Testen

Nissan Juke 1.5 dCi 110: opa biedt weerstand

De eigenzinnige Juke had het segment van de kleine SUV’s voor zich alleen, maar heeft nu een hele reeks concurrenten: Peugeot 2008, Opel Mokka, Chevrolet Trax, Renault Captur, … Nissan heeft zijn zaakjes nog eens op orde gezet en stuurt een verfijnde Juke naar het slagveld.

  • Piette François
  • 25 november 2013
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Aangename versnellingsbak
  • Geluiddemping mechaniek
  • Interessante prijs
  • Prestaties van goed niveau
  • Soberheid
  • Soepele dci
  • Stijl nog altijd origineel
  • Geen vierwielaandrijving
  • Hoofdruimte achterin
  • Kleine koffer
  • Rijpositie
  • Uitrustingspolitiek
  • Zicht ¾ achteraan

Verbeterde mechaniek

Achter het heel exotische uiterlijk van de Juke schuilt een erg Franse binnenkant, namelijk de 1.5 dCi van Renault die je ook terugvindt in de Clio, Captur, Mégane, Laguna en zelfs het volledige Dacia-gamma. Dit blok heeft dus succes. Het werd onlangs aangepast, waardoor het verbruik en de CO2-uitstoot nog daalden.

De cijfers

Hij levert nog altijd 110 pk en een koppel van 260 Nm, maar het verbruik daalt van 4,8 naar 4,2 l/100 km, terwijl de CO2-uitstoot van de kleine Japanse cross-over voortaan beperkt is tot 109 g/km. Goed nieuws is dat Nissan niet bespaart op het aantal versnellingen: zes verzetten. Maar een automaat of vierwielaandrijving blinken uit door afwezigheid.

Nog altijd even leuk?

De stijl van de Juke is niet verouderd. We vinden hem zelfs leuker en speelser dan zijn nieuwe concurrenten. De gespierde zijvleugels, de verborgen achterste deurgrepen, de verbaasde blik en de lachende snoet maken hem heel sympathiek.

Interieur lichtjes verouderd

Binnenin zijn de jaren toch enigszins zichtbaar. Het is niet uit de mode, maar tegenover de tot in het detail verzorgde stuurpost van de Peugeot 2008 mist de Juke wat finesse. Maar hij blijft aangenamer dan zijn neef, de Renault Captur. Het multimediasysteem heeft geen internettoegang en stelt teleur door verouderde kaarten, maar de functionaliteit is correct.

Verouderde rijpositie

De bestuurder moet eerst wat zoeken voor hij een min of meer bevredigende rijpositie vindt. Dat komt omdat het stuur niet regelbaar is in de diepte en de zetel iets te hoog staat. De passagiers achterin hebben evenmin reden tot feesten: de hoofdruimte wordt beperkt door het originele ontwerp, dat ook het zicht naar achteren hindert. De Juke is zeker niet de handigste van de kleine cross-overs, zeker gezien de koffer amper meer dan 250 liter biedt. Maar genoeg opmerkingen nu.

Eindelijk stil

Laten we bekijken of het temperament van de motor niet verzwakt werd door de CO2-kuur. Gelukkig niet. De krachtbron draait stiller en duwt krachtig vanaf de laagste toeren, wat de hernemingen ten goede komt. We waarderen ook het schakelgemak van de versnellingsbak. Het werkingscomfort ligt dus op een zeer hoog niveau, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 5,4 l /100 km.

Correct onderstel

De Juke doet met zijn wieltreinen wat hij kan. Lees: zijn weggedrag stelt de grootste angsthazen gerust en de Juke laat zich ook snel bedienen. Maar op natte ondergrond heeft de voortrein wat te lijden onder de sterke trekkracht van de motor (260 Nm), zonder dat het echter alarmerend wordt. Gezond en zacht, zo kunnen we de Juke samenvatten. Zoek je echt dynamiek, kijk dan naar de Franse Peugeot 2008 of Renault Captur.

De prijzen

Als diesel biedt de Juke alleen de 1.5 dCi met 110 pk, een mooi vermogen voor dit segment. Toch is er een zachte basisprijs van 19.240 euro of 160 euro minder dan de Renault met nochtans 20 pk minder. De Peugeot 2008 1.6 e-HDi 115 kost 20.650 euro.

De uitrusting is vanaf het basisniveau Visia al heel correct: airco, vier elektrische ruiten, elektrische en verwarmde zijspiegels, start & stop, … We betreuren, zoals gebruikelijk bij Japanse wagens, de uitrustingspolitiek. Er zijn weinig of geen optie, alleen uitrustingsniveaus waardoor je in het gamma moet klimmen om van een bepaalde extra te genieten.    

Conclusie

Door de nagelnieuwe concurrentie kan de Juke zijn rimpels niet allemaal verbergen. Maar opa doet wat hij kan om weerstand te bieden en maakt zelfs van de gelegenheid gebruik om minder te verbruiken en minder CO2 uit te stoten. Op praktisch vlak zijn er enkele gebreken, maar die vergeef je hem als je de prijs ziet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km