Testen

Spaghettiwestern

Hij heeft de bouw van een basketspeler, de afmetingen van een Boeing 747 en de look van een rockster. Nochtans heet deze auto Lancia. Zit er ergens een addertje onder het gras? De Thema is de vrucht van de alliantie tussen Fiat en Chrysler en straalt een zekere charme uit. 

  • Piette François
  • 14 september 2012
  • Lancia
0,5
VROOM-score
  • 0,5
    Prestatie
  • 0,5
    Wegligging
  • 0,5
    Comfort
  • 0,5
    Uitrusting
  • 0,5
    Veiligheid
  • 0,5
    Prijs-kwaliteit
  • 0,5
    Verbruik
  • 0,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename v6-diesel
  • Kwaliteitsvolle materialen
  • Royale uitrusting
  • Ruimte binnenin
  • Scherpe prijs
  • Stabiliteit
  • Volstrekt comfort
  • Belangrijke massa
  • Gewicht
  • Hoge co2-uitstoot wordt bestraft
  • Niet wendbaar
  • Verouderde vijftrapsautomaat en gps
  • Zetels zonder steun

Kosmopoliet

De Italiaanse gigant Fiat zag al snel het belang in om Chrysler te redden, dat op de rand van de afgrond stond. Door Chrysler zuurstof te geven, opent Fiat de deuren naar de Amerikaanse markt en een groot modellengamma in segmenten die het merk nog niet had aangeboord. Zo neemt de typische Chrysler 300 C, een symbool van de machtige Verenigde Staten, plots een nieuwe carrièrewending. Hij werd helemaal vernieuwd en omgedoopt tot Chrysler 300 op de Amerikaanse markt en Lancia Thema bij ons in Europa. Blijft er nog iets over van de geest van Lancia?

Imposant

Tegenover de gracieuze Aurelia, de zachtheid van de Fulvia en de sobere doeltreffendheid van de Delta, lijkt de Thema een kolos. De traditionele verfijning van een Lancia ging verloren tussen de overbemeten wielkasten, het massieve radiatorrooster en de forse afmetingen. Een gevolg van de mondialisering. De liefhebbers van grote Amerikaanse berlines zullen verheugd zijn dat de trekken van de Chrysler 300 C grotendeels bewaard bleven.

De feiten

De Thema profileert zich als een rivaal van de Mercedes E-Klasse en de BMW 5-Serie, maar heeft eigenlijk de afmetingen van een klasse hoger: 5,1 meter lang en 1,9 meter breed. Hij wordt alleen aangeboden met een automatische transmissie en achterwielaandrijving. Het motorengamma werd vernieuwd. Bij de diesels zien we een nieuwe drieliter V6 (van Italiaanse makelij) die 190 of 239 paarden levert. Als benzinemotor wordt alleen de 3.6 V6 Pentastar met 286 pk aangeboden. Lancia gooit de dikke V8 dus in de prullenmand. Definitief? 

Vanbinnen

Gelukkig werden de holle plastics in de prullenbak gegooid. Lancia probeert zijn merklogo eer aan te doen door het interieur grondig aan te passen: inzetstukken in echt hout, leder van hoge kwaliteit dat niet alleen de zetels maar ook de boordplank bedekt, een verfijnd uurwerk, … De afwerking staat op het niveau van het prestigieuze verleden van het merk. Toch behouden de zetels een Amerikaanse toets: ze zijn zeer groot en steunen nauwelijks.        

Uitgebreide uitrusting

Lancia stelt drie afwerkingsniveaus voor: basis (zonder echte naam), Platinum Line en Executive Line. Zelfs het instapmodel is al veel genereuzer uitgerust dan een Duits equivalent: elektrische zetels, cruise control, licht- en regensensoren, verwarmde zetels, leder, klimaatregeling met twee zones, lichtmetalen 18-duimsvelgen, achteruitrijcamera, bixenonkoplampen, … Op de hogere versies zien we een gps met aanraakscherm maar met een zeer verouderde lay-out en ergonomie.  

Schitterende V6

Deze nieuwe Fiat-V6 (getest in de versie met 239 pk en 550 Nm) is zeer geslaagd. De Italianen bewijzen met deze krachtbron dat ze nog altijd meesters zijn in het bouwen van grote motoren. Stil, opmerkelijk soepel en perfect in staat om de rode zone op te zoeken. De motor werkt bijzonder aangenaam ondanks het gewicht van meer dan twee ton. De automatische versnellingsbak is dan weer old school met vijf zachte en heel comfortabele versnellingen, maar reageert te traag in vergelijking met de recentste realisaties met 6,7 of 8 versnellingen.

Stabiel als een vrachtwagen

Het weggedrag van de Thema is absoluut onverstoorbaar en stabiel. Dit vlaggenschip vaart zijn koers zonder rekening te houden met oneffenheden in het parcours. Keerzijde van de medaille: hij is niet zo wendbaar als zijn rivalen. De overdreven wielbasis en het kolossale gewicht zijn hiervan de oorzaak. Het geheel rijdt nochtans evenwichtig, de Thema helt alleen wat over in de bochten. Zo’n auto koop je duidelijk niet om scherpe tijden neer te zetten in een klimwedstrijd. 

Supercomfortabel

De Thema is even comfortabel als een sofa en verwent zijn passagiers. De geluiddemping is voorbeeldig, de comfortuitrusting eindeloos (stereo, verwarmde en gekoelde zetels, …). De Thema is ideaal om in één ruk lange afstanden mee te rijden zonder vermoeidheid. Op dat vlak is hij schitterend, vooral ook omdat er veel plaats is voorin en achterin. In absolute termen is het koffervolume aanvaardbaar, maar een beetje mager gezien de buitenmaten van de Thema.

Budget

De Thema is zeker niet duur. De prijzen schommelen van 46.000 tot 59.300 euro naargelang de motor en het afwerkingsniveau. Maar je moet ook rekening houden met de dagelijkse kosten. Het verbruik van circa 8 l/100 km lijkt acceptabel, maar de Duitse concurrenten die even sterke prestaties neerzetten, stellen zich met minder diesel tevreden. Ook de CO2-uitstoot is pijnlijk: 185 g/km voor onze versie … Tot slot blijft de herverkoopwaarde een heikel punt.

Conclusie

Laten we duidelijk zijn: ondanks het Italiaanse logo domineren vooral de Amerikaanse genen deze lange berline. De Thema is zeer comfortabel en aangenaam om te besturen en wordt aangeboden voor een bodemprijs. Sterke argumenten, maar het concept is verouderd, wat blijkt in meerdere details en de CO2-uitstoot. Deze auto is een coherente keuze voor rustige klanten die vele jaren willen genieten van hun auto.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lancia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km