Testen

Mini Countryman Cooper S : Operatie Steroïde

Door het uitgebreide gamma van Mini durft een mens al eens te vergeten dat niet alle modellen van de constructeur ook… mini zijn. De Countryman bijvoorbeeld en die is net vernieuwd. 

  • Piette François
  • 15 juli 2014
  • MINI
Voor- en nadelen
  • Connectiviteit
  • Doeltreffende rijeigenschappen
  • Soepel en genereus motorblok
  • Unieke en geslaagde uitstraling
  • Wegligging
  • Afwerkingsdetails
  • Erg discrete restyling
  • Mist sportieve peper
  • Prijs
  • Rolgeluiden
  • Te weinig power ?

Toegegeven, bij zijn lancering werd de Countryman niet door iedereen op applaus onthaald. Vraag was immers of deze ‘maxi mini’ wel voldoende Mini was, want met dit model wordt het DNA van de Mini wel erg hard uitgerokken. Met die reactie is rekening gehouden bij de restyling van de Countryman : er zijn weer wat meer chroom accenten, LED doet volop zijn intrede en er zijn nieuwe velgen en kleurtinten beschikbaar.

Een baard van drie dagen, een avontuurlijke jas en wandelschoenen met voldoende verluchtingsgaten. Dat is tegenwoordig in de mode, als we de fashionista’s mogen geloven. En voor auto’s geldt dat eigenlijk ook : al wil dat niet zeggen dat je van je Mini Countryman opeens een Land Rover Defender kunt maken…

Sexy and she knows it

Door de extra gimmicks aan boord lijkt de Countryman voortdurend met z’n spierballen te rollen. En daar komt die prima mee weg, al zit er ook een klein kantje aan. De gebruikte materiaal zijn er echt op gericht om de kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Dat doen ze ook, maar wanneer we in detail gaan kijken, stelt de afwerking enigszins teleur. Los daarvan weet de Mini nog steeds iedereen te verleiden en blijft hij uniek in z’n soort. De centrale teller in het dashboard is geen schoolvoorbeeld van goede leesbaarheid maar hij maakt wel essentieel onderdeel uit van de typsiche Mini-stijl.

Wat multimedia betreft, pakt de Mini uit met een meer doorgedreven integratie van de smartphone, verschillende online applicaties en de mogelijkheid om een Wifi hotspot op te zetten. 

En route!

Onder de motorkap zien we geen enkele grote veranderingen. De motoren zijn nu wel allemaal Euro6-conform, terwijl de Cooper S garant zal staan voor 190 pk. En nu we het er toch over hebben, laten we meteen instappen en ‘m het vuur aan de schenen leggen. Ons exemplaar is voorzien van vierwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak. Hij heeft dus alles in huis om er een toprit van te kunnen maken.

De Cooper S badge op de wagen stelt de sportieve verwachtingen altijd naar boven toe wat scherper, maar deze Countryman blijft eerder rustig onder de sportieve gesel die we ‘m opleggen. De motor levert 190 pk, maar is niet explosief ; eerder alert meegaand onder alle omstandigheden. Het geluid dat hij daarbij produceert, zal je niet betoveren, al schilderen de kleine ontploffingen in de uitlaat wanneer je je voet van het gaspedaal haalt in Sport modus wel elke keer een glimlach over onze tronie.

De Countryman is uitstekend afgeveerd en z’n rijwielgedeelte geraakt tijdens onze testrit over het Zweedse platteland nergens van de wijs. Alles is steeds onder controle, lijkt vanzelf te gaan terwijl de vierwielaandrijving ervoor zorgt dat de Countryman aan het wegdek kleeft als een hostie aan je verhemelte. De verhoogde zitpositie en het rijgedrag geven ‘m eerder een berline-achtige allure in de plaats van een sportief bommetje. Op vlak van comfort voldoet hij overigens prima aan je verwachtingen.

Prijskaartje
De prijzen schommelen tussen 21.140 euro en 29.740 euro. Dat is een pittig prijskaartje voor wat uiteindelijk een kleine berline is… Maar net zoals de Paceman, blijft de Countryman een unieke verschijning en hoeft hij niemand in z’n schaduw te dulden. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km