Testen

Symbool van ecochic

Het gamma van BMW en Audi daalt beetje bij beetje af, Lexus heeft geen reden om achter te blijven. Downsizing betekent niet noodzakelijk toegeven op de kwaliteit, dat bewijst deze nieuwe CT 200h. De kleine Lexus heeft nog een originele extra: het is de eerste hybride van zijn segment.

  • Piette François
  • 24 februari 2011
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Aangenaam interieur
  • Afwerking
  • Comfort
  • Groen imago
  • Lage onderhoudskost
  • Precies onderstel
  • Verbruik en co2-uitstoot
  • Verzorgde geluiddemping
  • Forse prijs
  • Forse prijzen
  • Minder aangename mechaniek
  • Niet gehomologeerd als trekauto
  • Onaangenaam motorgeluid bij belasting

Hevige concurrentie

Het premium-C-segment wordt gedomineerd door de Duitsers. Oordeel zelf: de BMW 1-Serie en Audi A3 vertegenwoordigen samen al meer dan de helft van de verkoop in dit segment. Het mag duidelijk zijn dat er weinig plaats overblijft voor andere spelers. Maar dat is nog geen reden om op voorhand op te geven, zoals Lexus bewijst met de nieuwe CT 200h. Lexus positioneert zich als een outsider met een uniek aanbod door de CT 200h louter als hybride te verkopen. Zoals de traditie van het huis het wil, is de verbrandingsmotor een benzine. Een heel zuinige benzine, hij verbruikt maar 3,8 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 87 g/km voor de basisversie.

Bekende basis

Terwijl het koetswerk helemaal nieuw is, is het platform bekend: er schuilt een Prius onder deze Lexus. De 1.8 benzinemotor werkt samen met een elektromotor, samen leveren ze 136 pk. Het geheel wordt gecombineerd met een automaat met continu variabele transmissie, geregeld door de hybridemodule. Om altijd te kunnen inspelen op de wensen van de bestuurder voorziet Lexus vier rijmodi: EV (helemaal elektrisch), Eco (verzacht de respons van het gaspedaal en wijzigt de klimaatregeling), Normal (past zich aan naargelang jouw rijstijl) en Sport (vervangt de ecometer door een toerenteller, verlicht de boordplank in het rood, maakt de ophanging strakker en verhoogt de respons van het gaspedaal).

Sterk

Zoals het hoort in het premiumsegment, wilden de Japanse ingenieurs hun berline sportieve prestaties meegeven. Voor een weggedrag dit segment waardig werd een specifieke ophanging voorzien. Bovendien werd niet beknibbeld op de stijfheid van het koetswerk. Dat is zelfs zo stevig dat de schokdempers aangepast moesten worden om hun reactievermogen te behouden. De bestuurder zit erg dicht bij het zwaartepunt van de auto, zodat hij de reacties perfect aanvoelt.

Het beste zit vanbinnen

Van de hoekige en ernstige koetswerklijn word je niet bepaald vrolijk. Er zit wel een zekere elegantie en aerodynamische doeltreffendheid in. Vergeet niet dat deze hybride in de eerste plaats zuinig wil zijn. Onder deze harde schil verbergt zich een zachte vrucht: het interieur is een uitnodigende cocon. Ergonomie is hier geen loos begrip en de kwaliteit maakt een goede indruk. Bij Lexus word je altijd goed ontvangen. Praktisch gezien zal het interieur geen records breken en de koffer is op het eerste gezicht krap, maar onder de vloer schuilt een verrassing: een handige tweede laadruimte, die het totale volume verhoogt tot 375 liter.

Laten we een ritje maken

Nog een aangename verrassing is de rijpositie, voor grote personen zelfs beter dan in de grotere IS. De zetels bieden een optimale steun en aangenaam zitcomfort. Het stuurwiel lijkt recht uit de sportieve LFA te stammen met zijn dikke rand en drie spaken. Nu we de auto helemaal hebben voorgesteld, nemen we je mee voor een ritje.

Zoals gewoonlijk bij een hybride start de auto bijzonder stil. Wees dus op je hoede dat je geen voetgangers doet schrikken. 136 pk is zeker niet overdreven om 1,4 ton voort te bewegen. De prestaties zijn correct (180 km/u en 10,3 seconden voor 0 tot 100 km/u) maar de automaat met continu variabele transmissie fnuikt de acceleraties. Wanneer je het onderste uit de kan probeert te halen, wordt er onder de motorkap zware arbeid verricht en gaat de motor huilen als een overvolle wasmachine. Brutale acceleraties zijn niet aan de CT 200h besteed, je kunt er beter een rustig ritme op nahouden. In die omstandigheden is de CT 200h subliem. Zijn stilte en comfort doen het merk alle eer aan. Als het kietelt om toch eens sportief te rijden, schakel dan de sportmodus in zodat het onderstel nog preciezer reageert.

De prijzen

Neen, de CT 200h is geen cadeau. De basisversie kost al 28.900 euro maar heeft wel de verdienste heel zuinig om te springen met brandstof: 3,8 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 87 g/km. Zuinig, maar niet karig want de uitrusting is rijkelijk: aluminium 15-duimsvelgen, lederafwerking voor het instrumentenbord en de console, klimaatregeling met twee zones, enzovoort. We betreuren alleen dat de snelheidsregelaar optioneel is. Er zijn nog drie andere uitrustingsniveaus, maar die verhogen de uitstoot tot 94 g/km. De prijzen van die versies schommelen tussen 29.730 euro en meer dan 40.000 euro. Dat is al een behoorlijk bedrag... Vergeet niet dat de CT 200h geniet van de overheidspremie van 15 procent op de aankoopprijs. Dat verzacht de rekening.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lexus.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km