Testen

Koreaanse invasie

Gedaan met lachen! Zuid-Koreaanse auto’s verkopen tegenwoordig als zoete broodjes. Hetzelfde geldt trouwens voor het segment van de compacte SUV’s, dat nog altijd groeit mede dankzij enkele Koreaanse bestsellers. In die groep herkennen we een tweeling, twee auto’s die er erg aantrekkelijk uitzien en op meerdere punten verschillen. Dat zochten we even uit.
  • Piette François
  • 08 december 2010
  • Hyundai
Hyundai iX35
    Hyundai iX35

      Presentatie

      Als twee merken onder hetzelfde moederhuis ressorteren, is het niet meer dan logisch dat ze ook samen auto’s ontwikkelen. De Hyundai iX35 en de Kia Sportage zijn bijna identieke tweelingbroers. Het platform, de motoren en de ophanging zijn identiek. Ze delen zelfs enkele interieuronderdelen.

      Maar waarin verschillen ze dan? De stijl is het meest frappante voorbeeld. Beide modellen hebben een eigen persoonlijkheid, een eigen karakter. Ten slotte is er nog de huispolitiek wat uitrusting, prijs en garantie betreft. En uiteraard speelt ook het merkimago een rol.

      Stijl

      Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar de twee rivalen pakken zwaar uit om de eventuele koper te verleiden. De Hyundai heeft een dreigende blik met rondere vormen, terwijl de Kia het houdt bij korte en strakke lijnen. Die oogt agressiever en hoekiger, maar ook minder overladen dan zijn tweelingbroer. De Hyundai is met zijn talrijke koetswerkplooien stilistisch minder homogeen. Nochtans mag het koetswerk in beide gevallen zeker gezien worden. Binnenin is het verschil minder groot. Elk model kiest wel zijn eigen nuances en achtergrondverlichting.
       

      Voordeel voor de Bad-Boyallures van de Kia, die homogener overkomt.

      Motoren

      Voor een gelijke strijd in deze rechtstreekse vergelijking kozen we uiteraard in beide auto’s voor dezelfde motor. Om synergievoordelen te creëren, hebben ze precies dezelfde krachtbron. De 2-liter diesel met common rail en directe injectie levert 136 pk en een koppel van 320 Nm.

      Beide modellen zijn ook beschikbaar met een fiscaal meer aantrekkelijke motor: de 1,7-liter diesel met 115 pk. Die is wel alleen beschikbaar met voorwielaandrijving, terwijl de 2.0 CRD leverbaar is met twee- of vierwielaandrijving. Hyundai biedt bovendien een 184 pk sterke versie aan van de 2.0 CRD, alleen in combinatie met vierwielaandrijving. Kia biedt die mogelijkheid niet.

      En hoe voelt dat aan op de weg? De soepele en krachtige motor heeft heel wat in zijn mars en een kleine duw op het gaspedaal volstaat om beide rivalen fluks vooruit te stuwen. We betreuren wel het minder aangename motorgeluid dat goed hoorbaar is. In ieder geval moeten de Koreanen niet meer in de leer om een mooie mechaniek te kunnen bouwen.

      De zesversnellingsbak is vrij van kritiek… als hij warm is. Zolang hij koud is, schakelt hij stroef en voel je wat weerstand als je de lagere versnellingen wilt inleggen. Maar onoverkomelijk is dit zeker niet.
      Identieke motoren en dus identieke prestaties. Gedeelde punten.

      Rijgedrag

      Omdat de vierwielaangedreven versie maar met mondjesmaat verkocht wordt, kozen wij voor onze test voor de voorwielaandrijver. Mits de juiste bandenkeuze (winterbanden in de winter) sturen beide auto’s veilig, gezond en gemakkelijk.

      Het 17-duimsrubber van de Hyundai leek ons minder precies dan de optionele 18-duimsbanden van de Kia, die dan weer luidruchtiger waren. Die grotere velgen zijn ongetwijfeld een plus wat looks betreft, maar de Kia verteert hierdoor de onregelmatigheden van het wegdek minder goed, maakt meer lawaai en is behoorlijk duur bij vervanging.

      In het algemeen is het rijgedrag dus veilig en gezond, maar op een gladde ondergrond is de grip onvoldoende. De voortrein bereikt relatief snel zijn limieten en weet geen raad met het rijkelijke koppel. Wie dit wil vermijden, kiest beter voor vierwielaandrijving of de kleine 1.7 diesel. Geen reden tot klagen wat de stabiliteit betreft, behalve met de 18-duimers. Ook ontbreekt het de stuurinrichting aan precisie.

      Gedeelde punten. Logisch, de ophanging is hetzelfde. Vermijd echter te grote velgen.

      Comfort

      Europeanen houden ervan om snel te rijden. En dat hebben de Koreaanse ingenieurs begrepen. Beide modellen hebben een goede wegligging maar dat laat zich wel voelen in een iets te harde demping. Niet dat je nieren het besterven, maar putten en bulten worden niet gladgestreken en gewoon doorgegeven aan de onderrug. Een goede raad: kies niet voor de mooie schijn van de grote velgen, maar hou het bij een ‘normale’ diameter. De geluiddemping is correct en alleen bij belasting komt de luidruchtige motor het mooie beeld verstoren. Bovendien liet ook het panoramische dak van de Kia op de autosnelweg wat te veel van zich horen. Wellicht een geïsoleerd geval.

      Terug naar het interieur. De ergonomie is perfect en de bestuurder voelt zich snel op zijn gemak. De bestuurder mag wel niet te groot zijn, want dan wordt het moeilijk om een juiste zitpositie te vinden. Achterin is de ruimte correct, behalve als je kiest voor een open dak en met grote passagiers op stap gaat. Terwijl de afwerking in de Kia meer geslaagd lijkt, is het zicht rondom in de Sportage dan weer vrij beperkt.

      Voordeel Hyundai, dankzij het betere zicht.

      Prijzen

      Zoals vaak met Aziatische producten zijn de mogelijkheden om te individualiseren vrij beperkt. Er zijn weinig opties, je kunt alleen voor een hogere uitrustingsversie kiezen. Wil je leder? Dan moet je meteen bij topuitvoering zijn. Wij zien liever wat meer vrijheid. Dit is een zwak punt op beide modellen.

      Een Hyundai !X35 met de kleine 1,7-liter diesel onder de kap kost amper 22.249 euro. Er is keuze tussen drie uitrustingniveaus: Base, Lounge en Executive. De 2.0 CRD wordt alleen geleverd in de Lounge of de Executive-versie. Kia bevindt zich in dezelfde prijscategorie (22.630 euro voor instapversie), maar de drie uitrustingniveaus (Lounge, Fusion, Evoque) zijn combineerbaar met alle motoren.

      Op zoek naar een uiterst compleet uitgeruste auto? Geen probleem, als je voor de topversie kiest, zit alles erop en eraan. Van de achteruitrijcamera over de lederen zetels, via de iPod-aansluiting en Bluetooth tot een chique stereo: deze Koreanen zijn even goed uitgerust als de Duitse limousine van jouw buurman. Maar dan wel voor een fractie van de prijs.

      En de garantie? Kia biedt zeven jaar aan, Hyundai houdt het op vijf jaar. Klaar als een klontje? Toch niet! Veelrijders kiezen beter voor Hyundai, want dat merk hanteert geen kilometerbeperking, terwijl de garantie bij Kia afloopt na 150.000 km.
      Gemiddeld verbruiken beide broers ongeveer 7,5 l/100 km, maar in de stad kan dat snel oplopen. Het hoge gewicht, weet je wel.

      Voordeel voor de Kia dankzij een ruimere keuze.

      Conclusie

      Op de weg kunnen we weinig verschillen ontdekken tussen beide broers. Gezien hun gelijkaardige concept is het logisch dat ze ongeveer hetzelfde presteren. Persoonlijke smaak en merkvoorkeur spelen zeker een rol. Het moederbedrijf is wel zo slim geweest om de verschillen in stijl, motoren, uitrusting en garantie groot genoeg te maken om kannibalisme in eigen huis te vermijden.

      Welk model je ook kiest, beide rivalen zijn lang geen slechte keuze. De kleine minpuntjes worden weggeveegd door de prestaties en een ongelooflijke verhouding prijs/kwaliteit/uitrusting.
       

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: François Piette.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km