Testen

Jeep Grand Cherokee V6 TD 190: the big chief!

Neen, je wil absoluut niet gezien worden in een van die grote Europese SUV’s: geen Range Rover, geen VW Touareg en al helemaal niet in een BMW X5. Je zoekt iets minder ‘ordinair’. Kijk, dan zal deze wagen je zeker interesseren… We stellen je voor: de ‘low power’ versie van de Jeep Grand Cherokee, met een V6 diesel van 190 pk.

  • Piette François
  • 24 november 2015
  • Jeep
2,0
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename automatische versnellingsbak
  • Moderne uitstraling / aparte stijl
  • Rijgedrag offroad
  • Zéér volledige uitrusting (summit)
  • V6 is wat zwakjes en rudimentair in gebruik
  • Verbruik
  • Volume en drempel koffer
  • Wazig rijgedrag op de weg

Dit heeft veel weg van een modern western: geboren uit de samenwerking tussen Jeep en Fiat, komt deze Grand Cherokee over als een gigantische SUV, met erg Amerikaanse looks waaronder Europese technologie schuilgaat. Het is duidelijk geen doordeweekse SUV en hij schrikt er niet voor terug om zijn eigen invulling aan dit segment te geven.

Niet gigantisch
Vergeleken met een mastodont als de Audi Q7 valt deze Amerikaan eerder klein uit. Hij is slechts 4,82 m lang en 1,76 m hoog. Geen gigantisch grote wagen dus, maar dat wil niet zeggen dat het ‘m aan karakter zou ontbreken. In tegendeel, zijn koetswerk doet zijn hoekige roots alle eer aan.

V6 diesel
Onder de motorkap kan de Grand Cherokee uitpakken met een 3.0 V6 diesel die verkrijgbaar is in twee versies: eentje met 190 en eentje met 250 pk. We hebben de eerste van de twee getest die naast zijn aardig gevulde paardenstal ook 440 Nm koppel produceert. Bij beide motoren is ook vierwielaandrijving en een automatische achtversnellingsbak van de partij en dat is best goed nieuws.

Luxe, we willen luxe!
Onze testwagen was uitgerust met de luxe-Summit afwerking. Die kleedt het volledige interieur aan met leder, gaande van het dashboard tot de zetels. Toch krijgen we niet hetzelfde premium gevoel als we bij een Duitse concurrent ervaren… De afwerking is desalniettemin goed en mooi, maar we raden aan om voor de inleg met hout te kiezen.

Rijden
Bij de start heeft de V6 niet het zachte timbre zoals we dat bij zijn concurrenten ervaren. Hij is wat ruwer en mist ook die extra reserve door zijn paardenstal van 190 stuks. Deze Grand Cherokee heeft wel een V6 maar dat wil niet zeggen dat er veel vermogen op overschot is. Om concurrentieel uit de hoek te komen, moet hij regelmatig uit zijn reserves putten en dat is, zelfs met deze zescilinder, niet even aangenaam omdat dat gepaard gaat met het nodige lawaai. Op zijn technische fiche staat dat hij 440 Nm levert, maar de concurrentie gaat ondertussen al vlot richting 550 Nm.

Vermijd sport
Zijn Europese concurrenten kunnen nog eenvoudig de schijn hoog houden dat ze ook sportief uit de hoek kunnen komen, maar deze Grand Cherokee moet op dat moment toch snel de handdoek in de ring gooien. Ondanks een erg goede en soepel bediende versnellingsbak is de V6 te kortademig en is het rijgedrag niet berekend op deze rijstijl. Het sturen is te vaag en de bewegingen van het koetswerk herinneren je er al snel aan dat je een dynamische rijstijl beter kunt vervangen door eentje met “cool”.

Comfortabel?
Bij een meer ontspannen tempo onthult de Grand Cherokee pas echt zijn ware aard. Op vlak van geluiddemping en vering heeft hij nog een fikse achterstand in te halen ten opzichte van de Duitse SUV’s, maar je gaat onmiddellijk de kwaliteit van de stereo en de airco waarderen. En dat is zo typerend voor een echte Amerikaan, al is de ergonomie van het multimediasysteem jammer genoeg berekend vanuit een Italiaans standpunt. Zorg er ook voor dat je niet teveel bagage wil meenemen, want de koffer is niet zo groot als je zou vermoeden. De hoge drempel heeft bovendien ook een kleine verhoging…

Het is een Jeep!
Maar buiten de platgetreden paden richt hij zijn hoofd fier op en toont zich een ware meester van het terrein. Via een knop kun je de modus selecteren waarin de wagen zich bevindt (sneeuw, modder, stenen…) zodat de voor- en achtertrein en de elektronische sturing navenant worden aangepast. Op dat moment is er niemand meer die nog veel zin heeft om met ‘m te lachen. Een meester van het terrein dus, al hadden we graag iets meer kracht aan lage toeren gehad om te vermijden dat de motor te snel in toeren klimt. Een klein detail die niets afdoet aan zijn knappe offroad prestaties.

Prijs
Tegenover zijn concurrenten biedt de Grand Cherokee een interessante prijs/kwaliteit-verhouding aan. Hij is beschikbaar vanaf 51.100 euro en komt in vier verschillende versies. De Summit-afwerking is, zoals zijn naam al laat vermoeden, de top van het gamma en kost 68.000 euro voor een 190 pk motor en 71.600 euro voor de motor met 250 pk. Dat blijft een stevig budget, toegegeven…

Met een gemiddeld verbruik van 10 l/100 km is de V6 diesel ook niet bepaald een schoolvoorbeeld van zuinigheid. De Audi Q7 3.0 TDI met 272 pk heeft bijvoorbeeld 20% minder brandstof nodig.

Uitrusting
Zonder het hele technologische arsenaal van de Duitse concurrenten aan te bieden, kan de Grand Cherokee wel uitpakken met een aardig gevulde lijst met interessante uitrustingsmogelijkheden: een stereo van 825 Watt, volledig lederen interieur, elektrisch bediende koffer, panoramisch dak dat je kan openen, adaptieve cruise control, automatisch remsysteem, waarschuwing als je van je rijvak dreigt af te wijken…

Conclusie
In vergelijking met een concurrentie die onlangs helemaal werd vernieuwd, torst deze Grand Cherokee (gelanceerd in 2011) het gewicht van die jaren met zich mee. Daardoor zijn we ondertussen al gewend geraakt aan sportievere, comfortabelere en meer technologisch uitgeruste SUV’s. Maar hij blijft een erg interessante wagen, vooral door zijn eigengereide stijl en zijn offroad rijcapaciteiten. Ondanks zijn deels Italiaanse technologie heb je achter het stuur van de Grand Cherokee nog steeds meer zin om je cowboylaarzen aan te trekken in plaats van mocassins. En laat dat nu net de charme van ‘m zijn…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km