Volkswagen
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Geloof het of niet, maar Smart is intussen aan de vierde generatie van zijn elektrische stadswagentje toe. De productie van de eerste twee generaties bleef beperkt tot respectievelijk 100 en 2.000 exemplaren, en pas sinds de vorige generatie werd de productie opgedreven. Vandaar nummer vier, en de elektrische aandrijflijn verschijnt voortaan ook in de ForFour.
De klassieke verbrandingsmotor maakt plaats voor een 60 kW sterke elektromotor, die goed is voor 81 pk en 160 Nm. De elektromotor wordt op zijn beurt gevoed door een lithium-ionbatterij van 17,6 kWh. De batterij vind je terug tussen de assen om het zwaartepunt laag te houden, en is zo’n 20 kilogram lichter dan in de vorige versie.
Smart geeft een officieel rijbereik van 155 kilometer op voor deze ForFour. In de praktijk mag je eerder rekenen op een dikke 100 kilometer. Dat is uiteraard niet veel vergeleken met andere elektrische stadsauto’s zoals de BMW i3 of – die van hun Franse compagnon – de Renault Zoé, maar Smart becijferde dat een gemiddelde rit in Europa slechts 35 kilometer bedraagt. En aangezien de Smart sowieso al geen reisauto is voor het hele gezin, valt daar best iets voor te zeggen.
Aan een gewoon stopcontact duurt het ongeveer 6 uur voor de batterij 80% volgeladen is. Een specifieke wallbox halveert die tijd bijna: dan duurt het nog 3,5 uur. De Duitsers plannen later dit jaar een krachtigere lader, waardoor het mogelijk moet zijn om de batterij van de ForFour in 45 minuten tot 80% vol te laden.
In niet zo veel eigenlijk. Je krijgt uiteraard een specifieke teller op het dashboard voor de batterijweergave. Daarnaast is er nog een specifieke eco-modus, die de topsnelheid beperkt, de gasrespons doseert en meer energie recupereert wanneer je gas lost. De elektromotor neemt achterin de plaats in van de verbrandingsmotor, dus meer kofferruimte levert het helaas niet op.
Het andere opmerkelijke verschil met de gewone ForFour is dat het stuur niet alleen niet in de diepte verstelbaar is, maar ook niet in de hoogte. Volgens de Duitse ingenieurs komt dat de chauffeur in de tridion-veiligheidskooi ten goede bij een eventuele crash, maar het zorgt wel voor een minder comfortabele rijhouding.
De ForFour Electric Drive legt de sprint van 0 tot 100 km/u af in 11,7 seconden. Zijn topsnelheid werd begrensd op 130 km/u om het rijbereik te vrijwaren. In de praktijk schiet je vanuit stilstand dus gezwind uit de startblokken, maar kost het de Smart aan hogere snelheden iets meer moeite. Zijn langere wielbasis vergeleken met de ForTwo zorgt wel voor meer standvastigheid op de baan.
De grootste troeven zijn natuurlijk zijn belachelijk kleine draaicirkel – omdat er geen motor tussen de vooras zit kunnen de voorwielen in een grotere hoek draaien – en zijn levendige, achterwielaangedreven weggedrag. Je kunt het met de ForFour zeker niet te bont maken, maar je merkt wel meteen dat hij lichtvoetig op de wielen staat. Het enige minpunt? Zijn demping telefoneert korte oneffenheden nogal stevig door aan de passagiers.
De Smart ForFour Electric Drive staat bij ons in de catalogus vanaf € 23.571. Voor dat budget krijg je standaard onder meer een snelheidsregelaar en –begrenzer, een stereo met Bluetooth-verbinding en automatische klimaatregeling. In de optielijst vind je onder meer nog een navigatiesysteem, stuur- en zetelverwarming, en specifieke contrasterende koetswerkkleuren. Het Smart Brabus Tailor Made-programma is ook beschikbaar op deze Electric Drive. Op de batterij krijg je een garantie van 8 jaar of 100.000 kilometer.
Dat Smart nog meer toepassingsmogelijkheden voor zijn Electric Drive voorziet. Zo is er de Smart Control-app, die auto-informatie en –instellingen op je smartphone toont. Die krijg je drie jaar lang standaard, en moet je daarna vernieuwen. Daarnaast voorzien de Duitsers uiteraard opnieuw heel wat toepassingen voor autodelen.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.