Testen

Meesterlijke technologie

Als vlaggenschip van het merk bundelt de Lexus LS 600h alle knowhow van de Japanse reus Toyota. We kropen achter het stuur om te proeven van technologie en door de laars van Henegouwen te reizen, een regio die het ontdekken waard is.
  • Wouters Bruno
  • 27 maart 2011
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerking
  • Beheer hybridetechnologie
  • Comfort
  • Vermogen
  • Banale stijl binnen- en buitenkant
  • Koffervolume beperkt door batterijen
  • Prijs
  • Stevige prijs

Lexus, pionier op het vlak van hybridetechnologie, groepeert in de LS 600h een indrukwekkend elektronisch en technologisch arsenaal. De 5.0 V8 verdeelt een maximumvermogen van 445 pk over de vier wielen en kriigt hulp van een elektromotor, gevoed door batterijen die aan de achteras liggen.

 

Niets lijkt te ontbreken op de LS 600h: een automaat met acht versnellingen, een adaptieve ophanging, variabele stuurbekrachtiging, stabiliteitscontrole, parkeerhup, koplampen met led-technologie, klimaatregeling met vier zones, een dvd-speler, verwarmbare zetels die op alle plaatsen elektrisch verstelbaar zijn, enzovoort. Je kunt de uitrusting nog verrijken met snufjes die vermoeidheid bij de bestuurder of een naderend ongeval opmerken.

Een beetje lectuur

Hoe uitgebreid de uitrusting wel is, blijkt uit de drie handleidingen die de LS vergezellen: een handleiding van 868 pagina's voor de bestuurder, 329 pagina's over het infotainmentsysteem en 90 pagina's voor de startersgids. De hybridetechnologie die Lexus ontwikkeld heeft, laat toe om kleine afstanden volledig elektrisch te rijden. Het afsnijden en herstarten van de V8-motor verloopt vlot, zonder geluid of trillingen. De elektromotor dient ook om de de prestaties van de V8 een boost te geven.

Onze trip begint in Givry, ten zuiden van Bergen en Binche, richting Beaumont op de N40. We doorkruisen het dorpje Montignies-Saint-Christophe, met een schitterende Romeinse brug (eigenlijk een Gallo-Romeinse brug) en een groot kasteel met een indrukwekkende poort.

De macarons van Beaumont

Het verkeer op de rechte en heuvelachtige N40 laat ons toe om het vermogen van de Lexus aan te spreken. We halen vlot enkele voorliggers in. Ondanks het gewicht van 2,3 ton voel je de 445 paarden. We zijn al aangekomen in Beaumont, waar we alle lekkerbekken een stop bij Solbreux aanbevelen, dat al sinds 1842 de schitterende macarons van Beaumont produceert. Topman Didier, van de vierde generatie, aarzelt niet om reclame te maken voor zijn bedrijf met zijn schitterende Renault Juvaquatre, die vaak in de straten van Beaumont geparkeerd staat. De koffer van de Lexus verliest een deel van zijn volume aan de batterijen, maar 420 liter is nog altijd genoeg om zonder problemen onze macarons op te bergen.

We rijden verder in de richting van Philippeville langs een windmolenpark, het lijkt wel een knipoog naar onze hybride auto. Onze LS schittert op de N40. De geluiddemping is werkelijk indrukwekkend, alle geluiden worden gefilterd. Je hoort alleen de wind lichtjes tegen het koetswerk blazen, maar dat wordt vlug overtroffen door The Voyage van Philip Glass dat door de negentien luidsprekers galmt.

Rien à declarer

Philippeville ligt amper achter ons wanneer de N40 een bos doorkruist, net voor we de Franse grens bereiken. Daar zien we een verlaten douanepost, die doet denken aan de nieuwste film van Dany Boon. Links ligt de originele kapel van Walcourt, gebouwd in 1602 en onlangs gerestaureerd. De kapel was eerst katholiek en vervolgens orthodox, tijdens de Russische bezetting van de regio na de nederlaag van Napoleon in Waterloo. Tijdens de 'grote oorlog' werd het een protestantse tempel voor de Duitse soldaten. Een indrukwekkend fort, gebouwd in 1515 door Karel V en voltooid in 1697 door Vauban, domineert de stad en de Maasvallei, die we volgen tot in Fumay.

Aan onze rechterkant ontdekken we met plezier het dorpje Hierges, omgeven door de ruïnes van zijn zestiende-eeuwse kasteel. We rijden in de elektrische modus in stilte door de steegjes tussen de huizen uit hardsteen tot aan een pleintje met fontein. Dan nemen we opnieuw de weg naar Fumay langs de Maas. We verlaten de rivier, niet zonder een laatste blik te werpen op de meanders in Fumay, en rijden via de D8051 in de richting van Rocroi.

Rocroi

Tijd om wat plezier te beleven op een bochtig, verlaten en steil wegje door het bos. We wanen ons bijna achter het stuur van een Alpine of een lichte Lotus Elise. Onze Lexus, in Power Hybrid-modus voor de motor en Sport-modus voor de ophanging, verbaast door zijn levendigheid. Hij glijdt vlot van de ene bocht naar de andere, geholpen door 445 paarden en Brembo-remmen en zonder veel in te boeten aan comfort in vergelijking met de Comfort-stand.

We komen al aan in Rocroi, dat in 1555 in opdracht van de Franse koning Hendrik II werd versterkt als reactie op de stadswallen die Karel V liet bouwen in Givet. Bouwheer Vauban voltooide de omwalling van Rocroi in 1680, we zouden bijna schrijven uit gewoonte. De stadswallen zijn opmerkelijk goed bewaard gebleven en geven Rocroi zijn typische stervorm.

Via de D877 verlaten we Rocroi en nemen we de D22 in de richting van Regniowez, waar gedurende dertig jaar tal van figuren verbleven in de pastorie: priesters, schilders, graveerders, schrijvers en dichters, omringd door een twintigtal katten en graven versierd met afschuwelijke plastic bloemen. Naast de pastorie, die nu een museum geworden is, staat een lindeboom die geplant werd in 1778 en waarvan de stam een omtrek van acht meter heeft.

Wat verder steken we de grens weer over en rijden we door Cul-des-Sarts, de thuishaven van rallyrijder François Duval. We passeren zijn bescheiden villa en parkeren ons bij het plaatselijke frietkot want onze maag gromt.

Chimay

We genieten van onze frieten en luisteren intussen hoe Diego en Annita, die hun zelfgemaakte, -geschilde en -gesneden frieten van verse aardappelen aanprijzen. We vertrekken naar Chimay. Het heeft weinig zin om de weg ernaartoe te beschrijven. Die is bekend bij liefhebbers van geschiedenis of bier, maar wij autoliefhebbers kennen natuurlijk vooral het wegcircuit van Chimay, waar een sportieve sfeer heerst dankzij de dubbele veiligheidsrails en het portiek met uitzicht op de vertrek- en aankomstlijn. We zijn op het einde van onze tocht en hebben inmiddels al onze macarons opgegeten. Het is bijna tijd om onze Lexus LS 600h weer in te leveren. Met spijt in het hart, want we zijn onder de indruk van zijn rijeigenschappen.

Alle mooie liedjes eindigen

Een vorstelijk comfort, een verbruik rond 11 l/100 km terwijl we hem niet gespaard hebben, een onderstel met een schitterend evenwicht tussen het gladde weggedrag van een limousine en dynamische kwaliteiten waaraan je plezier beleeft op lastige wegen: de LS 600h is bijzonder geslaagd. Hij benadert de perfectie. Wel is de stijl van de binnen- en buitenkant overdreven klassiek en moet je een dikke portefeuille hebben. Onze Lexus met President Pack kost maar liefst 130.000 euro.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Lexus.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km