Testen

Honda Jazz: Onterecht onbekend

De Honda Jazz leidt al heel zijn hele leven een relatief onbekend bestaan in ons land. En dat doet deze wagen beslist oneer aan. Hoog tijd voor een grondige kennismaking met de derde generatie van de Honda Jazz.

  • Piette François
  • 27 juli 2015
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Onderhoudend rijgedrag
  • Riante koffer / goed doordacht en moduleerbaar
  • Sensationele hoeveelheid binnenruimte
  • Volledige uitrusting, ook in standaardversie
  • Geen diesel
  • Irritante cvt-bak bij accelereren
  • Optiebeleid
  • Uitrustingspolitiek
  • Weinig koppel in lage toeren

Hij verscheen in 2001 voor het eerst op de openbare weg en hij was onmiddellijk een groot succes… ver buiten de Europese grenzen. In 2002 was het immers de Jazz die de Toyota Corolla van de eerste plaats verdreef in de tabel van meest verkochte nieuwe wagens in Japan. Vandaag zijn er 5,5 miljoen exemplaren van verkocht en dient de derde generatie zich aan. Die heeft duidelijk een missie en gebruikt daarvoor hetzelfde, maar iets verfijnde recept.


’t Zit vanbinnen

De nieuwe Honda Jazz werd tien centimeter langer waarvan er vier naar de bumper gaan vanwege veiligheidsredenen, maar de Japanner blijft verbazend compact. Hij meet net geen vier meter lang (3,995 meter om precies te zijn). Maar de echte prioriteit van de Honda is de binnenruimte. De fabrikant wil binnenin zoveel als mogelijk ruimte creëren, zelfs in die mate dat het claimt dat de passagiers achteraan evenveel plaats hebben als bij een Mercedes S-Klasse. Als statement kan dat tellen.


Bewijzen!

Om dat statement meteen te testen, nemen we onmiddellijk achteraan plaats. Honda claimt dat ze de ruimte achteraan nog hebben weten te vergroten en het ziet er naar uit dat ze niet hebben gelogen. Toegegeven, het interieur heeft niet hetzelfde elan als een premium cruiser, maar de ruimte die de passagiers hebben, is ronduit verbluffend. Zelfs ondergetekende, bijna 1m90 lang, voelde zich prima in de achterste zetels, met meer dan voldoende ruimte aan het hoofd en aan de benen. Honda past wel een klein trucje toe, ze beperken de regeling in de lengte van de voorste zetels, maar dat doet weinig af aan de ruimte waarvan je achteraan kunt genieten.


Magie op de achterbank

De Honda Jazz lijkt aan de binnenkant zoveel groter dan zijn eigenlijke afmetingen. Net zoals de HR-V van vorige week kroont Honda zich hier weer koning van de binnenruimte. In de koffer kun je al recente aankopen kwijt, want met zijn inhoud van 354 liter kun je al eens een stevig aan het shoppen gaan. De limiet van je bankkaart zal sneller bereikt zijn dan die van de inhoud van de koffer. En als er toch plaatsgebrek dreigt, kun je nog steeds de achterste zetels wegvouwen. Magie op de achterbank krijgt zo opeens een heel andere betekenis.

Je kan de zetels dichtplooien, opvouwen als een portefeuille en je kan een vlakke vloer creëren waar je op kan liggen. Kortom, je maakt achteraan de plaats die nodig hebt op dat moment, hetzij voor een snelle verhuis, voor een uitgebreid dagje winkelen, bagage voor op reis… De Jazz ontplooit zich op commando. Zijn er dan alleen maar goede kwaliteiten aan de binnenkant te noteren? Neen, er zijn toch nog enkele plastic onderdelen die te hol klinken.

Naast zijn ingenieuze binnenruimte kan de Jazz ook nog uitpakken met onder andere Honda Connect (een multimediasysteem op Android, inclusief wifi-verbinding), een mooie lijst van veiligheidswaarschuwingen (inclusief een systeem dat waarschuwt wanneer je van je baanvak dreigt af te wijken, intelligente cruise control die de snelheid kan afstemmen op de verkeersborden die het leest,…) en voldoende comfort met onder meer airco, ook voor het instapmodel.


Motoren

Onder de motorkap heeft Honda grote kuis gehouden. Het ging nogal drastisch te werk want het biedt momenteel maar een motor aan: de 1.3 i-VTEC. Dat is een nieuwe benzinemotor die 102 pk ontwikkelt en 123 Nm koppel aan 5.000 tr/min. Dit blok maakt in de lage toerentallen gebruik van een Atkinson cyclus wat in theorie voor een lager verbruik moet zorgen en vermogen in hogere toerentallen. Honda combineert de motor met een manuele zesversnellingsbak. In ruil voor 1.300 euro kun je opteren voor een automatische versnellingsbak (type CVT).


Op de weg

De voornaamste kwaliteit van de Jazz is dan wel zijn goed doordachte interieur, maar dat wil niet zeggen dat hij het op de weg laat afweten. Toegegeven, de CVT wordt vervelend wanneer we de stedelijke omgeving verlaten en wanneer we onze rechtervoet aan het werk zetten, merken we snel dat de Japanner in de lage toerentallen de nodige kracht mist. Maar daarnaast hebben we ons prima geamuseerd met de Jazz die een dynamischer rijwielgedeelte heeft dan we durfden te denken. Hij stuurt precies en de vering is uiterst efficiënt. De manuele zesversnellingsbak is trouw aan de stijl van het huis en daar valt dus niets op af te dingen.


Prijzen

De basisprijs van 15.900 euro lijkt hoog, maar verdient toch de nodige context. Vanaf het instapmodel (Trend) is deze kleine Jazz al uitgerust met airco, Bluetooth connectiviteit en een klein, 5 inch touch screen. Het topmodel, de Elegance, is dan ook echt volledig uitgerust (automatische airco, bediening aan het stuur…) maar kost al wel 18.450 euro. De CVT-bak is voor alle modellen optioneel verkrijgbaar voor een meerprijs van 1.300 euro. Jammer is wel dat je verder de Jazz niet op maat kunt aankleden, vanwege een quasi onbestaande optielijst. Iets wat we wel vaker bij Japanse wagens terug zien.


Conclusie

Zijn instapprijs en zijn beperkte motoraanbod kan potentiële klanten afschrikken maar dat neemt niet weg dat de Jazz een formidabele stadswagen is, gezegend met een gigantisch interieur en slimme oplossingen. Hij is zonder twijfel een van de meeste handige en functionele wagens uit zijn segmenten. Het overwegen waard!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km