, geconnecteerde 3D-navigatie met TomTom Traffic, stembediening, Pack Peugeot Connect (navigatie, SOS & bijstand, onderhoud,…).

Onder de motorkap is een breed aanbod verkrijgbaar, allemaal Euro 6.1-conform, zowel op benzine als op diesel: 1.2 PureTech 130 pk en 1.6 THP 165 pk op benzine; 1.6 BlueHDi 100 en 120 pk, 2.0 BlueHDi 150 en 180 pk op diesel. En dan is er nog keuze tussen een manuele of automatische versnellingsbak, terwijl de CO2-uitstoot schommelt tussen de 105 en de 133 g/km. De uitrusting wordt in diverse niveaus aangeboden, die ook afhangen van de gekozen motor: Access, Active, Allure, GT Line en GT.

Efficiënte SUV!

Ik deel zelf absoluut niet het algemene enthousiasme voor SUV’s, die een vaak pretentieuze en opzichtige stijl voorrang geven op hun doorgaans minder overtuigende rijgedrag. Maar ik heb mijn oordeel moeten herbekijken na deze kennismaking met de 5008. Natuurlijk heeft hij alle esthetische attributen van een SUV, met toch een vleugje klasse, dat nog wordt versterkt in het interieur, dat een erg geslaagd ontwerp heeft. Ligt het aan de i-Cockpit en het talent van de chassisingenieurs van het merk? De 5008 bleek in elk geval verduiveld efficiënt op de nochtans veeleisende wegen die we kozen, zonder daarom te vergeten om een mooi comfort te bieden.

Beter nog, we waren in de wolken over het feit dat we vooral hebben gereden met de kleine benzinemotor 1.2 PureTech S&S EAT6, zoals hij op de technische fiche heet, namelijk de dappere driecilinder van 130 pk in combinatie met de zestrapsautomaat. Drie forse kerels in de auto konden zijn enthousiasme niet temperen. Deze kleine motor volstaat ruimschoots onder alle omstandigheden en draagt bij aan de levendigheid van de 5008. Wist u dat de keuze voor de 2.0-diesel een extra gewicht met zich meebrengt van 213 kilo, een massa die hoofdzakelijk op de vooras terechtkomt?

Het enige minpuntje is dat de driecilinder weliswaar stil is bij constante snelheden, maar dat hij vrolijk roffelt bij het optrekken. Hij werkt goed samen met de zestrapsautomaat, waarvan de gangwissels bijna doen denken aan die van een gerobotiseerde versnellingsbak. Bij een meer speels gebruik volstaan een druk op de Sport-knop op het dashboard en wat tikken aan de schakelhendels aan het stuur om er het beste uit te halen! Een 5008 met een kleine benzinemotor in plaats van een dikke diesel? En waarom niet?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km