Testen

Renault Espace 1.8 TCe 225: het hart klopt bij Alpine

De Renault Espace, een van de pioniers in het genre van de monovolumes, ging twee jaar geleden voor minder volume en meer crossover. Nu krijgt hij een discrete facelift en stopt hij een nieuwe motor onder de kap: die van de gloednieuwe Alpine.

  • Bervoets Wim
  • 06 juli 2017
  • Renault
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename sfeer aan boord
  • Aanpasbaarheid
  • Comfortabele voorzetels
  • Comfortabele zetels
  • Moduleerbaarheid
  • Soepele en gewillige motor
  • Artificiële sound (Sport)
  • Comfort op 19-duimsvelgen
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Smalle zetels achteraan

Verwacht echter geen bom van een racemotor onder de motorkap van de Espace: het blok kreeg enkele wijzigingen, die resulteren in iets minder vermogen en een karakter dat nauwer aansluit bij dat van deze monovolume slash crossover.

Wat zit er dan precies onder de motorkap?

Dezelfde 1,8 liter grote viercilinder turbobenzine die ook zijn opwachting zal maken in de gloednieuwe Alpine A110. Alleen legt die andere specificaties voor dan de sportwagen: 225 in plaats van 252 pk en 300 in plaats van 320 Nm. Renault stelde de motor voor de Espace ook anders af: hij is minder hoogtoerig van karakter dan in de Alpine, en legt vooral de klemtoon aan koppel bij lage toerentallen.

Welke plaats neemt hij dan in het Espace-gamma in?

Die van de enige benzinemotor. Verwacht dus geen speciale “Sport”-versie: de 1.8 vervangt gewoon de 1.6 TCe van 200 pk. Het Espace-gamma bestaat dus nog steeds uit drie motoren: de 1.6 dCi met 130 en 160 pk, en deze 1.8 TCe met 225 pk. Opmerkelijk: tot voor kort was een 1.6 de grootste motor die je onder de kap van eender welke Renault kon krijgen.

Hoe doet de motor het?

Goed: hij reageert vlot en alert, in combinatie met de EDC-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling – de enige versnellingsbak waarmee deze 1.8 TCe 225 te combineren valt. Hij pikt gewillig op onderin de toeren en zijn enthousiasme deemstert wat weg richting rode zone. Je hoort zijn stem nauwelijks, tenzij je het MultiSense-systeem in Sport zet: dan zijn al zijn zintuigen alert, maar klinkt de motor ook artificieel opgepompt door de speakers. Een overbodig snufje op deze Espace. De prestaties tot slot: 0-100 km/u in 7,+6 seconden en een topsnelheid van 224 km/u.

Hoe rijdt hij?

Bijzonder aangenaam. Ons testexemplaar op de presentatie was uitgerust met het 4Control-systeem met adaptieve dempers en vierwielsturing. Dat voegt een aardig vleugje rijplezier toe, maar voor echte dynamiek staat het hoge gewicht van de Espace wat in de weg. Comfortabel blijft de Renault gelukkig zowat altijd. Tenzij je voor een grote velgmaat kiest, zoals de 19-duimers op ons testmodel. Die signaleren kleine oneffenheden zoals putjes en drempels af en toe hard door.

Is er verder nog iets veranderd?

Aan de buitenkant: niets. Tenzij je een echte Espace-specialist bent en de nieuwe titaniumgrijze koetswerkkleur opmerkt of de twee nieuwe velgen. Binnenin maakt de Renault voortaan aanspraak op geventileerde zetels, een nieuwe kleur voor het lederen interieur en nieuwe led-sfeerverlichting. Dat betekent dat de Espace nog steeds een royale en moduleerbare interieurruimte biedt aan zijn passagiers, met standaard vijf zitplaatsen – en voor volwassenen weliswaar net iets te smalle achterzetels – en optioneel zeven. De kofferruimte varieert als vijfzitter van 680 tot 2.101 liter.

Hoe zit het met de multimedia aan boord?

Die kreeg ook een lichte update: Renault belooft integratie in het R-Link 2-systeem van smartphone-apps en de introductie van Apple CarPlay. Bovendien lanceren de Fransen een eigen app waarmee je je Espace vanop afstand in het oog kunt houden.

En de veiligheid?

Die voorziet naar huidige normen het hoogst noodzakelijke: een adaptieve snelheidsregelaar, actieve noodremhulp, rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning,… Fileassistentie vinden we bijvoorbeeld niet meteen terug. Wel is er een uitgebreide parkeerassistent, die je de Espace helpt parallel, schuin of loodrecht te parkeren.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat het grootste deel van de Espaces die bij ons worden verkocht, vooral als fleetwagens worden verkocht. Daarom zijn bijna 9 op de 10 Espaces dieselmodellen, en zal deze 1.8 TCe 225 in België maar een fractie van de verkoop uitmaken. Tot slot nog een opmerkelijk detail: op aanvraag kan de Espace achteraan voorzien worden van twee “businessclass”-zetels in plaats van de drie standaardzetels. Die “Executive”-aanpassing heeft weliswaar een stevig prijskaartje (€ 30.500!) en lijkt dus alleen weggelegd voor Franse presidenten.

Hoeveel kost hij?

De vernieuwde Espace met 1.8 TCe van 225 pk krijgt een prijskaartje van € 40.400. Daarmee zit je in het uitrustingsniveau Intens, met standaard onder meer automatische klimaatregeling met twee zones, regensensor, parkeersensoren, led-koplampen, het R-Link 2-infotainmentsysteem, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, enzovoort. De Initiale Paris-versie kost € 46.850 en voegt daar nog een Bose-geluidsinstallatie, achteruitrijcamera, vierwielsturing met adaptieve dempers, klimaatregeling achteraan, een lederen interieur en verwarmde en gekoelde elektrische zetels met massagefunctie aan toe.

Besluit?

De Renault Espace 1.8 TCe 225 krijgt de motor van de Alpine A110, maar is geen sportversie geworden. Wel een soepele en gewillige benzinemotor die deze Fransman als gegoten staat. Omdat de Espace bij ons vooral als leasingwagen de toonzaal uit rijdt en hij een stevig prijskaartje heeft – met weliswaar volledige uitrusting – zal deze benzineversie een zeldzame verschijning zijn op onze wegen. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km