Testen

Lexus IS 300h vs Mercedes C 180 : Hybride of downsizing?

Benzinewagens winnen zachtjesaan weer terrein tegenover de diesel in België, maar nog niet in de typische fleetsegmenten. Om de benzines weer helemaal te doen ontploffen, ontbreekt nog een vonk. Maar wat moet je kiezen wanneer je besluit om over te stappen: een hybride of een gedownsizede benzine?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 juli 2014
  • Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180
    Lexus IS

      Om te concurreren met het onverzettelijke Duitse trio Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse installeerde Lexus een dieselmotor onder de motorkap van de vorige IS. Dankzij die oplossing kon de luxetak van Toyota in België ongeveer 750 Lexus IS’en verkopen per jaar in de beste tijd. Het verloor echter ook een deel van zijn ‘exotische’ en ecologische imago. Deze keer heeft Lexus zijn ziel niet verkocht aan de duivel. Voor de nieuwste generatie van de IS zweert Lexus bij hybride aandrijving (een 2.5 viercilinder benzine met 181 pk en een elektromotor van 143 pk).

      Ook al haalt Mercedes zeer grote volumes met zijn dieselgamma, de mentaliteit evolueert. In afwachting van de komst van een hybride variant van de nieuwe C-Klasse kunnen we moderne kleine turbobenzines terugvinden zoals in de lagere segmenten (A, B, CLA, …). Een C-Klasse aangedreven door een 1.6 benzine? Waarom niet? Temeer omdat deze C 180 toch 156 pk en een koppel van 250 Nm ontwikkelt.

      Belastingen

      De huidige cijfers geven onze twee concurrenten geen gemakkelijke vooruitzichten. Dit typische fleetsegment is voor 97 procent ‘verdieseld’. De Lexus kan echter interessant zijn voor particulieren die in Vlaanderen wonen (dankzij de CO2-uitstoot van 99 g/km en zijn hybride aandrijving) of zelfstandigen en werknemers (het voordeel alle aard ligt laag).

      In Brussel en Wallonië vormen de grote cilinderinhoud (2,5 liter) en het hoge vermogen (223 pk beide motoren samen) een beperking. Door te kiezen voor een kleine, moderne benzinemotor bespaar je hier heel wat taksen.

      Prestaties

      Op papier heeft de instapper van de Mercedes C-Klasse een serieuze handicap tegenover de hybride aandrijving van de IS. Hoe kan 156 pk standhouden tegen 231 pk? Uiteindelijk doorstaat hij gemakkelijk de vergelijking met de Japanner dankzij zijn lichtere structuur: de nieuwe generatie van de C-Klasse verloor meer dan 100 kg tegenover zijn voorganger dankzij lichtere materialen.

      De klassieke sprint tot 100 km/u duurt 8,2 seconden tegenover 8,3 seconden voor de Lexus. In die laatste moet je natuurlijk twee motoren en een batterijpakket meenemen. De IS 300h weegt hierdoor 1.600 kg tegenover minder dan 1.400 kg voor de Mercedes en is dus lomper en minder snedig bij een dynamische rijstijl. De automatische transmissie van het CVT-type geeft ook de indruk ter plaatse te trappelen bij stevige hernemingen …

      Hybride-downsizing: 1-1 gelijk

      Benut je het volle potentieel van de mechaniek op een gemengd parcours, dan stijgt het verbruik van de 2.5 van Lexus geleidelijk boven dat van de 1.6 turbo van Mercedes (ongeveer 8,5 l/100 km tegenover 7 l/100 km). Rijd je als een rustige huisvader, dan keert de trend gelukkig.

      Door de technologie van de Lexus optimaal te benutten in druk verkeer, daalt het verbruik snel tot ongeveer 5 l/100 km tegenover één liter meer voor de C 180. Zelfs al laat de beperkte capaciteit van de batterijen niet toe om meer dan een handvol kilometers volledig elektrisch te rijden. Maar in files is dit het paradijs!

      Geïntegreerde batterij

      De C-Klasse werd 10 cm langer dan de vorige generatie en wint duidelijk aan interieurruimte. De Lexus is amper kleiner (4,66 m tegenover 4,69 m) maar ook niet onverdienstelijk. Het batterijpakket is perfect geïntegreerd in de vloer en heeft geen negatieve invloed op de interieurruimte, de moduleerbaarheid (de leuning van de achterbank klapt neer) of het koffervolume (450 liter tegenover 480 liter voor de C-Klasse).

      In beide gevallen is de presentatie van de boordplank origineel. Qua ergonomie blijkt de Lexus iets gemakkelijker te begrijpen met zijn computerachtige muis. Na enkele dagen gebruik word je echter ook de combinatie van de touchpad en draaiknop in de C-Klasse gewoon.

      Prijs

      De hybride technologie heeft een prijs. De Lexus IS300h begint bij 37.000 euro tegenover 32.000 euro voor de C 180. Voor dat prijsverschil kun je nog een automatische versnellingsbak (2.541 euro), pneumatische ophanging (1.440 euro) en een reeks andere hoogwaardige items toevoegen die op de C-Klasse verkrijgbaar zijn.

      Conclusie

      De hybride technologie toont opnieuw zijn kwaliteiten tegenover een meer traditionele benzine in de stad en in de file. Het verbruik maar ook het rijcomfort varen er wel bij (geen geluid, trillingen, koppeling, …). Maar bij veelzijdiger gebruik toont de technologie ook zijn limieten, vooral door het gewicht van de volledige aandrijflijn en de bijhorende prijs. Het blijft afwachten hoe de toekomstige C-Klasse hybride zal uitpakken en vooral hoeveel die zal kosten.

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km