Testen

Peugeot Metropolis 400i RS: Eindelijk een waardig alternatief voor de Piaggio MP3?

De MP3 was een moedige en innovatieve zet van Piaggio. Het was een vreemde eend in de bijt die niet meteen aansloeg. Pas op het moment dat de LT verscheen, die ook voor houders van een rijbewijs B toegankelijk was en er verschillende cilinderinhouden beschikbaar werden, volgden de verkoopcijfers wel. En de concurrenten die werden in snelheid gepakt. Het was maar met de Peugeot Metropolis dat er een volwaardig alternatief voor de MP3 verscheen.

 

  • Wouters Bruno
  • 13 maart 2015
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Goede prestaties
  • Rijke uitrusting
  • Vlakke vloer
  • Plaats onder het zadel
  • Trillingen
  • Zware voorkant

We konden dit keer de RS-versie testen. Dit sportievere model onderscheidt zich door z’n fumée en korte windscherm, z’n luidere uitlaat, zijn zwarte wielen en z’n matte lak (hier Titanium) die wordt aangevuld met pittige oranje accenten. Da’s mooi, maar het Nemo-achtige oranje rooster rond z’n mond had voor ons niet gehoeven.


Dat gezegd zijnde, al lof voor de afwerking. Die is stijlvol, de plastic onderdelen zijn van goede kwaliteit en sluiten overal netjes aan, het dashboard is mooi vormgegeven en de uitrusting is genereus. Vooraan is de link met de autowereld nooit ver weg, mede dankzij de heuse grille en de verticale LED’s tussen de voorwielen. De achterlichten zijn dan weer een dikke knipoog naar de recente 208 en achteraan is er een heus koffersysteem uitgewerkt voor de bagageruimte daar. Een techniek die onlangs door Piaggio… werd verlaten.


De bagageruimte is ook toegankelijk door het zadel op te heffen. Zadel en kofferklep kun je openen via twee elektrische knoppen op het dashboard. De bestuurder heeft een rugleuning die verstelbaar is over een lengte van 40 mm. De voorruit kun je ook in de hoogte aanpassen zonder dat je daar gereedschap voor nodig hebt.


Auto

De stijl en de autotechnologie zie je ook terug bij de ‘handenvrije’ start. De elektronische sleutel (waarvan je maar 1 exemplaar krijgt!) blijft in je broekzak zitten. In een straal van 1 meter herkent de Peugeot jouw sleutel en kun je meteen opstappen, het contact aanzetten (dat met een blauwe cirkel oplicht) en op de startknop duwen. Ook de elektrische ‘handrem’ laat zich eenvoudig bedienen: een duw op de knop in het midden van het stuur en klaar is Kees.

Het dashboard combineert twee grote analoge tellers (snelheid en toerental) met een groot digitaal scherm waarop je onder meer benzineniveau, temperatuur motorblok, buitentemperatuur, bandenspanning, gemiddeld en huidig verbruik, autonomie, uurwerk en een tripmeter op terug kan vinden.


Praktisch

De Metropolis is ook een praktisch baasje. Getuige daarvan zijn de opbergvakjes onder het stuur waarvan eentje een 12V-aansluiting heeft, het haakje ter hoogte van het zadel waar je een tas aan kunt bevestigen, een vlakke vloer – erg uitzonderlijk bij driewielers – en de inklapbare maar volwaardige voetsteunen voor de duo. Handig is ook de mogelijkheid om via een optionele houder je helm onder het dashboard te bevestigen. Verder is er een systeem dat in stilstand de hellingshoek blokkeert zodat je ‘m niet per se hoeft op te bokken.

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De koffer is dan wel handig en praktisch, een volwaardige integraalhelm krijg je er net niet in kwijt. Het sportieve windscherm is mooi om naar te kijken, maar dat kan niet verhinderen dat je rond je helm de nodige turbulenties krijgt. Daarnaast is de vlakke vloer een pluspunt, maar verder is er weinig bewegingsruimte voor je voeten. En de hendels aan het stuur, die hadden wat ons betreft ook instelbaar mogen zijn.


Aan het werk

Het kloppende hart van deze Peugeot is een vloeistofgekoelde eencilinder van 400cc met elektronische injectie. Die levert 37 pk en 38 Nm en kwijt zich prima van zijn taak. Enige minpunten zijn dat hij wat aan de luide kant is en hij niet geheel trillingsvrij loopt. Vooral bij stationair toerental voel ‘m aan het werk. De Metropolis laat zich gewillig besturen. De voorkant wordt afgeremd door het rechtse remhendel te gebruiken. Wie het linkse remhendel of het rempedaal beroert, die remt zowel de voorwielen als het achterwiel af. Deze gecombineerde remwerking moet volstaan om je tot stilstand te brengen. ABS is niet beschikbaar en wij misten ook wat enthousiasme bij remmen wanneer we ze aanspraken. Op het comfort valt er niets af te dingen: je rijhouding is prima, net zoals het comfortabele zadel en de vering. Je zit als gebeiteld om kilometers te vreten.


Automobilist

Het rijgedrag boezemt door de twee voorwielen heel wat vertrouwen in, maar dat kan niet verbergen dat de vooras erg zwaar is. Zeker voor iemand die met een klassieke scooter of met de Piaggio MP3 heeft gereden. De zware voorkant levert ook onaangename reacties op wanneer het wegdek er slecht bij ligt. Aan hogere snelheden is dat niet zo’n probleem, want dan corrigeert en kalmeert het rijwielgedeelte zich snel.

De Metropolis richt zich naar de houder van het rijbewijs B en die zal niet snel over de zwaardere voorkant vallen. De automobilist die opzoek is naar een comfortabele mobiliteitsoplossing en die het vermogen van een klassieke 125 te beperkt vindt, die is bij Peugeot aan het juiste adres. De Metropolis zal die automobilist weten te charmeren door z’n afwerking en door de doorgedreven verwijzingen naar de Peugeot-wagens. Nu maar hopen dat de wetgever de spelregels niet verandert. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Peugeot Scooters .

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km