Testen

Goede bedoelingen

Infiniti, een nog relatief onbekend merk in België, werd iets meer dan twintig jaar geleden geboren in de Verenigde Staten omdat Nissan een premiummerk wilde creëren. Het gamma werd in Europa eerst parallel ingevoerd, maar is nu ook via officiële weg verkrijgbaar en bestaat uit de G, M, EX en FX.
  • Wouters Bruno
  • 14 juni 2011
  • Infiniti
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Originele stijl
  • Prestaties
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Waardig alternatief
  • Gebrek aan imago
  • Versnellingsbak verbeterbaar

In Europa zet je geen voet aan de grond zonder dieselmotor. Wij kozen dus voor de M, het nieuwste model van het merk, en meer bepaald de M30d GT Premium aangedreven door de drieliter V6 diesel die al bekend is van bij Renault maar aangepast werd door Infiniti. Met 236 pk en 550 Nm koppel hoeft de M niet te blozen naast de concurrentie, ook niet qua uitrusting of technologie. De motor, geplaatst achter de vooras voor een betere gewichtsverdeling, brengt zijn vermogen over op de achterwielen via een automatische zeventrapstransmissie.

Infiniti maakt ook het verschil met een standaarduitrusting die de Duitse concurrenten en hun eindeloze  optielijsten in de touwen gooit. De M beschikt over talloze rijhulpsystemen en systemen die aanrijdingen voorkomen, zoals een dodehoekdetector, een systeem dat je op de juiste rijstrook houdt of een intelligente remhulp die een veiligheidsafstand tot de voorligger bewaart.

Eens iets anders dan de Duitsers

De M is uitstekend uitgerust. Navigatie met aanraakscherm, Forest Air-klimaatregeling, een Bose-audiosysteem met zestien boxen, lederen bekleding, elektrische zetels met verwarming en ventilatie, een achteruitrijcamera, een open dak, een actieve snelheidsregelaar, bandendrukcontrole, antiverblindingsspiegels, sleutelloze toegang, Bluetooth, actieve hoofdsteunen, licht- en regensensoren en we vergeten ongetwijfeld nog veel. Met gelijke uitrusting is de Infiniti echt een koopje.

Hij werd ontworpen voor Europa, maar heeft niet het imago van de gevestigde waarden. Infiniti maakt het verschil met vloeiende en krachtige lijnen, een uitgesproken persoonlijkheid die zich gemakkelijk onderscheidt. De deur geeft toegang tot een warm en luxueus afgewerkt interieur, helemaal anders dan de Duitse ernst. Alle rondingen zijn verrassend en uitnodigend. 

Warmte

De console met zijn geavanceerde bovenkant is opmerkelijk ergonomisch: de elleboog op de armsteun, de pols die op de pook rust, de vingers die langs de perfect geplaatste knoppen onder de centrale  verluchtingsroosters glijden. De uitstekende afwerking kunnen we niets verwijten en de materialen ogen kwaliteitsvol. We betreuren de keuze voor het grafietkleurige leder, minder gedurfd dan de geslaagde en innovatieve stijl van de boordplank en de andere materialen in het interieur. Globaal is het plaatje geslaagd en overtreft Infiniti zijn concurrenten. Lexus mag een voorbeeld nemen aan de originaliteit, zeker in het interieur.

Minpunten

Een eerste teleurstelling als we de motor starten: het geluid in koude toestand dringt sterker door dan gehoopt. Dramatisch is het niet, het verbetert zodra de motor op temperatuur is, maar we hadden beter verwacht. Zeker omdat de geluiddemping goed verzorgd werd, net als de Bose-installatie die het geluid actief regelt. 

Nog een punt van kritiek is de automaat, die niet het uitstekende niveau van BMW haalt bijvoorbeeld. Hij komt een beetje aarzelend op gang, waardoor de M in de eerste meters nooit flitsend uit de startblokken schiet. Het beheer van de bak moet verbeterd worden, want bij lage toeren in fileverkeer wordt het storend. De automaat zet aan tot een rustige, ontspannen rijstijl, welke rijmodus je ook kiest (Sneeuw, Eco, Standaard of Sport). Het onderstel is vrij zacht afgesteld, met een goed evenwicht tussen doeltreffendheid en comfort. Het onderstel is niet specifiek instelbaar, maar dat is niet erg want het comfort haalt een zeer aangenaam niveau, zonder dat je hiervoor de prijs betaalt op het vlak van het weggedrag. Dat blijft uitstekend.

Een plaats vinden

Hoewel we in de eerste meters een zekere soepelheid misten, presteert de motor heel goed, wat uiteraard navenante remmen vereist. Ook op dat vlak geeft deze Infiniti grote voldoening, hij vertraagt direct en is  gemakkelijk te doseren. 

De komst van de Infiniti M zal de markt zeker niet verstoren of de gevestigde orde omver werpen, maar toch is hij het overwegen waard. Behalve de originele stijl, vooral in het interieur, de bouwkwaliteit en de vrijgevige uitrusting, heeft hij uitstekende dynamische kwaliteiten en een exclusieve service. Je hoeft je auto niet binnen te brengen voor onderhoud, Infiniti komt zelf naar jouw werk of thuis, geeft je een Infiniti-vervangwagen, voert het onderhoud uit en brengt de auto terug. Alleen het (gebrek aan) imago kan Infiniti parten spelen. Voorts kan de M zich prima meten met de concurrenten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Infiniti.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km