Testen

Onverwacht charmant

Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota. Een prestigemerk. Maar in tegenstelling tot Lexus, ziet Infiniti het heel wat sportiever. Bij deze coupé wordt dat nog eens extra in de verf gezet. Infiniti wil de potentiële klant overtuigen met styling, afwerking en imago, en dat aan een scherpe prijs. Met bovendien een uitstekende dienst na verkoop.
  • Piette François
  • 20 oktober 2009
  • Infiniti
Voor- en nadelen
  • Homogeen rijgedrag
  • Scherpe prijs
  • Soepele en krachtige motor
  • Uitgebreide uitrusting
  • Uitstekende service
  • Brutale koppeling
  • Geen diesel of kleine benzinemotor
  • Kleine koffer
  • Kleine kofferruimte
  • Ruimte achteraan
  • Slechts twee concessiehouders

Agressief

Het design van deze coupé is erg geslaagd. De vloeiende lijnen en knappe trekken koppelen sportieve uitstraling aan goede smaak. Achteraan oogt het koetswerk wat neutraal en weinig origineel. De Infiniti G37 heeft niet de priemende blik van een Audi A5 of het evenwichtige uiterlijk van een BMW 3-reeks. Hij heeft een eigen karakter en is heel wat exclusiever.

Welkom aan boord

Het interieur van onze testwagen was met leder bekleed. Toch leek de afwerking minder geslaagd dan bij andere modellen van deze constructeur. Dankzij de uitstekende ergonomie voel je je echter perfect op je plaats. De bediening van de versnellingsbak, de airco en de radio liggen meteen goed in de hand. In de topafwerking heeft de bestuurdersstoel 14 verstelmogelijkheden. In lagere uitvoeringen acht of tien . Met wat geduld vind je dus de perfecte zitpositie. De achterpassagiers worden minder verwend. Door de vallende daklijn blijft er maar weinig hoofdruimte over. Het volume van de bagageruimte is belachelijk klein. Voor een GT met 4 zitplaatsen is dat erg jammer.

Romig

De 3,7-liter V6-motor is afgeleid van de motor uit de Nissan 370Z. Bij 7.000 omwentelingen per minuut ontwikkelt hij 320 pk en vanaf 5.200 omwentelingen per minuut produceert hij 360 Nm koppel. Deze cijfers doen vermoeden dat we hier met een erg ‘puntige’ motor te maken hebben. Hij is nochtans voorzien van een variabele timing van de inlaat die voor een betere vulling zorgt bij lage toeren.
Van bij de eerste omwentelingen stoot de V6-motor een sympathiek gebrom uit. Hij klinkt gedempt, geraffineerd en erg aangenaam. Het is zelfs jammer dat je hem niet duidelijker hoort. Onder de kap van de SUV (Sports Utility Vehicle) van het merk hoor je hem veel duidelijker. Onder 4.000 omwentelingen per minuut is hij zacht en romig, maar daarboven klinkt hij hees en laat hij geen twijfel bestaan over zijn potentieel. De motor klimt dan bliksemsnel tot het maximale toerental van 7.500 omwentelingen per minuut. Dit knap staaltje techniek wordt schitterend bijgestaan door de manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. Die is vrij radicaal en laat zich met korte en precieze slagen bedienen. De koppeling is eerder brutaal en past niet helemaal bij het comfortabele karakter van deze GT. Je kunt dus maar beter kiezen voor de automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. Die reageert alert maar zacht en past perfect bij het zachtere karakter van de G37.

Homogeen

Zoals het een goede GT betaamt, is de demping erg goed verzorgd. De auto heeft een ongelooflijk evenwichtig rijgedrag. Bovendien stuurt hij erg makkelijk en biedt hij zijn bestuurder alle mogelijkheden om het potentieel van de auto te ontdekken. Zijn favoriete speelterrein? Kleine en bochtige weggetjes. Het onderstel met vier sturende wielen van de S-versie zou nog wat meer pit toevoegen. De directe stuurinrichting, het schitterende onderstel en de perfecte demping maken duidelijk dat Infiniti tot het uiterste is gegaan. Uitstekend werk.

Complete dienst na verkoop

Infiniti heeft slechts twee verdelers: een in Brussel en een in Antwerpen. De garantie van drie jaar of 100.000 km verplicht je om de auto in een van beide centers te laten onderhouden. Maar wie de verre verplaatsingen niet ziet zitten, kan op beide oren slapen. De eerste drie jaren komt de dealer de auto bij je thuis oppikken en brengt hij tegelijkertijd een andere Infiniti mee als vervangwagen.

Prijs

Het beste nieuws is echter de lage prijs. De basisprijs van de Infiniti G37 met manuele versnellingsbak bedraagt 42.700 euro. Hiermee doet hij de concurrentie pijn. Zeker als je ook de uitrusting in rekening brengt. Zo is er de in acht richtingen verstelbare bestuurdersstoel, 18-duimsvelgen, een elektrisch openend dak, regen- en lichtsensoren en een multifunctioneel lederen stuur. Voeg daar nog parkeersensoren, bi-xenon verlichting, een automatische airco met twee gescheiden zones, een handsfreekit, cruise control, een kleurenscherm van zeven duim en nog meer van dat leuks aan toe. De uitrusting van de basisversie is zelfs al erg compleet. Voor een lederen bekleding moet je voor een hogere uitrusting kiezen. De stoel is dan nog nauwkeuriger te regelen en heeft ook een geheugenfunctie.
Het verbruik is vrij hoog. Je daalt met moeite onder 10 l/100 km en in de praktijk zal het verbruik eerder rond 12 l/100 km liggen. Met een zware rechtervoet zit je makkelijk boven 15 l/100 km.

Conclusie

De Infiniti G37 heeft zijn entree op de Europese markt niet gemist. De constructeur levert het bewijs van zijn kunnen en zet een erg knappe auto neer. De G37 is erg goed afgewerkt en de service scheert de hoogste toppen. Bovendien brengt zijn erg gunstige prijs de Duitse concurrentie in nauwe schoentjes. Bij dit soort coupé verwacht je geen diesel of economische viercilinder. Een verkoopshit zal de G37 niet worden. Het is eerder de bedoeling om met deze wagen te tonen wat de Japanse constructeur in zijn mars heeft. Neem het van ons aan: die Japanners kunnen wel wat.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Infiniti.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km