Hyundai
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Hoe competitief het B-segment bij de crossovers is? Even illustreren: vorig jaar maakte de gefacelifte Peugeot 2008 zijn intrede, en dit jaar schakelde Opel een versnelling hoger door naast de Mokka X ook de Crossland X te introduceren. En dan hebben we het alleen nog maar over de top 3 van het segment. Zo is er ook nog de eeuwige Nissan Juke, en wil zelfs Audi met de Q2 zijn graantje meepikken.
De grootste wijziging merk je vooraan: Renault trok de snoet van de Captur gelijk met die van de rest van het gamma. In het bijzonder van de Kadjar, die boven deze Captur in het Franse crossover-/SUV-gamma staat. Dat betekent dus C-vormige dagrijlichten, led-koplampen en een lichtjes gewijzigd radiatorrooster. Onderaan de voor- en achterbumper kan je voortaan kiezen voor chromen accenten. Verder zet Renault in op personalisatie: de afwerking in twee kleuren voor koetswerk en dak wordt verder uitgebreid, waardoor je in totaal 30 verschillende kleurcombinaties krijgt.
Daar werd het dashboard lichtjes hertekend, kan je voortaan kiezen voor een vast panoramisch dak, en komen er nieuwe kleuraccenten bij. Infotainment komt er voortaan in drie versies, en is in de instapversie gebaseerd op je smartphone. Hogerop vind je het klassieke R-Link-systeem, dat voortaan compatibel is met Android Auto.
De gefacelifte Captur krijgt voortaan ook recht op een “Initiale Paris”-topversie, net als andere modellen uit het gamma. Die versie herken je aan zijn verchroomde radiatorrooster, dynamische richtingaanwijzers en specifieke logo’s. Binnenin wordt de afwerking opgewaardeerd met leder en chroomaccenten.
Aan de buitenkant bijzonder geslaagd: de hertekende voorkant integreert de Captur perfect binnen de Renault-familie, en de tweekleurige combinatiemogelijkheden doen hem er uitspringen in het straatbeeld. Binnenin oogde onze Initiale Paris-testversie degelijker afgewerkt dan de voorganger, al kan Renault wat goedkopere materiaalkeuzes niet helemaal verbergen. Bovendien zijn we nog steeds niet overtuigd van het “handschoenschuifje”, de opbergschuif die bij sommige Renault-modellen het klassieke handschoenvakje vervangt, en dat nogal hinderlijk tegen je schenen aanschurkt.
Die was in het pre-faceliftmodel al in orde, maar gaat er nu zelfs nog wat op vooruit. Vooral in de koffer dan: je krijgt 455 liter weggestopt in de Captur, en dat kan je nog uitbreiden tot 1.235 liter. Voortaan hoef je dat niet langer via een 60/40 neerklapbare achterbank te doen: Renault maakt er naar keuze drie afzonderlijke zitjes van, die je onafhankelijk van elkaar kunt verschuiven en neerklappen.
Hetzelfde als voordien. Daar wijzigde Renault immers niets. Je hebt dus nog steeds de keuze tussen de TCe 90 en 120 aan benzinekant. Die eerste is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, de tweede aan een manuele zesbak of een EDC-zestrapsautomaat. Dieselrijden kan met de dCi 90 en 110, die eerste eveneens gekoppeld aan een manuele vijfbak of EDC-zestraps, en de tweede aan een manuele zesbak. Wij reden met de dCi 110, die 110 pk produceert bij 4.000 tpm en een maximumkoppel van 260 Nm bij 1.750 tpm.
Op papier is hij geen sprintkoning, met een tijd van 0-100 km/u in 11,4 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. In de praktijk is hij dat evenmin, maar daar valt het koppel goed te benutten en reageert hij gewillig, zolang je in de powerband van de motor blijft. De motor is bovendien goed gedempt, en Renault besteedde voor de facelift al specifieke aandacht aan het comfort. Het resultaat is een Captur die zich gehoorzaam en comfortabel gedraagt, en die desgewenst ook dynamischer uit de hoek kan komen – al missen het stuur en de versnellingsbak daardoor wat gevoel. Pluspunten ten slotte voor het verbruik: Renault geeft 3,9 l/100 km op, wij noteerden 5,0 l/100 km op het einde van onze testrit.
De Captur begint vanaf € 16.600. Voor die prijs heb je alleen recht op de TCe 90-benzinemotor in het uitrustingsniveau Life. Het loont echter de moeite om iets hogerop te shoppen voor een rijkelijker aangeklede Captur. “Onze” dCi 110 begint vanaf € 24.050 in de uitrustingsversie Intens, en kost maximum € 27.450 in de luxueus aangeklede Initiale Paris-versie. Renault breidde de uitrusting uit met een dodehoekwaarschuwing en een automatische parkeerhulp. Een automatische noodremhulp of adaptieve snelheidsregelaar vinden we echter niet terug, naar eigen zeggen omdat klanten daar niet naar vragen.
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?