Testen

Nissan 370Z Nismo : De laatste samoerai?

Langzaam maar zeker nadert de 370Z het einde van zijn carrière. Deze klassieke sportwagen vertrekt niet zomaar. Na de Juke en nog voor de GT-R krijgt de goede oude Z een behandeling van Nismo, de sportieve afdeling van het merk. Benieuwd naar het resultaat?

  • Piette François
  • 25 oktober 2013
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend weggedrag
  • Exclusief
  • Goed afgewogen besturingsorganen
  • Krachtige en vlotte motor
  • Nauwkeurige bediening
  • Nauwkeurige en aangename besturing
  • Gebrek aan discretie?
  • Geluid te gedempt
  • Leder niet beschikbaar
  • Meerkosten tegenover gewone 370z
  • Minder homogeen
  • Strakke vering
  • Verbruik
  • Zichtbaarheid achteraan

Hoezo discreet?

Met zijn stijl die typisch is voor de mangageneratie, is de 370Z niet de meest discrete auto van de wereld. Maar wanneer Nismo zich moeit, wordt het ronduit flamboyant: een grote achtervleugel, velgen in antraciet, een nieuwe voorbumper, dikkere uitlaatpijpen, rode remzadels, … De Z van Nismo is geïnspireerd door de tuningmode die heerst in Japan.

In het rood

Het interieur is al even veelbelovend door de rode accenten (stuurwiel, zetelstiksels, …) en de lederen inzetstukken op de centrale console. De zetels zijn vreemd genoeg niet van leder en alleen beschikbaar in stof. Desondanks is dit een aangenaam interieur, zeker met de drie kleine tellers bovenaan de boordplank en de korte versnellingspook die perfect in de hand valt.

Sportief

Toch is niet alles perfect. Het blok instrumenten vormt één geheel met het stuur, maar dat kan niet in de diepte geregeld worden. Jammer, maar ook geen ramp want in zijn geheel is de rijpositie correct. Dat kunnen we niet zeggen van het zicht rondom, bijna onbestaande ¾ achteruit en verstoord door de grote achtervleugel in de binnenspiegel. Maar deze auto koop je natuurlijk niet voor de boodschappen op zaterdag. Een genummerd plaatje herinnert aan de echte bedoelingen en zeldzaamheid van dit beest.

Voor vertrek …

Eerst kijken we nog even naar de mechaniek van deze bolide. De motor evolueert lichtjes, want de grote atmosferische V6 van 3,7 liter wint maar een handvol pk’s. De cavalerie klimt van 328 naar 344 pk met een koppel van 371 Nm. De optionele automaat werd simpelweg geschrapt, om de weg vrij te maken voor een manuele zesversnellingsbak die automatisch tussengas geeft als je terugschakelt.  

Chassis       

Hier valt niet mee te lachen. Nismo gebruikte al zijn knowhow voor de wieltreinen: de ophanging werd harder en het remsysteem werd versterkt. De 370 Z kleeft hierdoor goed aan de weg, zeker aangezien een mechanische zelfsper altijd voor voldoende grip zorgt. Niets dan goed.  

Het resultaat?

We schakelen stevig in eerste versnelling (wat kan een pook hard zijn) en geven gas. De grote V6 vliegt zo snel naar de rode zone dat je al snel in tweede en derde zit, met precieze en stevige schakelbewegingen.

Tegenover de geleidelijke turbomotoren klimt deze grote V6 heel aangenaam in de toeren, levendig en met trillingen. Hij vraagt niets liever en gaat zelfs tot 7.500 tr/min. Maar zingen doet hij niet. Of toch wel, maar je hoort er niet veel van. Vooral de trillingen verraden het toerental. Nochtans had Nismo een uitlaat beloofd die vrijer ‘ademt’ …

Plezier van achterwielaandrijving

Met zijn nieuw afgestelde ophanging wordt de Z tegen het asfalt geduwd. Geen koetswerkbewegingen of vertragingen: hij reageert onmiddellijk en nauwkeurig. Je voelt het gewicht, maar dat wordt beter dan ooit gecamoufleerd. Je zou zelfs wat meer mechanische spierkracht willen om het geheel wat meer door elkaar te schudden. Uitspattingen zijn natuurlijk mogelijk, maar op droog wegdek moet je al hard tekeergaan. Zulke krachtige remmen moedigen een viriele rijstijl wel aan.

In dagelijks gebruik

De 370Z Nismo is onverstoorbaar op een vlak parcours, maar wordt ondraaglijk als de weg in slechte staat verkeert. Hij rijdt droog over sporen, de rug moet incasseren en de homogeniteit die de gewone 370Z kenmerkt gaat net als het comfort binnenin verloren.

Het gewicht van de jaren

De multimediamogelijkheden zijn correct en de stereo biedt een goede klank, maar de kaarten lijken nog uit een andere eeuw te stammen. Ook het verbruik is niet meer van deze tijd: ongeveer 12,5 l/100 km. Met een lichte voet. De koffer blijft magertjes en het systeem om de koffer te openen zal sommigen irriteren.      

Prijs

De 370Z Nismo wordt verkocht voor 45.400 euro, met volledige uitrusting en zonder optiemogelijkheden. Lederen zetels, een automaat of een Roadster-variant zijn dus niet mogelijk. Dit is op zich een eerlijke prijs, maar toch 9.000 euro meer dan die van een klassieke 370Z.

Conclusie

De ‘tovenaars’ van Nismo zijn erin geslaagd om met enkele verfijnde details het temperament van de 370Z te radicaliseren. De meerprijs van 9.000 euro tegenover de op zich al genereuze standaardversie valt te rechtvaardigen als je graag circuits opzoekt of als de exclusiviteit je aantrekt. Voor anderen is het sop de kool niet waard, want het scherpere karakter verknoeit het dagelijks comfort. Ten slotte zouden we deze 370Z ook graag zonder de grote achtervleugel zien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km