Testen

Mag het wat kleiner?

Elke week steekt er wel ergens een nieuwe compacte SUV de kop op. Deze hype laat je toe om ‘anders’ te rijden zonder dat je versleten wordt voor een grote milieuverontreiniger zoals bij de grote 4x4’s. Jeep, de vader van alle terreinwagens, wil ook zijn duit in het zakje doen. Om nog beter gewapend te zijn tegen de overwegend Koreaanse concurrentie, werd de Patriot opgefrist.
  • Piette François
  • 23 maart 2010
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Alle terreincapaciteiten
  • Atypische look
  • Comfort van de ophanging
  • Functioneel
  • Verbazend zuinig
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Afwerkingsdetails
  • Geen automaat
  • Gladde zetels
  • Lawaaierige motor bij belasting
  • Plomp rijgedrag

Aanpassingen

Uitzonderlijk starten we onze presentatie met het interieur. De Amerikanen zijn altijd al dol geweest op grote auto’s die uit de ban springen, maar het interieur wordt vaak verwaarloosd. De vroegere Patriot was in hetzelfde bedje ziek, met hard en onaangenaam aanvoelend plastic.
Dat is nu verleden tijd. De zachte materialen van Volkswagen moet je nog niet verwachten, maar de kwaliteit is er merkelijk op vooruit gegaan. De centrale console en de deurbekleding zijn helemaal nieuw terwijl het lelijke vinyl in de koffer plaats maakt voor een net tapijt.

Stiller, alstublieft!

Jeep isoleerde het motorcompartiment beter. Je waant je niet langer in een landbouwvoertuig en trillingen worden beter onder controle gehouden. Ook de uitlaat werd in die zin aangepast en klinkt nu veel gedempter. Verder dringen de geluiden minder binnen in het interieur dankzij extra vloerisolatie.

Stoer en stevig

Blijkbaar houdt men bij Jeep niet van rondingen. De scherpe lijnen van de Patriot kenmerken een robuust en krachtig uiterlijk. Terwijl de concurrentie vooral dynamisme wil uitstralen, heeft de Patriot geen sportieve ambities. Dit is in de eerste plaats een echte terreinwagen. Gelukkig kunnen de ronde koplampen het geheel toch nog wat verzachten, maar finesse moet je in het ontwerp van deze Jeep niet zoeken. En net dat brute kantje vinden wij zo leuk.

Oude bekende onder de kap

Als je het contact omdraait, weet je meteen welk vlees je in de kuip hebt: dit is een diesel. We herkennen hem ondertussen uit de duizenden, de ouwe getrouwe Volkswagen TDI met pompinjectoren. Gelukkig is hij bij de koudstart wat stiller geworden dan vroeger. Onderweg wordt het geronk goed onderdrukt, maar is het nog altijd hoorbaar. Om fiscale redenen werd het vermogen van de tweeliter diesel tot 136 pk beperkt. De manuele zesbak schakelt gemakkelijk en precies en is goed gespreid, maar jammer genoeg staat er geen automaat ter beschikking.

Op weg

Hoewel de motor erg soepel is, reageert hij pas echt vlot boven 2.000 toeren. Hij is erg bereidwillig maar een gewicht van 1,5 ton helpt uiteraard niet. In 11 seconden accelereert de Patriot van 0 naar 100 km/u, wat een correcte waarde is om met het moderne verkeer mee te kunnen. Een burnout aan het rode licht kun je echter vergeten. De Patriot is een voorwielaandrijver, maar zodra die voorwielen doorslippen gaat een deel van het vermogen naar de achterwielen en gedraagt de auto zich als een 4x4. Dat is een troef, want veel van zijn rivalen zijn zuivere voorwielaandrijvers.

Off-road is de Patriot zijn Jeep-badge meer dan waard en trekt hij zich overal doorheen. De kwaliteiten van een Wrangler mag je niet verwachten, maar hij scoort hier beter dan zijn rechtstreekse rivalen. Op de gewone weg is de Patroit minder dynamisch en durft het koetswerk wel eens over te hellen. In het algemeen reageert de Patriot veilig en gezond.

Comfort?

Ruimte is er zat in de Patriot. Zowel vooraan als achteraan vinden zelfs doorgewinterde liefhebbers van hamburgers gemakkelijk een plaatsje. De ophanging strijkt de wegoneffenheden mooi glad, maar de stoelen geven te weinig zijdelingse steun. Bovendien is de rijpositie verre van perfect en door de hoekige vormen van het koetswerk steken bij hogere snelheid veel windgeluiden de kop op. Dankzij de goed bestudeerde en talrijke bergvakken is de Patriot wel erg praktisch. De achterbank laat zich makkelijk neerleggen (alleen de rugleuning), terwijl je de koffer met een matig volume door de vrij lage laadvloer gemakkelijk kunt laden.

Kosten

Om te concurreren met de goed geprijsde Koreaanse rivalen, biedt Jeep een compleet uitgeruste en goed geprijsde speciale serie aan. De Patriot Gant kost 28.360 euro en biedt alles wat je hartje begeert: lederen en verwarmde stoelen, cruise control, bandendrukcontrole, airco, radio met mp3, navigatie en zelfs een USB-stick en een Gant-documentenhouder. Wat wil een mens nog meer?
Ook het verbruik valt erg goed mee. Tijdens onze test verbruikte de Patriot gemiddeld 8,5 l/100 km. Voor een oude 4x4 met hoekig design is dat een goed resultaat, een teken dat de oude TDI met pompinjectoren uit het juiste hout gesneden is.

Conclusie

Wij houden van de Patriot! Enkele details niet te na gesproken, is het een uitstekende en polyvalente wagen die zowel op als naast de weg zijn mannetje staat. Hij onderscheidt zich duidelijk van andere SUV’s die de naam terreinwagen niet waard zijn. Sterke punten zijn de verhouding prijs/uitrusting, de off-roadcapaciteiten en het lage verbruik.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jeep.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km