Testen

Test Audi Q5 2.0 TDI Quattro: Vernieuwing in alle stilte

Het is er misschien niet aan te zien met lekenogen, maar Audi heeft zijn Q5 volledig vernieuwd: nieuw platform en nieuwe technologie. Is het de moeite waard geweest?
  • Piette François
  • 10 april 2017
  • Audi
3,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Comfort/geluiddemping
  • Veilig en efficiënt weggedrag
  • Voortreffelijke afwerking
  • Bescheiden esthetische evoluties
  • Gepeperde tarieven/dure opties
  • Gierige standaarduitrusting
  • Soms brutale S-Tronicversnellingsbak
We zijn het met u eens dat de uiterlijke evoluties niet meteen opvallen. Audi had er belang bij om vooral voorzichtig te zijn met het design, aangezien het vorige model als zoete broodjes heeft verkocht: 1,6 miljoen exemplaren op 8 productiejaren tijd! Maar als we goed kijken, zijn de veranderingen toch talrijker dan het lijkt: de Q5 is iets langer (4,66 meter) en een vleugje hoger (1,66 meter). We verwijzen ook naar het bredere radiatorrooster, de koplampen met led- of Matrixtechnologie, de meer gedetailleerde achterlichten en, in het algemeen, de iets strakkere lijnen. Niets nieuws? Integendeel! Dat alles maakt natuurlijk geen nieuwe auto, zal u ons zeggen. En toch… De Q5 neemt namelijk het platform MLBevo over van de Volkswagen-groep, dat dienstdoet onder de Audi’s A4 en Q7 en onder de Bentley Bentayga, en dat ook zal worden gebruikt voor de toekomstige VW Touareg, Porsche Cayenne en… Lamborghini’s SUV Urus! Jawel, al die modellen! Dankzij deze nieuwe structuur is de nieuwe Q5 lichter (tot 90 kilo) terwijl hij toch ruimer is. Levensruimte In het interieur is het ruimteaanbod erg correct, maar de evoluties in vergelijking met de vorige generatie springen niet in het oog, of in de knieën, als u begrijpt wat we bedoelen. De achterpassagiers kunnen echter wel hun zitbank verschuiven en de rugleuning ervan verstellen, met een rechtstreekse impact op het koffervolume: van 550 tot 610 liter. De aankleding is wel fors veranderd: de Q5 treedt eindelijk het derde millennium binnen met een digitaal instrumentenbord (als optie…) en een infotainmentscherm dat bovenop het dashboard is geplaatst zoals een tablet. Naar Audi-traditie is de afwerking absoluut subliem. Motor Onze testauto had onder de motorkap de 2.0 TDI met 190 pk in combinatie met Quattro-vierwielaandrijving en een S-Tronicversnellingsbak. Weet dat hij ook in twee bravere versies bestaat, van 136 tot 163 pk, en dat de Q5 ook kan worden verkregen met een manuele versnellingsbak en met voorwielaandrijving. Bij het gebruik verbluft de motor in de eerste plaats door zijn stilte. Die discretie betekent niet dat hij niets van reserves heeft, want hij ontwikkelt een respectabel koppel van 400 Nm! Met een dergelijke bewapening levert hij heel eerlijke prestaties (7,9 seconden voor de 0 naar 100 km/h), waarmee hij het dagelijkse verkeer gemakkelijk kan voorblijven. De S-Tronic is op alle momenten alert en schakelt zeer snel. Misschien wel iets te, want wegrijden verloopt soms wat te bruusk. Dat mag nog iets beter… Rijgedrag Geen twijfel mogelijk, Audi heeft zijn werk goed gedaan. Wanneer hij is uitgerust met de luchtveren heeft de Q5 de kwaliteiten van een koning van het asfalt: hij slikt alle wegoneffenheden en garandeert tegelijk een mooie rijefficiëntie. De Q5 is stabiel en efficiënt, maar kan zich ook agiel tonen of zelfs speels, als de bestuurder hem bruuskeert. Knap werk! Ook op comfortvlak valt hem zo goed als niets te verwijten: de filtering is van een hoog niveau, de stoelen zijn uitstekend, de geluiddemping is perfect en de rijhouding foutloos. Uitrusting Dit nieuwe model heeft uiteraard recht op al de nieuwste technologische snufjes en rijhulpsystemen. Voor die eerste categorie biedt hij vanzelfsprekend een verbinding met Apple CarPlay en Android Auto, naast een WiFi-hotspot. Alles laat zich bedienen via stem, een aanraakvlak en een draai-drukknop. Zoals elke goede Audi van de jongste generatie voorziet de Q5 ook een adaptieve snelheidsregelaar, een file-assistent, een waarschuwing voor dwarsverkeer bij achteruitrijden, een vermoeidheidsdetectie en voorspellende hulpsystemen die aanraden om gas te lossen bij het naderen van een rond punt, een lagere snelheidsbeperking of zelfs een bocht. Kortom, het zelfstandige rijden is niet zo veraf meer, temeer omdat hij zich uiteraard ook helemaal alleen kan parkeren! Maar de bestuurder moet wel aan boord blijven… Op praktisch vlak ten slotte verwijzen we ook naar de kofferklep die helemaal alleen kan openen met een beweging van uw voet onder de achterbumper, in combinatie met de luchtveren die de auto kunnen laten zakken om de laaddrempel te verlagen! Budget Na het lezen van het vorige hoofdstuk bent u ongetwijfeld gecharmeerd door dit nieuwe model. Maar vergeet niet dat Duitse constructeurs zelden vrijgevig zijn… De standaarduitrusting van dit nieuwe model verplicht u namelijk om bij de opties te gaan kijken. Dat betekent dat de rekening de pan uit swingt, want deze extra’s worden niet bepaald cadeau gedaan. Beschouw de prijs van 48.350 euro van onze 2.0 TDI Quattro S-Tronic dus als een vertrekpunt. Ter info: er is al een Q5 2.0 TDI (136/150 pk, manuele versnellingsbak, voorwielaandrijving) voor 40.300 euro. Aan de pomp heeft de Q5 met ons iets minder dan 7 l/100 km verstookt, bij normaal gebruik op open wegen en snelwegen. Dat laten zakken tot 6 l/100 km vergt erg veel toewijding van de bestuurder en een hele mand verse eieren onder het rechterpedaal! Conclusie Audi rommelt uiteraard niet met een winnende formule, maar het past ze wel aan de smaak van de dag aan om de Q5 weer op peil te brengen. Zonder dat hij sterk is aangepakt, is de Q5 volledig vernieuwd en werpt hij zich op als een nieuwe maatstaf in het segment. Maar dat doet hij helaas niet zonder een gat in uw bankrekening te slagen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km