Testen

Renault Talisman Grandtour: inhoud, vooral achterin!

Vergeet de Laguna en de Latitude. Renault vervangt die twee modellen namelijk met de Talisman. Dat model moet vooral als break verleiden, onder de Grandtour-naam. En die onderwerpen wij hier aan een test.
  • Piette François
  • 13 mei 2016
  • Renault
2,1
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Hoog comfortniveau
  • Originele look
  • Rijkwaliteiten (4control, gestuurde ophanging)
  • Standaarduitrusting
  • Verleidelijk interieur
  • Edc-bak voor verbetering vatbaar (vooral tce 150)
  • Geen fileassistentie
  • Geen schakelpeddels (edc-bak)
  • Geen topmotor (diesel)
  • Ophanging (standaard)

De grote berlines van Renault hebben het een tijdje moeilijk gehad om door te breken op de markt. Een stabiele markt, die vooral bij ons wordt gedomineerd door de premiummerken. Maar om te verleiden heb je een break nodig. Ziehier dus de Grandtour, die zowel in de fleetsector als bij particulieren klanten wil kunnen verleiden. Renault verwacht ongeveer 70% breaks te verkopen en 30% berlines.

Zelfde formaat

De Talisman ziet er niet slecht uit. Zijn dynamische en gespierde design blijft overigens ook in deze Grandtour-versie bewaard. Wat afmetingen betreft, wijzigt er bijna niets: er komen 16 millimeter bij ten opzichte van de berline. De koffer kan daarentegen meer herbergen, met een volume van 572 dm³ dat kan worden uitgebreid tot 1.681 dm³. Renault heeft ook op de details gelet, met een elektrische kofferklep (die je met een voetbeweging onder de bumper kunt openen en sluiten) en een achterbank die kan worden neergeklapt via knoppen in de koffer.

Niet slecht, maar het kan beter

Een gouden medaille dus? Nee, want het volume verbreekt geen records in het segment (de Talisman moet ongeveer 40 dm³ toegeven op de Skoda Octavia Combi) en de neergeklapte achterbank vormt geen perfect vlakke laadvloer. De Grandtour biedt meer hoofdruimte voor de achterpassagiers. De ruimte achteraan is comfortabel, zonder overdreven genereus te zijn.

Uniek

Renault heeft een stevige reputatie op vlak van chassis en contact met de weg. Voor de Talisman bieden de Fransen dus heel wat mogelijkheden, waaronder adaptieve schokdemping en 4Control, het systeem voor vierwielsturing. Die items zijn echter niet standaard op alle modellen.

Motoren

Geen verrassing: de break neemt de motoren van de berline over, namelijk de dCi-diesels van 110, 130 en 160 pk. Alle motoren bieden de keuze tussen een manuele en een automatische zesversnellingsbak, behalve de krachtigste versie, die alleen met automaat te krijgen is. Qua benzinemotoren is de keuze beperkt tot de TCe’s van 150 en 200 pk. Zij zijn alleen gekoppeld aan een EDC-automaat met zeven versnellingen.

Uitrusting

In het interieur vinden we Renaults flamboyante verticale tablet terug. Het multimediasysteem ziet er indrukwekkend uit, maar werkt niet erg vloeiend of intuïtief. De uitrusting omvat ook een aantal veiligheidssnufjes (dodehoekwaarschuwing, stuurassistentie, noodremhulp, adaptieve snelheisregelaar,…) maar nog steeds geen fileassistent. Maar Renault werkt eraan!

Achter het stuur

We reden eerst met de TCe 150-versie. De motor is stil, maar mist wat adem om echt te overtuigen. De EDC7-bak plaatst zichzelf niet in de kijker door een gebrek aan reactiviteit. Ons testexemplaar, zonder gestuurde ophanging en 4Control, mist eveneens stijfheid op bochtige wegen door iets te zachte vering. Maar daar stopt het gelukkig niet, want de voortrein beschikt over genoeg snedigheid. In de stad of op de snelweg vindt de Talisman daar zijn adem terug. En het comfort en de geluiddemping blijven verzekerd, ook al waren er op ons testexemplaar enkele rolgeluiden merkbaar.

De dCi 160 heeft iets meer spirit, ook al is hij geen echte topdiesel. Met een cilinderinhoud van 1,6 liter geeft de motor alles wat hij heeft, maar dat is helaas niet helemaal genoeg om de krachtige 2.0 TDI’s van de concurrentie van antwoord te dienen. Het 4Control-chassis en de gestuurde schokdemping verzekeren in dit geval een betere controle van het koetswerk. Op die manier komt de Talisman onbetwist tot zijn recht, op bochtige wegen!

Prijs

De Talisman begint vanaf € 27.350 (Life-afwerking). De topversie “Initiale Paris” met dCi 160 kost € 41.600. Voor bedrijven lijkt de dCi 110 interessant, met een CO2-uitstoot van 98 g/km en een competitief leasingaanbod. Toch verkiezen we de dCi 130-motor, die zich meer op zijn gemak voelt.

Besluit

De Talisman beschikt zeker over voldoende geloofwaardigheid, zelfs vergeleken met de geslepen concurrentie. Zijn visuele originaliteit en rijkwaliteiten spelen zeker in zijn voordeel. De schone Franse blijft echter niet zonder gebreken, waaronder een te beperkt motoraanbod. De Grandtour-versie is misschien niet de ruimste uit het segment, maar is niet meer of minder dan het meest coherente model uit de top van het Renault-gamma.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km