Testen

Seat Ibiza: het feest gaat voort!

Hoewel hij stilaan de leeftijd van 35 nadert, krijgt de Seat Ibiza een bijzonder aantrekkelijke update om de jongere generaties te blijven verleiden. Aan boord van deze volledig vernieuwde Ibiza lijkt het feest niet op te houden. In Barcelona konden we zien of dat ook klopt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 mei 2017
  • None
Voor- en nadelen

      Met Seat gaat het goed, dank u. Tenminste: beter… Na acht lange, financieel moeilijke jaren sloot de Iberische tak van de Volkswagen-groep het jaar 2016 met winst af. Die ommekeer heeft het nog niet (helemaal) te danken aan de Ateca-SUV, die pas in de loop van dit jaar werd geleverd. Vorig jaar verkocht Seat echter nog nooit zoveel exemplaren van de Leon en Alhambra. Het Spaanse merk moet het dankzij het Ateca-effect in 2017 nog beter doen, maar ook dankzij de komst van de nieuwe generatie Ibiza en zijn SUV-afgeleide, de Arona. Bovendien komt er in 2018 nog een derde SUV bij, een “maxi-Ateca”.

      Nieuwe afmetingen

      Na bijna 35 jaar en vier generaties kon de Ibiza al meer dan 5,4 miljoen klanten verleiden. Het gaat dus om een belangrijk model voor Seat. De Volkswagen-groep gaf hem daarom de eer om het gloednieuwe MQB A0-platform in te wijden, dat ook dienst zal doen onder de volgende VW Polo en Audi A1, maar eveneens onder de kleine SUV’s VW T-Roc en Seat Arona. Een nieuwe strategie voor de Ibiza dus, die zich voordien meestal tevreden moest stellen met “gerecycleerde” technische oplossingen van de Polo. Dankzij het nieuwe platform krijgt de kleine Spanjaard ook nieuwe afmetingen: het geheel blijft binnen de grenzen van een stadswagen, maar de wielbasis en schouderbreedte namen met 9 centimeter toe.

      Royale ruimte

      Aan boord gaat de ruimte erop vooruit. Dat merk je vooral achteraan, waar voortaan twee volwassenen comfortabel plaats kunnen nemen. Zo neemt de beenruimte met 3,5 centimeter toe. De passagiers vooraan profiteren ook van de nieuwe afmetingen van de Ibiza, met 4,2 centimeter bredere zetels. De Ibiza blijft netjes binnen de grenzen van 4 meter, maar maakt tegelijk een voorbeeldig koffervolume vrij in dit segment: voortaan kan je 355 liter kwijt, 65 liter meer dan vroeger. De moduleerbaarheid blijft dan weer relatief beperkt, met een neerklapbare achterbank in 60/40-verhouding en een (bijna) vlakke laadvloer als je de dubbele kofferbodem in de hoge positie plaatst.

      Alleen als vijfdeurs

      Verwacht geen ST-variant van de Ibiza meer als je een (nog) ruimere koffer wil. De Arona zal de plaats van de break in het Seat-gamma overnemen. Liefhebbers van driedeursversies zal de Ibiza ook niet meer bedienen: een SC biedt Seat ook niet meer aan. Stilistisch heeft de Ibiza vooraan veel weg van de grotere Leon. Hij krijgt daarbij ook full-led-koplampen met kenmerkende driehoekige lichtoptiek. De achterkant is dan weer origineler.

      Schermen met het scherm

      Binnenin kun je op het dashboard niet om het touchscreen heen. Op de topversies is het 8” groot en is de connectiviteit up-to-date met MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay. Jongeren, nog steeds het doelpubliek van de Seat Ibiza, waren tijdens het marktonderzoek duidelijk: hun auto moet smartphonevriendelijk zijn. Daarom is er ook een laadmogelijkheid via inductie. De plastics die gebruikt werden om het dashboard aan te kleden, blijven dan weer hard. Daar liggen jongeren blijkbaar even weinig van wakker als van hun eerste Nokia… Het geheel ziet er echter aangenaam uit, met een textuur die zachtere plastics imiteert. Om het wat strenge interieur enigszins op te vrolijken, biedt Seat eveneens een gekleurde strook aan die overeenkomt met de koetswerkkleur. Vanaf 2018 zullen de traditionele tellers kunnen worden vervangen door digitale, zoals bij Audi en Volkswagen.

      Up-to-date

      De uitrusting van deze volledig vernieuwde Ibiza katapulteert hem in een ander universum. Naast de eerder vermelde full-led-koplampen en laadmogelijkheid via inductie beschikt hij onder meer over een automatische noodremhulp met voetgangerherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, sleutelloze toegang en sleutelloos starten, een achteruitrijcamera, diverse rijmodi (Normal, Eco en Sport) en een geluidsinstallatie van 300 watt en zeven speakers van Beatsaudio.

      Netjes en precies

      Het lichtere en 30% stijvere platform zet het weggedrag van deze Ibiza in de verf. De kleine Spanjaard vertoont een indrukwekkende stabiliteit en efficiëntie voor dit segment, terwijl hij een perfect comfortniveau bewaart. Maar zoals gewoonlijk bij de Volkswagen-groep mag de Ibiza dan wel efficiënt zijn, hij blijft relatief “braaf” en niet bijzonder levendig. De sportieve FR-uitvoering krijgt een 15 millimeter lagere ophanging en kan geschoeid worden met 18-duimsvelgen. De filtering van oneffenheden lijdt er natuurlijk wel onder. Wie het liever zachter wil, kan op de FR-versie als optie kiezen voor een gestuurde ophanging met twee modi.

      Driecilinder

      De Ibiza begint zijn nieuwe carrière voorlopig alleen met benzine-driecilinders. Instappen doe je met de atmosferische 1.0 MPI van 75 pk. Belangrijker is de turbogevoede versie van dit blok (TSI), met twee vermogensversies: 95 en 115 pk. De eerste is standaard gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, de tweede aan een zesbak. Die 115 pk-versie is ook de enige die bij ons wordt aangeboden met de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Onderweg weet de TSI van 95 pk te overtuigen, maar hij is wel aanwezig in het interieur. De 115 pk-versie is iets soepeler en minder luidruchtig.

      TDI en TGI

      Na de zomer vult Seat het gamma aan met de nieuwe 1.5 TSI van 150 pk die onlangs zijn debuut maakte in de Golf. Die motor moet de Spanjaard stevigere prestaties geven, ook al mist hij wat pit onderin de toeren. Seat transplanteert eveneens de 1.6 TDI onder de motorkap van de Ibiza. In België krijgen we alleen de versies met 80 en 95 pk. De 1.6 TDI 105 die op andere markten beschikbaar is, komt niet tot bij ons. Evenmin als de DSG7 op de 95 pk-versie om de manuele vijfbak te vervangen. De Ibiza kan tot slot ook rijden op aardgas met de TGI-versie op basis van de 1.0 TSI, die dan 90 pk produceert. De prijzen zijn nog niet officieel bekend, maar de instapversie (1.0 MPI Reference) zou minder dan € 14.000 kosten. De 1.0 TSI 95 Style heeft een prijskaartje van om en bij € 17.000. Reken tot slot op ongeveer € 21.000 voor een 1.0 TSI 115 met DSG in FR- of Xcellence-afwerking.

      Besluit

      De Seat Ibiza heeft zonder twijfel alle troeven in handen om zijn slag te slaan. Zijn vooruitgang is onmiskenbaar, zijn interieurruimte en koffervolume gaan erop vooruit, en zijn weggedrag is voorbeeldig. Je kunt hem de aanwezigheid van enkele harde plastics in het interieur verwijten, maar de toekomstige Volkswagen Polo moet zijn meerprijs ergens kunnen rechtvaardigen, toch?

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km